کد خبر: 347409
۰
۰
نسخه چاپی

اگر طرح تحول سلامت نبود نمی‌توانستیم با کرونا مقابله کنیم

به گزارش قم پرس، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آئین افتتاح طرح‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز با حضور تصویری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور آغاز شد.

روحانی در این مراسم، طرح تحول سلامت را یکی از اهداف مهم دولت یازدهم که از سال ۹۳ آغاز و به رغم جنگ اقتصادی در دولت دوازدهم با قدرت ادامه یافت عنوان کرد و گفت: اگر این طرح بسیار مهم نبود، معلوم نبود که در سال ۹۹ و امسال چگونه می‌توانستیم با بیماری کرونا مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه در این دولت، تحول بسیار بزرگی در بخش سلامت، چه از نظر زیرساختی و چه از نظر نیروی انسانی متخصص ایجاد شده است، اظهار داشت: در این دولت در کنار بازسازی و نوسازی ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی کشور، ۴۰ هزار تخت بیمارستانی جدید به ظرفیت بیمارستانی اضافه شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح یک هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی در افتتاح‌های امروز استان‌های مختلف کشور، افزود: در کمتر از دو سال گذشته، ۱۳ هزار تخت بیمارستانی در کشور افتتاح شده که بسیار افتخارآمیز است.

وی با بیان اینکه اگر کسانی با کنار گذاشتن انصاف بتوانند خدمات این دولت را نادیده گرفته و انکار کنند، اقدامات انجام شده در بخش سلامت قابل انکار نخواهد بود، گفت: در طرح تحول سلامت به جای آوردن مریض از نقاط مختلف به مراکز درمانی، پزشکان متخصص را به مناطق دورافتاده و محروم بردیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش‌های ارائه شده مبنی بر ۷ برابر شدن تخت‌های بیمارستانی در سیستان و بلوچستان، اضافه کرد: این آمار نشان می‌دهد که در این دولت برای مناطق محروم کارهای بیشتری انجام شده است و اهتمام بیشتری هم برای محرومیت‌زدایی و هم عدالت و توسعه در بخش سلامت داشته‌ایم.

متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

میلاد مسعود امام هفتم صَلَوات‌ُالله وَ سلامُهُ عَلَیه را خدمت مردم عزیز ایران و همه مسلمانان و شیعیان تبریک می‌گویم.

امروز بسیار خوشحالیم که هشتاد و هفتمین افتتاح در طی سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ انجام گرفت. افتتاح امروز، افتتاح تخت‌های بیمارستانی و پروژه‌های بیمارستانی بود که برای ما اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد. از سال ۹۳ یکی از اهداف مهم دولت یازدهم مسئله طرح تحول سلامت بود. این طرح در سال ۹۳ آغاز شد، تا پایان دولت یازدهم و در دولت دوازدهم علی‌رغم جنگ اقتصادی این پروژه همچنان ادامه پیدا کرد. اگر طرح تحول در دولت یازدهم و دوازدهم نبود، معلوم نبود چگونه می‌توانستیم در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ در برابر کرونا مقاومت کنیم.

همانطور که وزیر محترم بهداشت و درمان اعلام کردند، ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی داشتیم که ۴۰ هزار تخت دیگر به آن اضافه شده و بیش از نیمی از آن ۱۱۰ هزار تخت هم به طور کامل بازسازی شده است.

از لحاظ تجهیزات، از لحاظ امکانات در طول کمتر از دو سال گذشته، ۱۳ هزار تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم. در شهریور پارسال در مراسم افتتاحی که بنده حضور داشتم، افتتاح‌های دیگری هم بوده که وزیر محترم و سایر مسئولین افتتاح کردند، در شهریور پارسال در یک روز ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی افتتاح کردیم. امروز هم می‌بینید که هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی را در یک روز افتتاح می‌کنیم و همانطور که آقای نمکی گفتند، هزاران تخت دیگر در هفته‌ها و ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد. فقط یک پروژه بزرگ ما در تهران بیمارستان هزار تختخوابی است که آقای نمکی گفتند ۹۷ درصد این پروژه آماده است و فقط ۳ درصد باقی مانده و از هفته‌های آینده ۵۰۰ تخت آن آماده بهره‌برداری است. همچنین بیمارستان کودکان حکیم با ۲۲۶ تخت که آن هم در هفته‌های آینده آماده افتتاح است.

این نشانگر آن است که یک تحول بزرگی در بخش سلامت هم از نظر زیرساختی و هم مخصوصاً از لحاظ نیروی انسانی اتفاق افتاده است. اینکه اعلام شد نیروی انسانی بخش سلامت در طول این هشت سال دو برابر شده، بسیار مهم است. اینکه در بخش تجهیزات توانستیم در بخش آی.سی.یو در همین ایام کرونایی تخت‌های آی.سی.یو را تقریباً دو برابر کنیم، نشان این است که یکی از مسائل مهم مورد اهتمام این دولت، از آغاز بخش سلامت بوده است.

به نظرم اگر همه خدمات دولت را کسی بتواند انکار کند و این قدرت انکار را داشته باشد و انصاف را به طور کامل کنار بگذارد، لااقل در چند چیز نمی‌شود کسی منکر واقعیت شود. یکی بحث تحول سلامت است. در بخش سلامت، تحول این هشت ساله غیرقابل انکار است. افتتاح همین امروز یک علامت بزرگ برای این است که خیرین، دولت، متخصصین و دلسوزان همواره تلاش کردند برای اینکه در شهرهای مختلف، در استان‌های مختلف تجهیزات و همچنین متخصصین لازم را همواره آماده به کار داشته باشند.

در طرح تحول سلامت به جای اینکه مریض را به مراکز بزرگ در تهران و در مراکز استان‌ها بیاوریم، متخصصین را به مناطق دور افتاده بردیم و این کارِ بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام گرفت.

نکته‌ای که رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان اعلام کرد نکته بسیار مهمی بود که بعد از انقلاب اگر به طور متوسط حساب کنیم، امکانات بیمارستانی ما ۳.۵ برابر افزایش پیدا کرده، در استان سیستان و بلوچستان ۷ برابر شده و این نشان می‌دهد که بعد از انقلاب برای مناطق محروم سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گرفته است. همین امروز هم افتتاح‌ها را دیدید که در استان‌های مختلف انجام گرفت و دو افتتاح از هفت افتتاح امروز مربوط به استان سیستان و بلوچستان یکی در زاهدان و یکی در زابل بود.

بنابراین دولت اهتمام کافی هم برای محرومیت‌زدایی داشته و هم برای عدالت در سلامت و هم برای توسعه در بخش سلامت. این کار باعث شد که در دوران کرونا بتوانیم مقاوم‌تر در برابر این ویروس ایستادگی کنیم. البته این ویروس، ویروس خطرناکی است. الان تقریباً نزدیک یک سال و نیم است که با آن مواجه و درگیر هستیم. پایان آن برای هیچکس روشن نیست، یعنی هیچ‌کس نمی‌داند پایان این ویروس چه زمانی است. الان در وسط موج پنجم هستیم. قسمت‌های جنوبی کشور به تدریج از موج خارج می‌شوند، اما در مرکز و شمال کشور این چنین نیست. هنوز در بعضی جاها به پیک نرسیدیم، بعضی جاها در پیک هستیم. این ویروس پنج نوبت ما را مورد هجمه شدید قرار داده و این پیک پنجم در بعضی از استان‌ها از همه آن پیک‌های قبلی بلندتر و بالاتر است.

باید تشکر کنم از همه مسئولین بهداشت و درمان، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از مدافعین سلامت، از همه استاندارها و همه عزیزان در استان‌های مختلف، مسئولین دانشگاه‌های پزشکی که کار عظیم و بزرگی را انجام دادند و موجب آرامش و دلگرمی مردم هستند و مخصوصاً تشکر کنم از یک تحول بزرگ در امر واکسیناسیون که در هفته‌های اخیر صورت گرفته و امروز بحمدالله شرایط خوبی در زمینه واکسن داریم. افراد مسن ۵۵ سال به بالا و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند به طور کامل تحت پوشش واکسن قرار می‌گیرند و انشاءالله شرایط ما در هفته‌های آینده شرایط بهتری خواهد بود.

واکسن بسیار موثر است برای اینکه جلوی مرگ و میر و همچنین جلوی ابتلا را تا حد زیادی بگیرد و اگر این واکسن ضمیمه شود، با مراعات حداکثری مردم که آمار الان آمار خوبی نیست، زیر ۴۰ درصد مردم پروتکل‌ها را مراعات می‌کنند، در حالی که باید بالای ۸۰ درصد باشد. انشاءالله با مراعات مردم و با افزایش واکسیناسیون در کشور و همچنین اهتمام همه فعالان بهداشت و درمان و سلامت، بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

روز بسیار خوبی بود برای همه ما، روز میلاد امام هفتم و افتتاح هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی در استان‌های مختلف کشور.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی علی ابن ابی طالب (ع) زاهدان، بیمارستان ۴۶ تختخوابی ویژه بیماری سل به نام امام رضا (ع) زابل، بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی کودکان زهرا مردانی آذر تبریز، بیمارستان ۸۶ تختخوابی عجب شیر، بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی طبی کودکان ماهک ساری، کلینیک فوق تخصصی طوبی ساری، بیمارستان ۱۲۹ تختخوابی نرگسی گچساران و بخش سوختگی و اورژانس سوانح ۵۲ تختخوابی بیمارستان کوثر سمنان طرح‌هایی هستند که با دستور رئیس‌جمهور بهره برداری از آن‌ها آغاز می‌شود.

این طرح‌های بیمارستانی با سرمایه گذاری سه هزار و ۳۰ میلیارد تومان برای دو هزار و ۹۹۶ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید