کد خبر: 346539
۰
۰
نسخه چاپی

کشت پاییزه را فدا نکنیم / خسارت دامداران جبران شود

به گزارش قم پرس اسحاق جهانگیری پیش از ظهر شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان اظهار کرد: دیشب نگرانی‌های جدی با سوز دل از سوی نخبگان مطرح شد که یکی از مهمترین وظایف مسئولان درک و فهم صحیح مشکلات جامعه و قدرت شنیدن مسائل و تصمیم گیری لازم را داشته باشد. مسئولان به هر میزان درک دقیق‌تری از مسائل کشور داشته باشند می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: به هر حال باید فکر کنیم که ۴۳ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و ۱۲ دولت و ۱۱ مجلس با گرایش‌های مختلف آمده و رفته است و هرگز از جمله‌ای تند چیزی به دل نگرفته‌ام چون هرکسی به میزان فهم خود از مشکلات نسبت به بیان آنها می‌پردازد. فصل مشترک این جلسات، کاهش دردهای خوزستان و شرایط سختی که مردم استان گرفتار آن شده‌اند، است.

جهانگیری بیان کرد: قطع آب و کم بودن آب و دیگر آلام مردم خوزستان باید مدنظر باشد؛ سال ۹۵ زندگی به معنای واقعی در خوزستان فلج شده بود و قطع آب و برق را همزمان با بروز گرد و غبار داشتیم. سه روز در استان ماندیم و جلسات تا پاسی از شب و بامداد ادامه داشت و برای کانال و درختکاری و انتقال رطوبت به دشت‌های کانون ریزرگردها را تصمیم گیری و اقدامات لازم را انجام دادیم. در فروردین ۹۶ یک مصوبه برای خوزستان تصویب شد و اگر خلاف قانون نباشد اجرای آن حکم قانونی و لازم الاجرا دارد و دولت بعدی هم بخش‌های باقیمانده آن را اجرا می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید قدرت مدیریت خود را در بحران‌ها نگهداری و با تسلط بر اعصاب خود در جلسات تصمیم گیری شرکت کنیم و عاقلانه اقدام کنیم.

به فکر آبادان و خرمشهر باشیم

جهانگیری با اشاره به زهاب هایی که وارد کارون می‌شود، بیان کرد: از اکنون باید به فکر آب شرب اهواز و آبادان و خرمشهر باشیم؛ باید به فکر راهکار لازم در این زمینه باشیم چون مردم آبادان و خرمشهر با پس زدگی آب شور هم مواجه هستند.اولویت در این کشت‌های فعلی باید با کشاورزانی باشد که چند هکتار جزئی کشت انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: گفتگو باید بین وزارت جهاد و نیرو با کشاورزان برقرار شود تا دل کسی به درد نیاید؛ نمی‌توان گذاشت چندین هزار هکتار برنج کاری انجام شود ولی بعد از آن معیشت و اقتصاد خانواده یک زن به خاطر از دست دادن گاومیش هایش محافظت کرد تا همه کشورهای بیگانه نگویند که آیا ایرانی‌ها این‌طور هستند؟

جهانگیری بیان کرد: نباید کشت‌های پاییزه را فدای کشت‌های فعلی کرد؛ شب گذشته طی بازدید میدانی مشخص شد که رهاسازی از سد کرخه به ۱۷۰ مترمکعب رسیده است. به محض اینکه خبر نگرانی و ناراحتی مردم به ما رسید؛ نامه‌ای به وزیر کشور ارسال کردم که مسئولان ملی به استان خوزستان سفر کنند تا پیش نویس مصوبه را در هیئت دولت داشته باشیم و در نهایت اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی را به خوزستان اختصاص دادیم.

خسارت دامداران جبران شود

معاون اول رئیس جمهور توضیح داد: خسارت به دامداران در حد جایگزین جبران می‌شود تا زندگی مردم با این خسارت به خطر نیفتد و بتوانند معیشت خود را تأمین کنند. به هرحال در شرایط جنگ اقتصادی هستیم که سهم نفت با آن نقش بزرگ در بودجه این روزها کاهش پیدا کرده است. از زخم زبان ناکارآمدی هم اصلاً ذره‌ای ناراحت نمی‌شویم چون کارنامه کاری موجود است.

جهانگیری گفت: دولتی تشکیل می‌شود که هر سه قوه یکدست هستند و نهادهای دیگر هم حمایت می‌کنند و ما هم نظاره گر هستیم؛ آن وقت معلوم می‌شود یک من شیر، چقدر پنیر دارد.

وی اظهار کرد: همواره تاکید داشتیم که طرح آبرسانی غدیر باید اجرا شود و ۲۸ شهر خوزستان را پوشش می‌دهد و پیش بینی تأمین اعتبار از فاینانس را در سال ۹۶ داشتیم که آن موقع جنگ اقتصادی نبود ولی باز هم این موضوع را در نظر گرفتیم که در صورت بروز اشکال از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شود.

جهانگیری تصریح کرد: وزیر نفت هم قبول کرد که دو میلیارد دلار از منابع نفت به خوزستان اختصاص دهیم تا یک بار مسائل و مشکلات آب و فاضلاب خوزستان حل شود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: تنها دولتی که به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری عمل کرد، همین دولت بود. مقام معظم رهبری سال ۷۵ ابلاغ کرد و سه رئیس جمهور بر منصب فقط ۷۵ هزار هکتار را اجرا کردند ولی این دولت بالغ بر سه هزار هکتار آن را اجرایی کرد. مطالعات فاز دوم آن نیز انجام و اعتبارات آن در سال ۱۴۰۰ دیده شده است.

وی تاکید کرد: حقابه زیست محیطی در همه کشور و خوزستان خصوصاً بعد از ریزگردها جزو حیاتی ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود؛ حیات تالاب هورالعظیم با حیات تمام مردم کشور ارتباط مستقیمی دارد. خسارت نخیلات هم باید مانند دیگر خسارت‌های خشکسالی که تأمین اعتبار شده لحاظ و پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: مردم حق اعتراض و فریاد دارند و باید بشنویم و باید با آنها صمیمی باشیم و گفتگو کنیم تا اجازه سوءاستفاده به بیگانگان را ندهیم. به مردم خوزستان با اطمینان از طرف همه نهاهادی کشوری اعلام می‌کنم که همه تلاش خود را برای رفع مشکلات این استان به کار گرفتیم. خوزستان قادر است نه تنها خودش را بلکه کل ایران را اداره کند.

جهانگیری گفت: پتروشیمی بخش خصوصی است و نمی‌توانیم در کار آنها دخالت کنیم که فکر کنند ولی توصیه می‌کنیم. استخدام نیروهای بومی نیز به حق است و توصیه‌های لازم را در این زمینه نیز انجام می‌دهیم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید