کد خبر: 342743
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

بازخوانی عبرت‌آموز تجربه تکرار یک دولت/ روحانی همان هاشمی بود

سید مهدی دزفولی کارگردان مستند «مجمع عقلا» که به تازگی عرضه مجازی آن همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است، درباره این مستند توضیح داد: تولید این مستند چند سال قبل در «سفیر فیلم» آغاز شد و به دلیل شرایط سال‌های ۹۵ و ۹۶ به این ایده رسیدیم که مقطع آن سال‌ها، مشابه مقطع دوران سازندگی با ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است. اما به دلایلی انتشار این مستند در آن زمان متوقف شد و کتاب آن را که «جنگ و صلح» نام داشت به پیش بردیم.

این مستندساز ادامه داد: با اتفاقاتی که در سال‌های ۹۶ به بعد رخ داد و وقتی مشابهت‌ها بیشتر شد، تصمیم بر این گرفته شد که این مستند اصلاح شود و در سال ۱۴۰۰ و پیش از انتخابات امسال که انتخابات مهمی است، منتشر شود. مستند «مجمع عقلا» در واقع درباره گذشته است اما حرف‌هایش و اتفاقاتی که در این مستند رخ می‌دهد انگار برای امروز ماست.

وی افزود: در بحث پذیرش قطعنامه ۵۹۸ که مشابهت زیادی با پذیرش برجام و فشار وارد کردن به امام در سال ۶۷ و فشار وارد کردن به آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۴ دارد، به تحریم‌های آن زمان و این زمان مشابهت دارد. به بحث شکست مذاکرات با آمریکایی‌ها در آن زمان و این زمان شباهت دارد. به افزایش وحشتناک نرخ تورم در آن زمان و این زمان شباهت دارد. به اعتراضات گسترده مردمی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ شباهت دارد و خیلی از مسائل دیگر. اینها عبرت‌های تاریخ است.

بازخوانی عبرت‌آموز تجربه تکرار یک دولت/ روحانی همان هاشمی بود

دزفولی درباره روایت این مستند از شباهت مرحوم هاشمی رفسنجانی با حسن روحانی هم گفت: من نخواسته‌ام این مشابه‌سازی را انجام دهم. واقعیت این است که این دو نفر شباهت زیادی با هم داشتند و دارند، هم از نظر فکری و هم از نظر منش و شخصیت. خود آقای روحانی هم با افتخار این مطلب را می‌گفتند و می‌گویند.

وی افزود: واقعیت این است که دولت آقای روحانی ادامه همان دولت آقای هاشمی بود و هست. همان سیاست‌ها، همان دولتمردان، همان نگاه‌ها و … در این دولت هم حاکم بوده و به این نتایج رسید. در واقع ما یک بار دیگر تجربه دولت آقای هاشمی را در دولت آقای روحانی تکرار کردیم و این عبرت‌آموز است.

این کارگردان درباره افرادی که با آن‌ها در این مستند مصاحبه شده است هم توضیح داد: با آقایان نوبری، مومنی، ابراهیم یزدی، شیخ الاسلام، زیباکلام و خیلی‌ها مصاحبه شد. اما در مستند توانستیم از ۱۳-۱۴ مصاحبه استفاده کنیم. خیلی‌ها هم فرصت مصاحبه را به هر دلیلی ندادند. مجموعاً ۲۱-۲۲ مصاحبه گرفته شد، اما تعداد کمتری را استفاده کردیم. به دلیل پاره‌ای از ملاحظات و اینکه چهره‌های شاخص‌تر و مهم‌تر صحبت‌هایشان منتشر شود. این مستند و این کتاب، تاریخ شفاهی دوره پایانی جنگ و دوره سازندگی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ است.

دزفولی در پایان اظهار کرد: چند روزی است که اکران مستند شروع شده و بازخوردها به نسبت خوب بوده است. در مراسم رونمایی، آقایان عطریانفر و کوثری با اینکه از نظر سیاسی با هم اختلاف دارند، اما درباره مستند نظرشان مثبت بود. کامنت‌های مردمی هم درباره این اثر خوب و مثبت بوده است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس