کد خبر: 345876
۰
۰
نسخه چاپی

نگرانی بزرگان و علما از وضعیت حجاب در قم

به گزارش قم پرس سیدمحمدتقی حسینی پیش از ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه عفاف و حجاب طبق ادله اربعه قرآن، سنت، اجماع و عقل واجب الهی است و ضروریات دین بوده و کسی که از آن عدول کند فعل حرامی را انجام داده است، گفت: خداوند در آیه ۳۱ سوره نور عفاف را وظیفه همه مؤمنان دانسته چرا که طبق روایت مؤمن عفیف از ملائکه هم بالاتر است و جایگاهش در ردیف شهدا، بلکه بالاتر است ولی درباره حجاب و پوشش حد و حدود آن برای زن و مرد متفاوت است.

جانشین ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اشاره به اینکه ۲۶ دستگاه متولی ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه هستند، افزود: با توجه به هجمه دشمنان اسلام از طرق مختلف علیه حجاب زن مسلمان شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۴ در مصوبه ۴۲۷ خود ۲۶ دستگاه را در زمینه عفاف و حجاب موظف کرد تا در این موضوع ورود کرده و از نفوذ دشمن بکاهند که در این زمینه بخشی از ارگان‌ها مانند حوزه علمیه وظیفه اقناع و تبیین فلسفه عفاف و حجاب در جامعه را بر عهده گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه وزارت کشور وظیفه نظارت بر این امور را بر عهده دارد که در استان‌ها این وظیفه بر عهده اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌ها گذاشته شده است، ادامه داد: اما در مصوبه ۸۲۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۷ دستگاه را متولی عفاف و حجاب در جامعه تعیین کرد و همچنین طبق همین مصوبه، ستاد امر به معروف نیز وظیفه نظارت بر حسن اجرا را بر عهده دارد.

حسینی با بیان اینکه در این مدت کارهای خوبی مانند تشکیل قرارگاه‌های متعدد (۱۹ دی، ثارالله و قرارگاه مردمی عفاف و حجاب) و از طرف دیگر ادارات و دستگاه‌های اجرایی همچون بنیاد شهید، سازمان تبلیغات، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و… انجام شده است، گفت: یکی از کارهای جذاب و زیبا استفاده از وصایای شهدا در قالب بنر در شهر است که امیدواریم به هفته عفاف و حجاب ختم نشود و در طول سال ادامه داشته باشد.

وی افزود: امور بانوان استانداری نیز با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های متنوعی را در این هفته داشته که امید داریم در نهایت از حمایت همه جانبه استانداری برخوردار شوند.

حسینی، مسجد و مدارس را از مهم‌ترین پایگاه‌های تأثیرگذار در زمینه ترویج و تبیین عفاف و حجاب دانست و ادامه داد: در این زمینه توسط ستاد امر به معروف استان ۲ هزار نفر از فرهنگیان خانم، آموزش‌های لازم را گذارنده‌اند از طرفی مساجد محله نیز می‌توانند در این زمینه گام‌های خوبی بردارند تا حجاب اسلامی در این جامعه از بین نرود.

وی یکی از مصوبات خوب قرارگاه ۱۹ دی در زمینه عفاف و حجاب را ایجاد کارخانه تولید چادر مشکی در قم دانست و گفت: گرانی چادر یکی از بهانه‌های برخی بانوان برای نپوشیدن چادر بود بنابراین با همکاری استاندار قم کلنگ احداث یک کارخانه تولید چادر مشکی در شهرک شکوهیه قم بر زمین زده شد و در هفته عفاف و حجاب با هماهنگی جامعه الزهرا تعدادی پارچه چادری به قیمت مناسب در اختیار بعضی از ارگان‌ها قرار گرفت.

حسینی با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های تبیین عفاف و حجاب نیز افزود: معتقد هستم بدون حضور مردم کارها نتیجه نمی‌دهد، در طرح مواسات و خیلی از دیگر برنامه‌ها ما دانستیم که کارهایی که با مشارکت مردم انجام می‌شود زودتر به ثمر می‌نشیند. به همین خاطر با فعال کردن گروه‌های مردمی در زمینه‌های مختلف تذکر لسانی، برگزاری مسابقات، برگزاری پویش، دادن هدیه و شاخه گل و… به این امر اقدام گردیده است.

حسینی با اشاره به اینکه هرچند که وضعیت حجاب بانوان در قم نسبت به سایر شهرها بهتر است اما باز هم پوشش بانوان در قم طی سال‌های اخیر نگران‌کننده است، ادامه داد: متدینین، بزرگان قم و علما از این موضوع نگران هستند چرا که قم حرم اهل بیت علیهم‌السلام و مهد انقلاب است بنابراین از شهر قم انتظار بیشتری می‌رود که در پوشش اسلامی سرآمد دیگر شهرها باشد.

وی برگزاری مسابقه پیامکی توسط برخی ادارات، پویش من حجابم را دوست دارم، دل نوشته درباره حجاب و ثبت خاطرات چادری‌ها که توسط آستان مقدس حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در دست انجام است و انتشار پوسترهای زیبا در خصوص حجاب و عفاف، تقدیر از بانوان محجبه ادارات و کسبه را از جمله کارهای خوبی دانسته که در هفته عفاف و حجاب در قم اجرایی شده است.

جانشین ستاد امر به معروف استان درباره فلسفه نامگذاری هفته عفاف و حجاب گفت: در سال ۱۳۱۴ بعد از سفر رضا شاه به فرنگ تصمیم گرفت با قانونی کردن کشف حجاب پوشش اسلامی را از سر بانوان بر دارد که با اعتراض مردم متدین و علمای مشهد مواجه شد و در روز ۲۱ تیرماه سال ۱۳۱۴ به دستور رضا شاه مردم متحصن و معترض به ترویج بی‌حجابی را در مسجد گوهرشاد به گلوله بسته و تعداد زیادی را به شهادت رساندند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به حرمت خون شهدای مدافع حجاب اسلامی این روز و هفته به عنوان هفته عفاف و حجاب نامگذاری کردند.

وی با بیان اینکه عفاف و حجاب زن و مرد مسلمان تضمین‌کننده بنیان خانواده و سلامت اجتماع است افزود: امیدواریم با مشارکت مردم و همکاری ارگان‌ها وضعیت عفاف و حجاب در جامعه ما با شرایط مطلوب و ایده‌آل خود دست یابد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید