کد خبر: 353448
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

جذابیت‌های پیاده‌روی اربعین تکراری نمی‌شود/قاب‌های ماندگار کودکان

علی مجدآبادی هنرمند عکاس که سال‌هاست از پیاده‌روی اربعین عکاسی می‌کند، درباره این نوع عکاسی بیان کرد: از سال ۲۰۱۲ عکاسی از پیاده‌روی اربعین و حرم‌های متبرکه کربلا و نجف را شروع کردم و به منظور نمایش انعکاس بزرگترین زنجیره انسانی، سایتی تحت عنوان «اربعین پیکس» را ایجاد کردیم که متعلق به دانشجویان ایرانی و موکب خدام الحسین (ع) بود که در عمود ده بیست قرار دارد.

وی با بیان اینکه دو سال است برای عکاسی از پیاده‌روی اربعین نرفته است، درباره جذابیت‌های این عکاسی گفت: اجتماع مردمی و پیاده‌روی اربعین اینقدر جذابیت دارد که برای یک عکاس سوژه‌ای تکراری نمی‌شود، یعنی اگر چندین سال هم برای عکاسی از پیاده‌روی اربعین بروید، باز هم می‌توانید از مسیر پیاده‌روی، زائران، غروب، کودکان، مردم و.. عکاسی کنید و تکراری نباشد. اگر بیست سال هم برای پیاده‌روی اربعین بروید، با جذابیت‌هایی بصری جدید و ویژه‌ای روبرو هستید و نسبت به اربعین سال قبلش، این جذابیت‌ها بیشتر هم می‌شود.

جذابیت‌های پیاده‌روی اربعین تکراری نمی‌شود/قاب‌های ماندگار کودکان

مجدآبادی در مورد قاب‌های ماندگار از پیاده‌روی اربعین خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، قاب‌های ماندگار پیاده‌روی اربعین، فریم‌هایی از کودکان است. عکس حرم‌های متبرکه را همه دارند و زیاد هم است اما به نظر من عکس‌هایی ماندگار شده‌اند و حال من را خوب می‌کنند که شوق بچه‌ها و بزرگسالان را در مسیر پیاده‌روی، سختی‌های راه و موکب داران و خدمتگزاران به مردم را به تصویر کشیده‌اند.

وی که از سال ۱۳۷۹ کار عکاسی خبری و اجتماعی را آغاز کرده، در پاسخ به اینکه آیا برای عکاسی از پیاده‌روی اربعین با برنامه قبلی برای عکاسی می‌رود یا خیر، توضیح داد: بله خیلی اوقات بود که با برنامه‌ریزی قبلی با دیگر دوستان عکاس روز را شروع می‌کردیم مثلاً قرار می‌گذاشتیم یک نفر از کودکان عکاسی کند یا یکی حرم را می‌گرفت اما وقتی در موقعیت و مسیر قرار می‌گرفتیم، عکاسی طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌رفت و سوژه‌های دیگر هم به آن اضافه می‌شد. برای مثال، یکی از سال‌هایی که رفته بودم قرار بود از پابرهنه‌ها عکاسی کنم اما علاوه بر این سوژه، عکس‌های دیگری نیز ثبت کردم، چون تنوع زیاد است.

مجدآبادی در پایان، حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین را خاطره دانست و گفت: سال اولی که در مراسم پیاده‌روی اربعین برای عکاسی حاضر شدم، می‌خواستم از حرم متبرکه حضرت عباس (ع) عکاسی کنم که مسئول قسم الاعلام یا صدور مجوز نبود و من نیز برای ۴۸ ساعت در حرم حضرت عباس ماندم و خاطره‌ای ویژه برایم بود. در هر حال، همه لحظه‌های مسیر پیاده‌روی برای من خاطره بوده است و اوج شلوغی، بهترین عکس‌ها را ثبت کردم.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس