کد خبر: 342550
۰
۰
نسخه چاپی

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ماراتن تبلیغاتی نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری امشب تمام می‌شود، فرصتی که از همان ثانیه‌های آغازین آن می‌شد رقابت تنگاتنگ نامزدهای انتخاباتی را حس کرد.

هرچند زمان تبلیغات انتخاباتی رو به پایان است اما اگر سری به خیابان‌ها، کوچه‌ها و فضای مجازی بزنیم همچنان شورونشاط انتخاباتی را می‌توان در سراسر نقاط ایران از شهرهای بزرگ و کوچک گرفته تا روستاهای دورافتاده احساس کرد.

این بار شور خردادماه حال و هوای ایران اسلامی را دگرگون کرده و تمامی دست‌اندرکاران و عوامل اجرایی و نظارت از فراهم شدن زمینه خلق حماسه‌ای دیگر می‌گویند.

فضای انتخاباتی کشور با نزدیک شدن به روز برگزاری انتخابات گرم‌تر و تنور تبلیغات و بحث‌های انتخاباتی بیشتر می‌شود در این میان رعایت اخلاق و موازین شرعی داوطلبان و رأی‌دهندگان یکی از عوامل مهم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به شمار می‌رود.

در خصوص مشارکت و حضور در انتخابات مردم از دفتر مراجع عظام تقلید سوال و استفتاء کرده‌اند که برخی از پاسخ‌ها در زیر می‌آید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای: شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است

در خصوص انتخابات از حضرت آیت الله خامنه‌ای استفتائاتی انجام شده است که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه می‌خوانید:

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

حکم شرکت در انتخابات

سوال. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب و عدم شرکت، حرام است؟

جواب. شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی است.

واجب عینی بودن شرکت در انتخابات

سوال. آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

جواب. واجب عینی است.

وظیفه شخص در صورت نشناختن نامزد اصلح

سوال. اگر اصلح را نشناسیم وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می‌توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟

جواب. در تشخیص فرد اصلح می‌توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است.

آیت الله نوری همدانی: شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح امری لازم و واجب است

آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعیان، در پاسخ به استفتایی در خصوص انتخابات، پاسخ داد: شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح، امری لازم و واجب است.

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

متن استفتا و پاسخ آیت الله نوری همدانی بدین شرح است:

متن استفتا

با سلام خدمت مرجع عالیقدر، با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، مشتاق دریافت پاسخ پرسش ذیل می‌باشیم؛

- از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟ شرکت در انتخابات تا چه اندازه می‌تواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ و مردم چه وظیفه‌ای دارند؟

پاسخ

بسمه تعالی

سلام علیکم؛

همانگونه که کرارا بیان شده است شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح امری لازم و واجب است.

تاکید آیت الله جوادی آملی بر حضور در انتخابات ۲۸ خرداد

آیت الله جوادی ملی در آستانه برگزاری انتخابات مهم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا با تاکید بر اهمیت این رخداد ویژه دو نکته را یادآوری کردند:

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

۱. هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان‌های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می‌باشد.

۲. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.

از درگاه خداوند متعال مسئلت داریم انقلاب اسلامی ایران که ماحصل ایثار شهدا و مخلصین است تا ظهور ولی عصر عجّل الله فرجه الشریف از گزند انحرافات و دشمنی‌ها مصون و محفوظ باشد.

آیت الله علوی گرگانی: شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد موجب اقتدار کشور است

آیت الله علوی گرگانی در پاسخ به چند استفتا در خصوص انتخابات، با بیان اینکه شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز می‌تواند اقتدار کشور را افزایش دهد، تاکید کرد: شرکت مردم در انتخابات، قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش می‌دهد.

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

متن پرسش‌ها و جواب‌های آیت الله علوی گرگانی بدین شرح است:

با سلام

با توجه به در پیش بودن انتخابات ۱۴۰۰، مشتاق دریافت پاسخ سوالات ذیل هستیم، با تشکر.

۱. از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست و شرکت در انتخابات تا چه اندازه می‌تواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ مردم چه وظیفه‌ای دارند؟

۲. مشارکت مردم در انتخابات از حیث منطقه‌ای و بین‌المللی چه تأثیراتی خواهد داشت؟

۳. از نظر حضرتعالی فرد اصلح دارای چه ویژگی‌هایی است؟

۴. چه توصیه‌هایی برای رعایت اخلاق از سوی کاندیداهای انتخاباتی و طرفداران ایشان دارید؟

باسمه تعالی

پاسخ استفتا شما:

۱. ایجاد زمینه حضور گسترده مردم و انتخاب فرد اصلح و متدین و سپردن مسئولیت امور کشور به دست ایشان می‌تواند در پیشرفت و شکوفایی و اقتدار کشور نقش به سزایی داشته باشد و آینده بهتری را رقم خواهد زد.

۲. شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز می‌تواند اقتدار کشور را افزایش داده و قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش دهد.

۳. فرد اصلح باید خداترس، متدین، پاک دست، مدبر، دارای کابینه قوی و معتقد به خودباوری و ایفای نقش جوانان متدین و انقلابی باشد و مطیع ولایت فقیه باشد.

۴. نامزدهای انتخابات باید به معرفی خود و برنامه‌ها و کابینه مد نظر خود بپردازند و از تخریب دیگران و دروغگویی و افترا به دیگران بپرهیزد.

آیت الله سبحانی: برای حفظ و تحکیم نظام اسلامی در انتخابات شرکت کنیم

آیت الله سبحانی در آستانه انتخابات ۲۸ خردادماه در پیامی اعلام کرد: رأی حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم.

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرّقوا
وحدت کلمه نعمت الهی است که برای خود برکاتی دارد. خداوند منّان امر می‌کند که همگان به «حبل‌الله المتین» تمسک جویند.

با الهام از این آیه مبارکه برای حفظ مصالح کشور و تحکیم نظام اسلامی همگان در انتخابات شرکت کنیم و به فرد مؤمن، متدین و مدبّر رأی دهیم.
انشا الله مشکلات موجود به فضل الهی و در پرتو وحدت کلمه برطرف می‌شود.
جعفر سبحانی

آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛ شرکت در انتخابات تکلیف الهی اجتماعی و پشتوانه عزت و استقلال کشور

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید شیعیان به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیامی صادر کرد. متن این پیام به شرح زیر است.

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.

از خداوند متعال خواستارم که مردم با ایمان و عزیز ایران را یاری نموده و مشکلات و مضیقه‌های آنان را مرتفع گرداند.

آیت الله مکارم شیرازی: رأی دادن برای حفظ کشور واجب است

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعیان به استفتایی در خصوص انتخابات پاسخ داد.

متن استفتاء و جواب آیت الله مکارم شیرازی بدین شرح است:

سوال

با سلام خدمت مرجع عالیقدر

با توجه به نزدیکی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، مشتاق دریافت پاسخ پرسش‌های ذیل می‌باشیم:

۱. از نظر شما حکم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری چیست و شرکت در انتخابات تا چه اندازه می‌تواند در آینده کشور و جمهوری اسلامی نقش ایفا کند؟ مردم چه وظیفه‌ای دارند؟

۲. با توجه به اینکه مقلدانی از نقاط مختلف جهان دارید و نیز اشراف شما به مسائل جهانی، به نظر شما مشارکت مردم در انتخابات از حیث منطقه‌ای و بین‌المللی چه تأثیراتی خواهد داشت؟

۳. از نظر حضرتعالی فرد اصلح دارای چه ویژگی‌هایی است؟

۴. چه توصیه‌هایی برای رعایت اخلاق از سوی کاندیداهای انتخاباتی و طرفداران ایشان دارید؟

پاسخ

۱- همانطور که حفظ جان، مال، ناموس، دین و کشور واجب است و باید اینها را حفظ کنیم، رأی دادن نیز که مقدمه حفظ این موارد است، واجب است. به عبارت دیگر مقدمه واجب نیز واجب است.

۲- تقویت نظام، بی شک تأثیر بسیار زیادی بر تقویت روحیه مسلمانان و مظلومان سراسر عالم خواهد داشت و هرگونه حرکت و کاری که موجب تضعیف این نظام شود زمینه ناراحتی و نگرانی آنها را فراهم می‌کند.

۳- جهت شناخت اصلح می‌توانید از اشخاص آگاه و متدین و دلسوز کمک بگیرید و همچنین مطالعه سوابق ایشان می‌تواند به شما کمک کند.

آیت الله نوری همدانی: شرکت در انتخابات واجب شرعی و عقلی است

مرجع تقلید شیعیان با صدور بیانیه‌ای، ضمن دعوت از آحاد مردم ایران اسلامی به حضور گسترده در انتخابات، آن را واجب شرعی و عقلی دانست.

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

متن بیانیه آیت الله نوری همدانی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انتخابات با شکلی که هم اکنون در جمهوری اسلامی انجام می‌گیرد نعمتی است که به برکت انقلاب اسلامی به وجود آمده است و باید توجه داشته باشیم که در این انتخابات دو مطلب حائز اهمیت است:

۱. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات

حضوری که هم واجب شرعی است و هم واجب عقلی، اما واجب شرعی است به دلیل آنکه این نظام که با آن همه فداکاری‌ها و تقدیم شهیدان به وجود آمده است حفظ آن واجب است که امام راحل فرمودند: حفظ نظام از اوجب واجبات است و پیروی از راه شهدا است و حضور در انتخابات بیعت مجدد با نظام اسلامی است و مؤثر در حفظ نظام است.

و اما واجب عقلی به این دلیل است که عقل می‌گوید که انتخابات در سرنوشت انسان اثر دارد و هیچ انسان عاقلی نباید درباره سرنوشت خود بی تفاوت باشد و باید توجه داشته باشیم که: امروز حضور در انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد چه اینکه دشمنان نظام سعی دارند که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و حضور حداکثری نباشد. از ملت با بصیرت ایران انتظار می‌رود با مشارکت حداکثری و شکوهمند خود، این تبلیغات مخالف را خنثی کنند.

۲. مطلب دوم این است که لازم است انتخاب اصلح صورت بگیرد و انتخاب اصلح گزینه مهم است که هم مبنای شرعی دارد و هم مبنای عقلی و اصلح در شرایط کنونی کسی است که دلداده اسلام و نظام اسلامی باشد و تمام وجودش را وقف گره گشایی از مشکل بزرگ مردم یعنی مسئله معیشت مردم نموده است به علاوه عدالت محوری و مبارزه با فساد دستور اول کارش باشد و روحیه انقلابی و استکبارستیزی که برگرفته از متن قرآن و سنت و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است را داشته باشد و این موضوع را عملاً نشان داده باشد.

انتظار می‌رود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند به خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیه الله اعظم امام عصر (ع) را شاد کنند.

بعلاوه امروز حضور گرم و حماسی در انتخابات و تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فلسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصه‌های مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که ان‌شاءالله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم حماسه‌ای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند.

ان تنصروالله ینصرکم و یثبت اقدامکم

حسین نوری همدانی

معیارهای جامعه مدرسین برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات پیش رو

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای ضمن دعوت مردم به مشارکت گسترده در انتخابات، ویژگی‌های فرد اصلح را بیان کرد.

نظر مراجع پیرامون مشارکت در انتخابات/ واجب عینی برای اقتدار نظام

در این اطلاعیه آمده است: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به مراجعه و سوالات مکرر مردم مؤمن و انقلابی ایران اسلامی و در راستای تواصی به حق و ایجاد زمینه‌های شناخت اصلح و تحقق مشارکت حداکثری، در انتخابات ریاست جمهوری، ملاک‌ها و معیارهای اصلی جهت انتخاب آگاهانه را به ملت همیشه در صحنه عرضه می‌دارد تا ان شاءالله این بار نیز در آزمون بزرگ انتخابات همچون دیگر میدان‌ها، نقش‌آفرین و حماسه‌ساز باشند.

نامزد ریاست جمهوری در ایران، بر اساس معیارها و ملاک‌های فرد اصلح که در بیانات امام راحل عظیم‌الشأن (قدس سره) و رهبری معظم (مدظله‌العالی) آمده است باید دارای ایمان و تقوای الهی بوده و به ارزش‌های اسلامی و مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) و اهداف و آرمان‌های انقلاب که بر اساس نظریه ولایت مطلقه فقیه اداره می‌شود، پایبند باشد.

شخص اول دستگاه اجرا، باید وحدت ملّی را در نظر گرفته و با کار جمعی و برنامه‌های حساب شده و همت بلند به دنبال حل مشکلات مردم و بسط عدالت اجتماعی در جامعه باشد. همچنین باید از ظرفیت‌های علمی کشور (حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها) به نحو احسن استفاده کرده و با عملکردی انقلابی و جهادی و با صبر و حوصله و روحیه استکبارستیزانه در تحقق آرمان‌های این نظام مقدس قدم بردارد.

آنچه که در این شرایط و در ابتدای دهه پنجم و گام دوم انقلاب از سوی جامعه مدرسین علاوه بر نکات یاد شده به عنوان شاخص‌های مهم در نامزد اصلح ریاست جمهوری معرفی می‌شود موارد زیر است:

۱. اعتقاد به توانمندی داخلی و پرهیز از هرگونه وابستگی که عزت ملی را خدشه‌دار کند.

۲. مردمی بودن و ساده‌زیستی و پرهیز از خوی اشرافی‌گری.

۳. استفاده از نیروهای انقلابی و افراد شایسته و نخبگان پرورش یافته در این کشور به ویژه جوانان.

۴. مبارزه مستمر با فساد و تبعیض به ویژه در میان اطرافیان.

۵. امیدوار به آینده و پرهیز از هر نوع رفتاری که موجب دلسردی مردم نسبت به نظام و انقلاب باشد.

برای پیگیری آخرین اخبار انتخاباتی و مشروح اظهارات داوطلبان صفحه انتخابات مهر را دنبال کنید.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید