کد خبر: 351551
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها؛ نبردی با ناخن و قاشق

به گزارش گروه وبگردی قم پرس ؛ روز گذشته (دوشنبه، ۱۵ شهریور) شش اسیر فلسطینی موفق شدند از زندان فوق امنیتی «جلبوع» در شمال فلسطین اشغالی فرار کنند.

بر اساس گزارش صهیونیست‌ها این شش نفر «زکریا الزبیدی، یعقوب انفیعات، محمود عارضه، یعقوب قدری، أیهم کمامجی و محمد عارضه» هستند.

زکریا زبیدی وابسته به جنبش فتح و مابقی اسرا وابسته به جنبش جهاداسلامی فلسطین هستند. همه از اهالی کرانه باختری‌اند و بیشتر آن‌ها به حبس ابد محکوم هستند.

تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها؛ نبردی با ناخن و قاشق

اما آن‌ها در نوع خود اولین نبودند بلکه پیش از آن نیز اسرای فلسطینی دیگری موفق شدند از زندان‌های رژیم صهیونیستی فرار کنند حتی پس از فرار نیز به مقاومت خود علیه رژیم صهیونیستی ادامه دهند و تعدادی از آن‌ها نیز شهید شده‌اند.

فرار از زندان شطه

بر اساس گزارش «اولترا فلسطین»، اولین عملیات فرار اسرای فلسطینی به سال ۱۹۵۸ بازمی‌گردد زمانی که در زندان «شطه» (شمال فلسطین اشغالی) میان ۱۹۰ اسیر فلسطینی و زندانبان صهیونیست درگیری رخ داد؛ ۱۱ اسیر فلسطینی شهید و ۷۷ نفر دیگر از زندان مذکور فرار کردند. همچنین دو نظامی اسرائیلی کشته شدند.

حمزه یونس با سابقه سه فرار

اسیر «حمزه یونس» از روستای «عاره» در جنوب «حیفا» سه بار موفق به فرار از زندان صهیونیست‌ها شد. بار اول در سال ۱۹۶۴ از زندان «عسقلان» به همراه دو اسیر دیگر فرار کرد و خود را به غزه رساند.

حمزه در غزه به مقاومت پیوست و در جنگ ۱۹۶۷ شرکت کرد. وی زخمی و بازداشت شد، اما بار دیگر از زندان فرار کرد و به بیروت رفت.

وی برای سومین بار در سال ۱۹۷۱ در تلاش برای نفوذ به فلسطین اشغالی از طریق دریا بازداشت شد و در زندان الرمله به حبس ابد محکوم شد. اما در انجا نیز از طریق پنجره زندان فرار کرد و خود را به لبنان رساند.

تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها؛ نبردی با ناخن و قاشق

فرار دو اسیر از سلواد

اسیر «محمود عبد الله حماد» از «سلواد» در سال ۱۹۶۹ و هنگام انتقال از یک زندان به زندان دیگر فرار کرد. قبل از آنکه به اردن منتقل شود نه ماه تحت تعقیب بود. اسیر دیگر از سلواد «ناصر عیسی حامد» است که در سال ۱۹۸۳ موفق به فرار شد، اما در نهایت ناچار به تسلیم خود شد.

فرار از زندان نفحه

سه اسیر فلسطینی به نام‌های «مسعود الراعی»، «شوقی ابونصیره» و «کمال عبدالنبی» در سال ۱۹۸۷ از زندان «نفحه» فرار کردند، اما هنگام تلاش برای رفتن به مصر دوباره بازداشت شدند.

فرار اسیر «عمر نایف»

اسیر فلسطینی عمر نایف در سال ۱۹۹۰ هنگام انتقال به بیمارستان «بیت لحم» فرار کرد. وی به اردن و سپس به بلغارستان رفت و در سال ۲۰۱۶ در داخل مقر سفارت فلسطین ترور شد.

فرار از زندان کفریونا

در سال ۱۹۹۶ دو اسیر فلسطینی به نام‌های «غسان مهداوی» و «توفیق الزبن» با حفر تونلی به طول یازده متر از زندان «کفریونا» فرار کردند و این اولین عملیات فرار با حفر تونل بود. آن‌ها بار دیگر در سال ۲۰۰۰ بازداشت شدند.

تاریخچه فرار اسرای فلسطینی از زندان صهیونیست‌ها؛ نبردی با ناخن و قاشق

فرار از زندان عوفر

سه اسیر فلسطینی به نام‌های «ریاض خلیفه»، «امجد دیک» و «خالد شنایطه» در سال ۲۰۰۳ با حفر تونل از زندان عوفر فرار کردند. پس از هفت ماه ارتش رژیم صهیونیستی خلیفه را در درگیری مسلح به شهادت رساند، دیک دوباره بازداشت شد و شنایطه در سال ۲۰۰۶ ترور شد.

شیوه‌های فرار از زندان

وب‌‍سایت «أصداء» در این باره نوشت: سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی علیه اسرای فلسطینی باعث شده آن‌ها برای دستیابی به آزادی از دست رفته خود به هر شاخه خشکی چنگ بزنند. اسیر فلسطینی زمانی که به فرار از زندان فکر می‌کند یقینا می‌داند که قویترین ابزارش برای حفر تونل قاشق و ناخن هایش هستند.

در ادامه این گزارش آمده، گاهی نیز اسرا سیم‌های خاردار زندان را چیده‌اند و موفق به فرار شده‌اند. در برخی موارد نیز جمع بین این موارد را انتخاب کرده‌اند.

این وب سایت افزود، گاهی اسرا از آشفتگی در زندان به دلیل ساخت و ساز و ... بهره برده‌اند و با پوشیدن لباس کارگران خود را به بیرون رسانده‌اند.

در همین ارتباط، وب‌سایت «سرایا نیوز» امروز (سه‌شنبه) به نقل از رسانه‌های صهیونیستی فیلم لحظه‌ای را که شش اسیر فلسطینی از تونل زندان جلبوع خارج شده‌اند، منتشر کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس