کد خبر: 352091
۰
۰
نسخه چاپی

ضرورت شفاف سازی مسئولان نسبت به شیوه ارزیابی وضعیت کرونا در قم

خبرگزاری خبرنگارما؛ گروه استان‌ها- علی فردوسی*: وضعیت قم در دوران شیوع کرونا فراز و نشیب بسیار داشته، روزگاری که همه کشور در پیک کرونا بودند در قم وضعیت خیلی شدید نبود و به قولی حتی قم یک پیک کرونا هم از کشور عقب تر است؛ اما در روزهای اخیر اتفاقی جدید برای قم رقم می‌خورد که تعجب همه مردم و مسئولان را در پی دارد.

غروب جمعه نرم افزار ماسک با اعلام تغییر رنگ وضعیت شیوع کرونا در قم از قرمز به نارنجی خبر از بهبودی وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در قم را می‌دهد؛ این خبر می‌تواند از التهابی که در جامعه بخاطر بالا گرفتن تعداد فوتی‌ها در قم کم کند اما با گذشت یک روز شرایط در قم پیچیده‌تر می‌شود و این پرسش مطرح می‌شود آیا واقعاً قم در وضعیت نارنجی است؟

بیستم شهریور ماه یعنی همان روزی که خبر از بهبودی وضعیت می‌رسد بیش از ۸۰۰ نفر در بیمارستان‌های قم بستری و روزانه حدود ۱۶۰ بیمار جدید شناسایی می‌شد هرچند اعداد و ارقام شیوع کرونا در قم حاکی از نزولی شدن آمارها بود اما بیانگر رسیدن قم به وضعیت مناسب نبود؛ آنچنان که در ۲۴ ساعت منتهی به شنبه بیستم شهریور ۳۲ نفر از همشهریان تسلیم این ویروس منحوس شدند و جان خود را از دست دادند.

همین بالا بودن تعداد فوتی‌ها در قم جرقه اولیه شایعات و حرف‌های در گوشی را می‌زند و باعث می‌شود ابهام دیگری در ذهن مردم جاخوش کند.

اگر بخواهیم مقایسه آماری کرده باشیم در ۲۴ تیرماه که در قم روزانه ۹۸ پذیرش جدید و ۴۰۲ بیمار بستری در بیمارستان و روزانه ۱۰ فوتی داشتیم وضعیت قرمز بوده اما در ۲۰ شهریور با روزانه ۱۳۰ پذیرش و ۸۲۴ بیمار بستری در بیمارستان و فوت ۳۲ نفر وضعیت نارنجی است.

این تناقض باعث می‌شود نگرانی‌ها درباره شیوه رنگ بندی در گروه‌های مختلف از پزشکان و اصحاب رسانه تا عموم مردم در فضای مجازی آغاز شود! با بالا گرفتن این اعتراضات رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم هم رنگ بندی اعلامی برای قم را قابل قبول نمی‌دادند، امیرآبادی نماینده قم در مجلس هم نسبت به این ارزیابی اعتراض می‌کند و معتقد است این رنگ بندی درست نیست و باید واقعیت‌ها گفته شود.

اما آنچه در این شرایط رقم می‌خورد ادامه روند قبلی در مدیریت کرونا است یعنی بی توجهی به «اعتماد عمومی» به عنوان یک «سرمایه اجتماعی»؛ از ابتدای شیوع کرونا در کشور آن چیزی که به دلیل بی تدبیری تحت شعاع قرار گرفت «اعتماد مردم به نظام سلامت» بود؛ رسانه‌های معاند نیز در این دوره با تمرکز بر روی این مسئله گاهی بر آتش این موضوع افزودند و گاهی حتی بی دلیل و سند آتش دیگری به وجود آوردند؛ همین ماجرای واکسیناسیون خودش مصداق مناسبی است برای کم اقبالی مردم به دریافت واکسن؛ اتفاقی هم که طی این چند روز در حال رخ دادن است همین موضوع است! مردم با مقایسه آمارها با تناقضی روبرو می‌شوند که هیچ پاسخی برای آن از سوی مسئولان دریافت نکرده‌اند!

بلاتکلیف گذاشتن مردم با این ابهامات و تناقضات نتیجه جز کم شدن اعتماد عمومی به نهادهای حاکمیتی و حتی متخصصین ندارد و باعث می‌شود از یک سو مردم در دام شیادان سود جو گرفتار و از سوی دیگر تاب آوری جامعه نیز کم شود.

مسئولان وزارت بهداشت بنا به هر دلیلی که تصمیم گرفته‌اند اعلام کنند وضعیت قم بهبود یافته باید شفاف و دقیق معیارها و شیوه ارزیابی وضعیت شیوع کرونا و رنگ بندی ها را برای مردم مطرح کنند تا بیش از این سرمایه اجتماعی ما به دلیل بی تدبیری‌ها آسیب نبیند.

* پژوهشگر و فعال رسانه‌ای

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید