مازندران در مسیر قله کرونا هندی

به گزارش ایرنا ، طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، طی ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۳۱۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ جدید در بیمارستان های استان بستری شدند که بیشترین رقم از آغاز شیوع کرونا هندی تاکنون است.

بر اساس این گزارش ، در حال حاضر یکهزار و ۵۰۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۴۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

گزارش جدید این دو دانشگاه همچنین نشان می دهد که همچنان آمار روزانه بیماران جدید کرونایی که در بیمارستان ها بستری می شوند بیشتر از تعداد ترخیصی ها است ، در حالی که نقطه پیک زمانی فرا می رسد که آمار بستری های روزانه و ترخیصی ها دستکم برای چند روز برابر شود و از آن پس هم روند کاهشی بستری روزانه آغاز گردد.

گزارش امروز دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد ، در حالی که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شده اند ، در این مدت آمار ترخیصی ها ۲۸۰ نفر بود. به عبارتی فاصله میان آمار بیماران جدید و ترخیصی طی این مدت حدود ۴۰ نفر است که معنای آن اشغال ۴۰ تخت جدید توسط بیماران کرونایی است.

جمع بندی گزارش های رسمی منتشر شده طی هفته جاری هم نشان می دهد که وضعیت کرونایی مازندران در این مدت همواره رو به وخامت بوده است و احتمالا در روزهای آینده وخیم تر خواهد شد.

طبق این جمع بندی ، از شنبه ۱۹ تیر ماه جاری تا امروز جمعه در مجموع ۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان جان باخته اند. در این مدت حدود ۴۰ درصد به بیماران بدحالی که در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند اضافه شده و آمار این بیماران از ۱۷۷ نفر در روز شنبه به ۲۴۵ نفر در روز جمعه افزایش یافته است.

همچنین طی این هفت روز در مجموع یکهزار و ۹۸۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ وارد بیمارستان های مازندران شدند در حالی که در مقابل یکهزار و ۴۹۳ بیمار پس از بهبودی نسبی ترخیص شدند تا دوره درمانشان را در منزل پیگیری کنند. این تفاوت آماری به معنای اشغال ۴۹۳ تخت بیشتر توسط بیماران کرونایی تنها در طول هفت روز است.

بررسی آمارهای دیگر هم نشانگر وخامت روزافزون وضعیت کرونایی مازندران است. مثلا در حالی که در روز شنبه این هفته آمار بیماران جدید کووید ۱۹ شناسایی شده در استان تنها ۱۵۶ نفر بود امروز جمعه به ۳۱۸ نفر رسید که افزایش بیش از ۱۰۰ در صدی را نشان می دهد. آمار بیماران بستری هم روز شنبه یکهزار و ۴۷ نفر بود ، روز جمعه به یکهزار و ۵۰۵ نفر افزایش یافت.

کارشناسان بهداشت و درمان علت سرعت بالای اشغال تخت های بیمارستانی و تغییر رنگ سریع مناطق مختلف به قرمز را ناشی از قدرت سرایت بالای کرونای هندی یا دلتا می دانند .

کرونای هندی یا سویه دلتا از اول تیر ماه وارد مازندران شد ، به خاطر سرعت بالای مبتلاسازی شهروندان و چرخش در مناطق مختلف استان ، در کمتر از یک هفته یعنی هشتم تیر ماه رنگ قرمز کرونایی را به این استان برگرداند.

کرونای دلتا که کارشناسان بهداشتی سرعت آن را بیشتر از نوع انگلیسی می دانند ، طی سه هفته آمار مناطق قرمز کرونایی مازندران را از یک منطقه به ۱۵ شهرستان افزایش داده است.

تشدید نگرانی از وخامت بیشتر وضعیت کرونایی مازندران

هفته پراسترس در انتظار مازندران

معاون درمان علوم پزشکی مازندران با تایید این که کرونای هندی وضعیت استان را بیشتر از نوع انگلیسی و دیگر انواع تحت تاثیر قرار داده است ، به خبرنگار ایرنا گفت : استان در حال حاضر در شیب رسیدن به قله موج پنجم قرار دارد.

دکتر تورج اسدی افزود : هنوز به قله پیک پنجم نرسیده ایم و هفته های آتی تا رسیدن به پیک ، مازندران روزهای سخت کرونایی را در پیش رو دارد.
وی توضیح داد : طی دو هفته اخیر با افزایش روند مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ ، مازندران به صورت جدی وارد موج پنجم کرونا شد و هم اکنون نیز در مسیر صعودی نمودار کرونایی قرار دارد.

دکتر اسدی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۸ کرونایی جدید در بیمارستان های استان پذیرش شدند ، همچنین از افزایش مراجعین سرپایی به مراکز بهداشتی استان خبر داد و گفت : میزان بیماران سرپایی که روزانه به کلینیک مراجعه می کنند نیز به حدود چهار هزار نفر رسیده است که عدد بسیار بالایی است و این نشان می دهد که طی روزهای آینده همچنان به بیماران بستری ما در بیمارستان ها اضافه خواهد شد و که این وضعیت می تواند شرایط کرونایی استان را سخت کند.

آمل همچنان در صدر جدول کرونا

دکتر اسدی بیشترین آمار مراجعه بیماران بستری را متعلق به شهرستان آمل دانست گفت : متاسفانه درصد بالایی از بیماران استان متعلق به شهرستان آمل است و در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنجشنبه نزدیک یکهزار بیمار سرپایی به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه کردند که حدود یک چهارم آمار کل استان بود.

تشدید نگرانی از وخامت بیشتر وضعیت کرونایی مازندران

وی وضعیت شیوع کرونا در آمل را نگران کننده توصیف کرد و افزود : متاسفانه در این شهرستان میزان رعایت مردم در پروتکل های بهداشتی نیز بشدت پایین آمده است .

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران رفت و آمدهای خانوادگی را یکی از مهم ترین علل شیوع کرونا در استان بویژه در آمل عنوان کرد و گفت : رفت آمدها و جمع های خانوادگی به گسترش ویروس کرونا دامن می زند و در استان و شهرستان ها کار را برای کادر درمان و کنترل بیماری سخت کرده است.

وی با بیان اینکه مازندران دارای تعداد تخت محدود است، گفت: تعداد تخت ما در استان یک ظرفیت محدودی است که غیر از بیماران کرونایی باید به سایر بیماران نیز خدمت رسانی کند.

اسدی اظهار داشت : در مجموع در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ تخت وجو دارد که سه هزار و ۵۰۰ تخت بخش دولتی و بقیه مربوط به بخش خصوصی است .

وی خدمت رسانی به بیماران غیر کرونایی را یکی از علت های محدود شدن تخت ها عنوان کرد و افزود : به دلیل خدمات رسانی به بیماران غیر کرونایی محدودیت در تعداد تخت به وجود می آید که ما در حال حاضر بر حسب افزایش بیمار در حال تجهیز بیمارستان های استان با توجه به امکانات و شرایط هستیم.

دکتراسدی راه کنترل شیوع کرونا تا پیش از تکمیل واکسیناسیون را رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و گفت : اگر پروتکل ها توسط مردم رعایت نشود افزایش تعداد تخت تاثیری نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: کادر درمان استان ۱۶ ماه در گیر مبارزه با ویروس کرونا هستند و اکنون نیز به خاطر خستگی این چند ماه و گرمای شدید و استفاده از لباس های مخصوص و ماسک، تحت فشار قرار دارند و خدمت رسانی برایشان سخت است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید