کد خبر: 342298
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آشنایی با جوانترین و مسن‌ترین المپین‌ها/ کسب مدال در ۷۲ سالگی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازی‌های المپیک در طول تاریخ همیشه شاهد اتفاقات عجیب و جالبی بوده است. ازدواج‌ها در المپیک، جان باختن قهرمانان، حوادث متعدد و ... از مواردی است که بار‌ها در بازی‌ها شاهد آن بوده‌ایم، اما نکته‌ای که شاید برای خیلی‌ها جالب توجه باشد حضور مسن‌ترین و جوانترین ورزشکاران در المپیک است که با آن‌ها در گزارش زیر آشنا می‌شوید:

* مسن‌ترین شرکت کننده مرد

اسکار سوان مسن‌ترین ورزشکار طول تاریخ المپیک است. وی با ۷۲ سال و ۲۸۱ روز سن از سوئد در رشته تیراندازی المپیک ۱۹۲۰ حضور داشت. وی حتی جواز شرکت در المپیک ۱۹۲۴ را هم کسب کرد، اما بدون هیچ مسابقه‌ای کنار کشید.

از دیگر ورزشکاران مسن المپیک می‌توان به آرتور وون پونگراس اشاره کرد که در رشته سوارکاری المپیک ۱۹۳۶ با ۷۲ سال و ۴۹ روز سن شرکت کرد.

هیروشی هوکتسو مسن‌ترین ورزشکار طول تاریخ ژاپن است که با ۷۱ سال سن در المپیک ۲۰۱۲ لندن در رشته سوارکاری به رقابت پرداخت. وی در ماده درساژ انفرادی عنوان چهلم را کسب کرد. هیروشی نخستین بار در المپیک ۱۹۶۴ شرکت کرد و اگرچه جواز حضور در بازی‌های ۱۹۸۸ را هم کسب کرد، اما به دلیل قرنطینه نشدن اسبش نتوانست در المپیک شرکت کند. وی همچنین در بازی‌های ۲۰۰۸ پکن هم حضور داشت.

* مسن‌ترین مدال‌آوران طلای مردان

اسکار سوان در بازی‌های المپیک ۱۹۱۲ در حالی که ۶۴ سال سن داشت موفق شد مدال طلای تیراندازی را کسب کند.

آشنایی با جوانترین و مسن‌ترین المپین‌ها/ کسب مدال در ۷۲ سالگی

گالن کارتر در رشته تیراندازی با کمان در بازی‌های ۱۹۰۴ شرکت داشت. وی در رقابت‌های تیمی موفق به کسب مدال طلا شد. کارتر در آن زمان ۶۴ سال سن داشت.

جری میلنر تیرانداز بریتانیا و ایرلند در المپیک ۱۹۰۸ بود که مدال طلا را کسب کرد. وی با ۶۱ سال و ۴ روز به این افتخار رسید.

* مسن‌ترین مدال‌آوران المپیک

اسکار سوان سوئدی در حالت کلی مسن‌ترین مدال‌آور است. وی در المپیک ۱۹۲۰ وقتی ۷۲ سال و ۲۸۱ روز داشت مدال نقره را کسب کرد. وی در مجموع ۳ دوره حضور در المپیک موفق به کسب ۶ مدال شد.

* مسن‌ترین شرکت کننده زن

مسن‌ترین زنی که در المپیک شرکت کرده لورنا جانستون از بریتانیا بود که با ۷۰ سال و ۵ روز در رشته سوارکاری المپیک ۱۹۷۲ شرکت کرد.

آشنایی با جوانترین و مسن‌ترین المپین‌ها/ کسب مدال در ۷۲ سالگی

* مسن‌ترین مدال‌آوران زن

لیدا پیتون از آمریکا در رشته تیراندازی با کمان المپیک ۱۹۰۴ شرکت کرد که در ماده دوبل به مدال برنز رسید. وی در بخش تیمی در حالی که ۶۳ سال و ۳۳۳ روز داشت مدال طلا را کسب کرد.

مسن‌ترین زنی که موفق شد مدال طلای المپیک را در رویداد انفرادی کسب کند، سایبیل نوال از بریتانیا بود که در رشته تیراندازی با کمان المپیک ۱۹۰۸ مدال گرفت. وی با ۵۳ سال و ۲۷۵ روز در المپیک شرکت کرد.

* جوانترین مدال‌آور مرد

اگر جوانترین مدال‌آور المپیک ۱۹۰۰ را کنار بگذاریم، جوانترین ورزشکاری که موفق شد به صورت تایید شده در المپیک مدال کسب کند، دیمیتریوس لوندرا از یونان است که در مسابقات ژیمناستیک ۱۸۹۶ آتن شرکت کرد. او فقط ۱۰ سال داشت و در بخش تیمی مدال برنز گرفت.

جوانترین ورزشکاری که در مسابقات انفرادی المپیک موفق به کسب مدال شد، نیلز اسکوگلوند از سوئد بود که در شیرجه با ۱۴ سال و ۱۱ روز مدال نقره را کسب کرد.

در خصوص جوانترین مدال‌آور طلا می‌توان به کلوس زرتا اشاره کرد که با ۱۳ سال و ۲۸۳ روز در المپیک ۱۹۶۰ شرکت کرد.

* جوانترین مدال‌آوران زن

لوئیجینا جیاووتی ژیمناست ایتالیایی در المپیک ۱۹۲۸ در بخش تیمی مدال نقره را کسب کرد. او در این بازی‌ها ۱۱ سال و ۳۰۱ روز سن داشت جوانترین ورزشکار زن طول تاریخ المپیک محسوب می‌شود. دیگر هم تیمی‌های او ۱۲ ساله بودند.

جوانترین ورزشکاری که در بخش انفرادی المپیک مدال گرفت سورنسن از دانمارک بود با ۱۲ سال و ۲۴ روز مدال برنز شنا را به دست آورد.

از جوانترین مدال‌آوران طلای المپیک می‌توان به دونا الیزابت آمریکایی اشاره کرد که در المپیک ۱۹۶۰ با ۱۳ سال و ۱۲۹ روز سن مدال گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس