کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

به گزارش ایرنا، توفان کرونا از وقتی آمد حال و روزمان را گرفت یک روز مبتلایمان، روز دیگر عزادار و روزی هم بیکارمان کرد و در بین همه شگفتانه‌هایش که جایی برای نفس کشیدن و جانی برای عزاداری باقی نگذاشته پیک دلتا آمد دلتایی که در همین لحظه‌ها و ثانیه‌ها هم جان هموطنی را می‌گیرد و هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد.

اما در این گزارش می‌خواهیم از یک تجربه بگوییم از روزهایی که در سیستان و بلوچستان پشت سرگذاشتیم، تلخی‌هایی که گذشت و لبخندی که زده شد همان روزهای اول پیک دلتا در این استان که آمارهای کرونا سخت غافلگیرمان می‌کرد و روزی یکهزار و ۵۰۰ تا یکهزار و ۶۰۰ نفر را مبتلا و حداقل ۳۰ فوتی به تن سرد خاک سپرده می‌شدند و هر جا هم که می‌رفتیم و می‌دیدیم رنگ غم پاشیده شده بود مغازه‌های چهارراه رسولی زاهدان بسته و دیگر هیاهوی کودکان شاد در پشت گاری‌های دستفروشی و دعوت برای خرید از آن‌ها به گوش نمی‌رسید و ما گزارشگران و خبرنگاران هم یا در آرامستان برای تهیه گزارش یا پشت درب بیمارستان‌ها و بخش‌های عفونی برای گفت‌وگو با بیماران و خانوادهایشان و عده‌ای هم بر بستر بیماری در جنگ با ویروس بودیم.

هر چه بود آن روزها فعلا کنترل شده و آن آمارهای بالای مرگ و میرهای کرونایی هم‌اینک در سیستان و بلوچستان به روزی صفر و یا نهایت یک نفر رسیده این که چگونه پیک دلتا کرونا در این استان کنترل شد هدف اصلی این گزارش است.

فوت تنها یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته

کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

۲۴ ساعت گذشته کرونا جان ۵۸۳ نفر از مردم کشورمان را گرفت و داغدارمان کرد که در این بازه زمانی سهم سیستان و بلوچستان از این فوتی‌ها تنها یک نفر بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته به ۲ هزار و۴۸۱ نفر رسید.

دکتر قاسم میری‌علی‌آباد افزود: با افزوده شدن ۲۶۳ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۹ هزار و ۹۳۲ نفر رسید.

سیستان و بلوچستان رتبه دوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور

کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

اکثر پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان و دانشمندان نظریه‌پرداز در کنترل اپیدمی‌های رایج در مورد ویروس فراگیری چون کرونا و انواعش به اتفاق از رعایت پروتکل‌های بهداشتی و یکسری کارهایی که به نظر ساده ولی در عمل مهم هستند می‌گویند تاکید آنان بر ماسک، دستکش و رعایت فاصله‌گذاری‌هایی است که در سیستان و بلوچستان این روزها به شدت انجام می‌شود به گفته علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان هم‌اینک این استان رتبه دوم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارد و اگر میانگین کشوری ۵۰ باشد در همین ردیف قرار می‌گیرد.

همکاری‌ها و مهار کرونا در سیستان و بلوچستان

کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

از قدیم هم گفتن یک دست صدا ندارد و مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان هم در پیک دلتاشان به خوبی این موضوع را می‌دانستند و عمل کردند؛ مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در تاکید این مهم با بیان اینکه موفقیت در مهار کرونا این استان با همراهی و هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها محقق شد افزود: وقتی این استان دچار مشکل و پیک شد نگاه خوبی اتفاق افتاد و آن حضور خیران و سمن‌ها بود که خلاءهای که ما نمی‌توانستیم را پر کردند.

بیماریابی به موقع و کنترل کرونا

کرونا در سیستان و بلوچستان بر مدار کنترل

بیماریابی منجر به تشخیص بموقع بیماری‌های واگیر می‌شود که از ۲ منظر درمان بموقع و کاهش عوارض بیمار و پیشگیری از انتقال بیماری و کنترل اپیدمی حائز اهمیت است.

شهرکی با اشاره به حوزه بیماریابی و نقش آن در مهار کرونا در سیستان و بلوچستان بیان کرد: طرح شهید سلیمانی اساس و محور کارش بیماریابی است در بخش دولتی مجموعه‌هایی مثل ارتش، سپاه، نیروی انتظامی در این بیماریابی با در دسترس قرار دادن کیت‌های تشخیص سریع بسیار کمک کردند.

وی با اشاره به اینکه نیروهای جهادی مانند گروه‌های بسیج مردمی در چرخه بیماریابی کرونا قرار گرفتند و به این حوزه کمک کردند تصریح کرد: با بالا رفتن رعایت پروتکل‌ها در سیستان و بلوچستان جلوگیری از گسترش اپیدمی دلتا در این استان محقق شد.

چند تن از شهروندان این استان نیز کاهش مراسم عروسی و عزا، تعطیل کردن دورهمی های خانوادگی از سوی بسیاری از خانواده ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم استان را یکی از مهمترین دلایل کاهش مبتلایان و مرگ و میر عنوان کردند.

یکی از شهروندان که خود را معصومه حسن‌آبادی معرفی کرد گفت: برگزاری مراسم عروسی و عزا با حضور تعداد زیادی از مردم و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی عامل مهم افزایش شمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در این استان بود.

وی با قدردانی از رسانه های استان اظهار داشت: اطلاع رسانی خوب و فعال رسانه ها مردم را بر آن داشت تا به فکر راه و چاره بیفتند و فهمیدند که اگر اقدام اساسی نکنند همه خانواده ها با از دست دادن عزیزان شان روبرو می شوند، همین مساله موجب شد تا برگزاری جشن های عروسی و مراسم عزا را تعطیل کنند یا حداقل با حضور تعداد اندکی از افراد درجه یک خانواده برگزار کنند.

عصمت محمودی نیز در ادامه سخنان دوستش گفت: استفاده از ماسک و شرکت نکردن در تجمع ها و دورهمی های خانوادگی از دیگر عوامل مهم کاهش مرگ و میر کرونایی در استان است.

وی افزود: تعطیلی اماکن عمومی و بازارها با همت مسوولان و کسبه نیز عامل دیگری بر کاهش جولان کرونا در استان بود.

عثمان یاراحمدزهی از دیگر شهروندان سیستان و بلوچستان گفت: همکاری خوب مردم و تلاش مدافعان سلامت و مسوولان دستگاهها و نهادهای مختلف دست بدست هم داد و کرونا را تا حدودی متوقف کرد.

وی افزود: هر گاه مردم وارد صحنه شوند و مدیران و مسوولان نیز تلاش کنند هر کار نشدنی را شدنی می کنند.

دلخوشی به آمار پایین ممنوع

اینکه سیستان و بلوچستان توانست کرونا را در پیک جدیدش تا حدی مهار کند و در دلتا و آمار بالای مرگ و میرش نماند اتفاق خوبی است اما نباید فراموش کرد این استان در سال گذشته پیک‌های دیگری هم داشت پیک‌هایی که به ما یادآور می‌شود آینده عملکرد این ویروس هنوز نامشخص است و به هیچ آماری نباید دلخوش بود.

استاندار سیستان وبلوچستان هم با بیان اینکه وجود حتی یک نفر فوتی هم در آمار روزانه کرونا در این استان زیاد و آزاردهنده است گفت: بایستی علما، نخبگان، روحانیون و صاحبان قلم، تریبون و اندیشه نسبت به آگاه‌سازی مردم در راستای دوری از تجمعات و مراجعه زودهنگام به مراکز درمانی در صورت مشاهده علائم اولیه این بیماری تلاش کنند.

وی افزود: آگاهی بخشی عمومی و بالا بردن درک مردم در زمینه رعایت پروتکل‌ها و اعتماد به سیستم بهداشتی و درمانی، امری بسیار ضروری است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به تجربه موفق برخی استان‌ها در کاهش روند مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا گفت: شناسایی و بیماریابی اولیه هم تلفات جانی و هم هزینه‌های درمانی را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید