۱۲ مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هم اکنون واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ با سرعت و دامنه بیشتری در کشور در حال انجام است، اما بی‌توجهی به پروتکل ها از جمله استفاده از ماسک که کاربردی‌ترین سلاح برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری کشنده کروناست، شرایط بحرانی برای کشور ایجاد کرده است.

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و مسوولان با توجه به شیوع سویه جهش یافته دلتا که سرایت‌پذیری چندین برابری دارد، به طور مستمر مردم را حتی با وجود دریافت واکسن، از برگزاری دورهمی ها، حضور در تجمعات، سفرهای غیرضروری و کم اهمیت شمردن خطر کرونا در خیابان ها و مراکز خرید برحذر می‌دارند

در این شرایط، از خراسان جنوبی خبر رسید که برگزاری مراسم عروسی در منطقه درمیان این استان، ۲۵ نفر را به کرونا مبتلا کرد و جان سه هموطن را گرفت.

هم اکنون تعداد شهرهای قرمز در کشور افزایش چشمگیر یافته و به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، به نظر می رسد که این روند به زودی کاهش نیابد.

علیرضا ناجی روند بیماری کرونا در کشور را بسیار نامناسب می‌داند و می گوید: در صورتی که روند فعلی بیماری کرونا ادامه داشته باشد، احتمالا در آینده نزدیک تعداد جانباختگان به ۵۰۰ نفر در روز خواهد رسید.

ناجی معتقد است: روند افزایشی بیماری کرونا به دلیل عدم رعایت توصیه های بهداشتی و تا واکسینه شدن بیشتر ایرانی ها می تواند ادامه داشته باشد و با این شرایط باید در انتظار فوت شدگان بیشتر کرونا باشیم.

مسوولان نیز درباره کاهش شدید رعایت نکات بهداشتی هشدار می دهند. در این زمینه به گفته استاندار لرستان، کمتر از ۳۰ درصد مردم این استان پروتکل های بهاشتی را رعایت می‌کنند که در صورت تداوم عادی‌انگاری ها شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا خواهیم بود.

سید "موسی خادمی" گفت: به همین دلیل از سه شنبه به مدت سه روز نسبت به ارزیابی و تاکید بر رعایت پروتکل ها در همه اماکن خاص مانند پاساژ ها،دفاتر خدمات و پیشخوان دولت ،مراکز پلیس + ۱۰، باشگاه های ورزشی، رستوران ها ، هتل ها و مراکز اقامتی ، تالار ها و سایر مکان های پر خطری که وجود دارد نظارت خواهد شد و اگر به این نتیجه برسیم که در این اماکن نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی همکاری نمی‌کنند، احتمالاً از روز شنبه باید به سمت تعطیلی کامل حرکت کنیم.

خادمی با اشاره به وضعیت بیمارستانهای استان اظهار داشت: تعداد مبتلایان به شدت در حال افزایش است تعداد فوتی ها به چهار تا پنج نفر در روز رسیده و آمار بستری ها هم خیلی بالا است که خوشبختانه هنوز تخت خالی وجود دارد اما اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند در چند روز آینده با مشکل تخت مواجه خواهیم شد .

در قزوین هم به گفته جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان، تعطیلی کامل به دلیل تداوم وضع قرمز و شرایط بسیار بد کرونا و رشد نگران کننده آمار مبتلایان در دست بررسی قرار گرفته است. .

منوچهر حبیبی افزود: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون طی ۲-۳ روز اخیر بیشترین حجم شناسایی بیماران و مراجعات به بیمارستان ها و بستری در استان قزوین به ثبت رسیده است.

هم اکنون همه مناطق استان قزوین در وضعیت قرمز کرونایی به سر می برند، تخت های بیمارستان ها در استان تکمیل شده و به این دلیل به نظر می رسد که قرنطینه و مراقبت خانگی باید در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته حبیبی، اگرچه سرعت واکسیناسیون بسیار بالا رفته اما این موضوع کفایت نمی کند چرا که سویه دلتا کرونا به صغیر و کبیر رحم نمی کند و حتی بعضا افرادی که دو مرحله واکسن زده اند نیز مبتلا و گرفتار شده اند و شهروندانی که واکسن زده اند نیز باید مراقبت های لازم را داشته باشند.

این مسوول افزود: در شرایط فعلی کادر درمان دچار خستگی مفرط و فرسودگی شده و بسیاری از آنان گرفتار کرونا شده اند و انتظار می رود مردم با مراعات خود قدردان زحمات پرستاران و پزشکان باشند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم در نشست اضطراری مقابله با کرونا از وضعیت بحرانی کرونا در استان سخن گفت و تاکید کرد که تمامی اجزای حاکمیتی برای مقابله با این بیماری بسیج شوند و امکانات خود را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی قرار دهند.

احمد برادران توضیح داد: مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا به شکلی صریح به محدودیت و چگونگی فعالیت واحدهای صنفی و مشاغل گوناگون با توجه به رنگبندی هر شهرستان پرداخته است بنابراین نباید شاهد کم کاری مدیران در برخورد با واحدهای متخلف باشیم.

وی ادامه داد: گرچه روزانه به طور میانگین پنج هزار دوز واکسن کرونا در استان تزریق می شود و این امر تعداد فوتی ها در استان را کاهش داده است ولی همچنان میزان بستری های بیماران کرونایی بسیار بالاست.

۱۲ مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

جولان کرونا در استان‌ها

اخبار دریافتی خبرنگاران استانی ایرنا نشان می دهد که کرونا در مناطق مختلف جولان می دهد و هر لحظه بر آمار مبتلایان و قربانیان می افزاید.

در همین ارتباط، مرگ ۱۲ بیمار کرونایی در هرمزگان در شبانه روز گذشته، امار فوتی ها در استان را به هزار و ۷۱۹ نفر رساند.

وضعیت شیوع کرونا در هرمزگان بسیار بحرانی و روند فوتی ها و بستری ها صعودی است، همچنین بیمارستان های استان که مملو از بیماران کرونایی شده، با کمبود تخت و دارو برای بستری ها روبرو هستند.

اما سیاه‌ترین شبانه‌روز کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس در مازندران تا کنون، با مرگ ۳۸ نفر در شبانه‌روز گذشته رقم خورد و علاوه بر این که تعداد مرگ‌های کرونایی روزانه این استان برای نخستین بار بیش از ۳۰ نفر شد، مجموع مرگ‌های کرونایی این خطه نیز در سال جاری چهار رقمی شد و به ۱۰۰۱ نفر رسید.

موج پنجم کرونا در مازندران به حدی گسترده شده که حتی ظرفیت پذیرش آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایش کرونا تکمیل شده و بسیاری از شهروندان طی دو روز اخیر برای انجام تست کرونا با سردرگمی مواجه شدند.

همچنین بنا به اظهارات مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تعداد مراجعات روزانه برای معاینات کرونایی به حدود هشت هزار نفر در روز رسیده است.

در خراسان رضوی هم شیوع کرونا ۱۲ شهرستان مشهد، سرخس، تربت‌جام، بینالود، چناران، گلبهار، درگز، قوچان، کاشمر، سبزوار، صالح آباد و ششتمد را در وضعیت قرمز قرار داده و بقیه شهرستان های استان نارنجی و زرد هستند.

در همسایه جنوبی خراسان رضوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: طغیان موج پنجم ویروس کرونا با سویه دلتا همزمان با عادی‌انگاری این وضعیت از سوی مردم، شمار بیماران سرپایی و بستری را در مراکز درمانی شهرستان‌های گناباد و بجستان واقع در جنوب خراسان رضوی افزایش داده است.

دکتر جواد باذلی افزود: این عادی‌انگاری مردم و کاهش احساس مسوولیت آنان نسبت به رعایت مسائل پیشگیرانه، خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را تشدید کرده و میزان رعایت این پروتکل ها در این شهرستانها به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با وجود شیوع موج پنجم کرونا و تصمیمات مختلف ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا، متاسفانه میزان سفرها، دورهمی ها، برگزاری مراسم عروسی و مذهبی، آن هم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در این منطقه افزایش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود: به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۷۰ مورد تست مثبت کرونا در شهرستان های گناباد و بجستان ثبت می شود و مراکز درمانی و بهداشتی از جمله بیمارستان‌های علامه بهلول گنابادی و بیدخت با بیشترین ظرفیت خود در حال خدمت رسانی به بیماران کرونایی این منطقه هستند.

دکتر باذلی ادامه داد: با تمهیدات انجام شده، مشکل و کمبود خاصی از نظر تامین دارو در این منطقه وجود ندارد و ذخیره دارویی به مدت ۲ ماه پیش بینی شده است.

اما در بجنورد، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: وضعیت کرونایی استان بسیار بحرانی و وخیم است به‌گونه‌ای که شمار بستری‌ها، تنها در بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد به ۲۵۰ نفر رسیده است.

دکتر سیداحمد هاشمی اظهار داشت: اکنون به طور میانگین در هر ۲۴ ساعت بیش از ۱۰۰ نفر از بیماران کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری می شوند که این وضعیت از ابتدای همه گیری کرونا تاکنون بی سابقه است.

وی با بیان اینکه میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی در خراسان شمالی بشدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشتر بیماران کووید۱۹ که اینک در بیمارستان ها بستری می شوند، افرادی هستند که در مراسم های تعزیه و عروسی حضور داشته اند.

در یزد هم اعلام شد که در شبانه‌روز گذشته ۵۶۵ فرد جدید مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان شناسایی شدند و ۱۰ نفر هم در این مدت بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کردند.

در زنجان، موارد مثبت سرپایی کرونایی‌ها در زنجان صعودی شده است، این خبر را رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون آمار مبتلایان مثبت سرپایی بر اساس تست آزمایشگاهی به ۸۹ هزارو ۱۳۳ نفر رسید که ۵۱۳ مورد آن، آمار روز گذشته را شامل می‌شود.

دکتر پرویز قزلباش اضافه کرد: این استان روز گذشته یک فوتی بر اثر کرونا ثبت کرد که شمار فوتی کرونایی ها از زمان شیوع این ویروس تاکنون در زنجان به یکهزارو ۵۲۹ نفر رسیده است.

در زمان حاضر شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم‌دره در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خدابنده و طارم در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌های استان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

اما در آذربایجان غربی، فوتی های روزانه کرونا دوباره ۲ رقمی شدو طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۰ نفر رسید.

۱۲ مرداد و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

واکسیناسیون برای مقابله با کرونا

به گزارش خبرنگاران ایرنا، گروه های بیشتری در استان ها مشمول تزریق واکسن شده اند و این فراآیند ادامه دارد.

فرهنگیان، خبرنگاران، عشایر از جمله جوامع هدف هستند که هم اکنون واکسیناسیون آنها در حال انجام است. اما نکته تاسف بار استقبال نکردن برخی افراد از واکسیناسیون است.

در همین ارتباط، مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه از آغاز واکسیناسیون هزار و ۳۶۰ نفر از فرهنگیان و معلمان این شهرستان خبر داد و افزود: با دریافت دز دوم واکسن کرونا توسط فرهنگیان در شهریورماه سال جاری زمینه بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس‌های حضوری فراهم می‌شود.

حسین زرزا با انتقاد از عدم استقبال برخی از شهروندان واجد شرایط گفت: فرهنگ سازی متناسب در این شهرستان جهت واکسیناسیون به خوبی صورت نگرفته و از تمامی رسانه‌ها، معتمدان و روحانیون تقاضا داریم جهت تشویق مردم و سالمندان اقدام کنند و تاکنون هیچ موردی از عوارض واکسیناسیون در افراد دیده نشده است.

وی در خصوص وضعیت کرونا در شهرستان نیز گفت: طی روزهای گذشته بررسی‌ها نشان داده که استفاده از ماسک بین شهروندان به شدت کاهش یافته و این عادی انگاری زنگ خطری برای اوج گرفتن دوباره کرونا در شهرستان است.

اما در خوزستان، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از بیماران نادر و دیابتی دریافت کننده انسولین در استان خواست برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

دکتر عرفان مردانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: امکان ثبت‌نام بیماران نادر یا دیابتی دریافت کننده انسولین ۱۸ سال به بالا و بدون اولویت سنی از طریق سامانه salamat.gov.ir فراهم شد و لازم است که این بیماران ابتدا در سایت مورد نظر ثبت نام کرده و بعد از دریافت پیامک برای تزریق واکسن اقدام کنند.

وی افزود: تنها راه مقابله با کرونا در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی، انجام واکسیناسیون است لذا از شهروندان تقاضا داریم که هر چه سریعتر نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

در ایلام اعلام شد که خبرنگاران این استان امروز و فردا برای تزریق واکسن فرصت دارند، اما در لرستان، واکسیناسیون خبرنگاران استان از ۱۴ مرداد آغاز می‌شود و واجدان شرایط برای تزریق دز اول واکسن خود به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه می کنند.

در همدان هم واکسیناسیون پنج هزار و ۲۰۰ نفر از جمعیت عشایر کوچ رو بالای ۱۸ سال این شهرستان علیه کرونا آغاز شده است.

محمد خیراندیش بیان کرد: واکسیناسیون عشایر به ترتیب گروه سنی پیشتر نیز صورت می گرفت اما دسترسی تعدادی از عشایر به مراکز واکسیناسیون سخت و دشوار بود. بنابراین تصمیم بر این شد که تیم های پزشکی با حضور در سامانه های عرفی اقدام به واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۸ سال عشایر کنند که در این راستا تیم های پزشکی با حضور در محل های اتراق عشایر، واکسیناسیون این قشر را آغاز کردند.

همچنین معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: در راستای اجرای سند ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا ،۵۰۰ نفر از جمعیت عشایر بالای ۱۸ سال این شهرستان واکسینه شدند.

لطف‌الله افراشته اظهار داشت: با همکاری کارکنان مرکز بهداشت کهگیلویه کار واکسیناسیون این جمعیت عشایری با عبور از مسیرهای سخت گذر و کوهستانی در محل های کوچ تابستانه آنها انجام شد.

افراشته اضافه کرد: با برنامه‌ریزی های انجام شده همه جمعیت عشایری شهرستان واکسینه خواهند شد.

استاندار اردبیل هم با اشاره به افزایش میزان واکسیناسیون در استان افزود: میزان واکسیناسیون در ۲ هفته پیش ۲ هزار نفر در روز بود که هم اکنون به ۱۳ هزار نفر در روز رسیده است.

اکبر بهنامجو بیان کرد: واکسیناسیون افراد بالای ۵۵ ساله در استان در حال انجام است و علاوه بر آن گروه های در ،معرض خطر از جمله رانندگان اتوبوس ، کارمندان بانک‌ها و کسانی که با عموم ارتباط دارند واکسینه می‌شوند.

وی با دعوت از جامعه هدف برای دریافت واکسن گفت: بیشتر افرادی که در بیمارستان‌ها بستری هستند واکسن دریافت نکرده‌اند و میزان بستری افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند بسیار اندک است.

استاندار اردبیل همچنین از اعمال و استمرار محدودیت‌های کرونایی در اماکن و تفریح گاه‌ها برای کنترل شیوع و انتشار ویروس دلتای کرونا خبر داد.

وی همه اقشار مردم را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تذکر به همدیگر فرا خواند و گفت: افزایش شمار افراد بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان نگران‌کننده است.

گزارش‌های کرونایی

«ماسک بزنید»؛ تکراری اما حیاتی

کرونا گلوی مشهد را می‌فشارد

کرونا در آذربایجان غربی؛ ورود به منطقه خطر با بی توجهی مردم

روزهای سیاه مازندران؛ مرگ‌های کرونایی استان چهار رقمی شد

فراز و فرود کرونا در سیستان و بلوچستان

کرونا در ایران/ ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید، ۳۷۸ قربانی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد:‌ کرونا در ۲۴ ساعت گذشته جان ۳۷۸ نفر دیگر را گرفت و مجموع شمار تلفات کرونا در کشور به ۹۱ هزار و ۷۸۵ نفر رسیده است.

از دیروز تا امروز ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به سه میلیون و ۹۷۹ هزار و ۷۲۷ نفر رسید.

تا کنون ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ دُز رسید.

اکنون ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید