کد خبر: 350795
۰
۰
نسخه چاپی

روضه‌ خانگی می‌تواند نقش سازنده‌ای در تعالی خانواده داشته باشد

محمدحسین طاهری اظهار کرد: آسیب‌هایی در هیئت‌های مذهبی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که می‌بایست با ارائه طرح‌ها و تجربیات سازنده، گفتمان سازی، هدایت و حمایت از هیئات کاهش یابد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین تأکید کرد: یکی از مصادیق آسیب‌ها عدم بهره مندی از ظرفیت‌های ویژه هیئات در حوزه مسائل اجتماعی و خانواده می‌باشد که در این زمینه هیئات می‌توانند با ارائه خدماتی مانند مشاوره خانواده، واسطه‌گری ازدواج، راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه، تهیه جهیزیه نو عروس‌ها، شناسایی نیازمندان محله و کارآفرینی به ارتقای شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی محلات کمک کنند.

وی اضافه کرد: امروزه متأسفانه در زمینه رویکردهای تربیتی و اخلاقی و بهرمندی از ظرفیت هیئات در رشد همه جانبه مستمعین دچار ضعف هستیم و هیئات ما به جای تربیت محوری، مداح‌محور هستند و این یکی از آسیب‌هایی است که در این فضا وجود دارد.
ویا اینکه هیئت‌ها باید با بهره مندی از ظرفیت منابر به دنبال ارتقا رشد تربیتی و معنوی مخاطبان باشند، تصریح کرد: مباحث منبر زمانی که به روز و نظر به دغدغه‌ها و مسائل مبتلا به مستمعین ارائه شود می‌تواند در همراهی و استقبال مخاطب و رشد سطح فکری و معنوی آنها نقش آفرینی جدی داشته باشد و ضروری است در تولید فیش تبلیغی و برگزاری دوره‌های آموزشی در عرصه فنون تبلیغی کارهای برجسته ای صورت پذیرد.

وی توضیح داد: نهادهای فرهنگی همچون تبلیغات اسلامی برنامه‌های متعددی را در راستای ارتقای سطح هیئت‌ها آماده کرده اند و این رشد با برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی برای مبلغان، مدیران هیئت‌ها و مداحان صورت می‌پذیرد.
وی افزود: هیئت‌های مذهبی در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته اند و امروز نیز برای حفظ و یاری رسانی به نظام در عرصه‌های مختلف با توجه به مردمی بودن دولت جدید می‌توانند اثر بخش باشند و بنا بر مأموریت گرا بودن امروز هیئت‌ها لازم است نهادهای حاکمیتی در حمایت از آنها توجه بیشتری داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: جای خالی دستگاه‌خوانی در قزوین حس می‌شود و نیاز است با برنامه ریزی این آئین سنتی احیا شود.

وی یادآور شد: کرونا علی رغم تمام خسارت‌ها و مشکلاتی که برای مردم ایجاد کرد، برخی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را نمایان کرد که یکی از آنها، احیا روضه‌های خانگی و تبلور آن در کوچه‌ها، خیابان‌ها، پشت بام‌ها، حیاط منازل و مجتمع‌ها و معابر و اقصی نقاط شهر بود که با استقبال حداکثری مردم روبرو شد و الحمدلله در استان قزوین شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بودیم.

این کارشناس فرهنگی افزود: این روضه‌ها با حضور اقشار مختلف مردم و میزبانی و همراهی آنها در مقابل خانه‌های خانواده‌های شهدا، بانیان روضه‌های خانگی، میادین میوه و تره بار و نقاط استراتژیک شهر و استان برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: روضه‌های خانگی دارای ظرفیت تبلیغی و تربیتی ویژه ای هستند و با برگزاری این جلسات در منازل با حضور و مشارکت اعضای خانواده و طرح مباحث مفید و سازنده با توجه به جمعیت کم‌تر آنها نسبت به هیئت‌های بزرگ، شاهد تعالی و انسجام اعضای خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید