رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضرورتی برای امروز سیستان و بلوچستان

به گزارش ایرنا، با پررنگ شدن کرونا و آمار روزافزون مبتلایان و مرگ و میر در سراسر کشور بویژه در سیستان و بلوچستان آن چیزی که برای همه ما مشخص می‌شود این است که رعایت پروتکل‌ها در هر زمانی و هر حالتی همواره باید وجود داشته باشد رعایت‌هایی که می‌تواند ما را از شرایط بحرانی ویروس کرونا نجات دهند.

اما در بعضی از شرایط برخی از مردم پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا را نادیده می‌گیرند و این دقیقا مانند حالتی است که در شرایط جنگی خطر حمله دشمن را نادیده گیریم؛ اینکه نادیده گرفتن از چه چیزی نشأت می‌گیرد به عوامل مختلفی بستگی دارد شاید دلیلش اجتماعی، شاید فرهنگی و شاید هم هیچ دلیلی نداشته باشد ولی به هر دلیلی نهایت زخم خودش را بر پیکره جامعه می‌زند زخمی که بیش از آنکه لطمات فردی داشته باشد اعضای جامعه را درگیر می‌کند مثل همین حالتی که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی عده‌ای را راهی بیمارستان و عده‌ای را راهی گورستان کرد.
مردم سیستان و بلوچستان به مانند مردم جهان با پروتکل‌های بهداشتی و رعایت کردن شان در جریان مبارزه با ویروس کرونا در این ۲سال آشنایی پیدا کردند و این پروتکل‌ها را گاهی به صورت جدی رعایت کرده و گاهی هم به سادگی از کنارش رد شدند.
اما حالا که شرایط مثل سابق نیست و کرونا در این استان جنوب شرقی در حال جولان دادن است لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک مسوولیت اجتماعی جدید در میان مردم سیستان و بلوچستان دیده می‌شود مسوولیتی که کوچک و بزرگ، سیستانی و بلوچ، شیعه و سنی نمی‌شناسد و همه را در کنار همدیگر قرار داده تا با تبعیت از یک فعل مثبت اجتماعی حال جامعه خود را خوب کنند.

صدیقه میری بانوی جوان زاهدانی است که در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نقش آن در ثبات شرایط کرونا سیستان و بلوچستان می‌گوید: همین ماسک زدن‌ها عامل نجات جامعه ما از کرونا خواهد بود چون کوچک ترین کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم تا هم خودمان در امان بمانیم و هم باعث آسیب به کسی نشویم.

احمد شه بخش جوان زاهدانی در رابطه با رعایت پروتکل‌ها بهداشتی می‌گوید: متاسفانه شرایط اکنون سیستان و بلوچستان نتیجه عدم رعایت این پروتکل‌های بهداشتی است و ای کاش قبل از اینکه دیر می‌شد و این همه مرگ و میر مبتلا به کرونا داشتیم بیشتر رعایت پروتکل‌ها در جامعه ما جدی گرفته می‌شد.
سپیده کیخا بانوی دیگر زاهدانی می‌گوید: متاسفانه قبل از اینکه پیک جدید کرونا شروع شود من خودم وقتی که به داخل شهر می‌رفتم و نگاه می‌کردم، بودند افرادی که ماسک نزنند و اصول بهداشتی را رعایت نکنند.
وی ادامه داد: به نظر من این که می‌گویند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است در این زمینه نیز مصداق پیدا می‌کند اگر همین الان هم، همه ما به عنوان یک الزام اجتماعی از ماسک به عنوان یک جسم خارجی کوچک که می‌تواند ما را در برابر کرونا حفظ کند استفاده کنیم حتما آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در استان‌مان کم می‌شود و دیگر اینقدر خبرهای بد نمی‌شنویم و نمی‌بینیم.
سودابه رخشانی بانوی دیگر زاهدانی نیز اعتقاد دارد: زدن‌ماسک و شستن دست‌ها خیلی مهم است و کسی که می‌خواهد وارد اجتماع شود باید برای حفظ جان خود و دیگران حتما به یکسری موارد ملزم باشد.
حمدالله ریگی مرد میانسال زاهدانی معتقد است که من از همان ابتدای کرونا تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت کردم و با وجود اینکه بیماری زمینه‌ای و ضعف سیستم دفاعی بدن داشتم اما این ویروس نتوانست من را دچار کند.

سهل‌انگاری و کرونا

رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضرورتی برای امروز سیستان و بلوچستان

مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان گفت: سهل‌انگاری و عادی‌انگاری در خصوص ویروس کرونا موج جدیدی از بیماری را در استان ایجاد کرده است.

دکتر احمد سپاهیان افزود: مردم کماکان و با جدیت بیشتر نکات بهداشتی استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم برگزاری مراسم، دورهمی و عدم تردد در مکان‌های پرتردد را رعایت کنند.

وی افزود: کودکان، مادران باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای شامل فشارخون، قلبی و عروقی، دیابت و نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان سراوان بیان کرد: افرادی که دارای علائم مشکوک شامل تب، سردرد، سرفه خشک و تنگی نفس هستند ضمن رعایت قرنطینه خانگی در صورت تشدید علائم و بخصوص تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: ان شاءالله با همراهی و همدلی همگان موجب شکست ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان خواهیم شد.

همراهی مردم در شرایط کرونایی
استاندار سیستان وبلوچستان گفت: با وجود تعطیلی‌ها، اقدامات، تمهیدات پیش‌بینی شده و سایر پیش نگری‌ها برای بخش درمان اگر مردم همراهی نکنند این اقدامات پاسخگوی شرایط کرونایی استان نخواهد بود.

احمدعلی موهبتی افزود: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک سبب شد که امروز درگیر و مشکلاتی برای مردم شریف این استان فراهم شود که البته بخشی از گرفتاری کار، برای فرماندهان، نیروهای مستقیم در صحنه عملیات و دست‌اندرکاران حوزه درمان و بهداشت بوده است.

پروتکل‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا در این استان ۵۲ درصد است که با میانگین کشوری فاصله بسیار زیاد دارد.

علیرضا شهرکی افزود: اگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۸۰ درصد در سیستان و بلوچستان برسد این ویروس جهش یافته در استان کنترل خواهد شد و مقابله با آن ممکن می‌شود.

وی افزود: امیدواریم با کاهش ارتباطات میان مردم، قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در استان خیلی زود به شرایط ایمنی از جهت همه‌گیری این ویروس خطرناک و سلامتی مردم دست پیدا کنیم.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه به همگان این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشته باشند در غیر این‌صورت با هماهنگی دستگاه قضایی و نظارتی اقدام به پلمب واحدهای نظارتی هم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

رعایت و ایمنی جامعه

رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضرورتی برای امروز سیستان و بلوچستان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: همکاری مردم در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در کنار واکسیناسیون گسترده تنها راه ایمن‌سازی جامعه از همه‌گیری ویروس کرونا است.

دکتر قاسم میری علی آباد افزود: باهمکاری نیروی زمینی ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و بنیاد برکت خوشبختانه اقدامات خوبی در خصوص تامین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص در بحث درمان بیماران، غربالگری و واکسیناسیون انجام شده است که امیدواریم استمرار داشته باشد.
وی بیان کرد: بستری‌های غیر کرونایی بیمارستان‌های زاهدان با توجه به تعطیلی هفته اخیر روند کاهشی داشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت:با توجه به ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها و به دنبال کاهش تردد بین شهری، در مراجعات بیماران ترومایی با کاهش خوبی روبرو شدیم و ثمره این کاهش بیشتر شدن فضای بستری بیماران کرونایی است.

همه مردم جهان و مردم کشورمان به خوبی می‌دانند که برای از بین رفتن کرونا و حداقل مبتلا نشدن به این ویروس ناشناخته و کشنده تنها راه همین رعایت پروتکل‌هاست پروتکل‌هایی که در یک ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی خلاصه می‌شود و این مراعات‌های اندک ما می‌تواند جان انسان‌های زیادی را حفظ کند انسان‌هایی که آرزوهای زیادی در این جهان دارند و چشمشان به رعایت متقابل همگانی ماست تا آرامش را برای ما به ارمغان آورد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید