کد خبر: 353457
۰
۰
نسخه چاپی

طنین لبیک یا حسین جاماندگان اربعین گلستان/ مانعی برای عاشقی نیست

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: همه به عشق حسین آمده اند، پیر و جوان و زن و مردم. در دل‌هایشان غوغاست؛ از دیدار کوی دوست جا مانده و نجواهای ناگفته فراوان دارند.

اینجا خیابان شهید رجایی گرگان؛ جایی که معبر عاشقان گسترده شده تا شاید مرهمی بر بی قراری‌های دلدادگان حسین (ع) باشد.

صدای مداحی بلند است و موکب داران مردم را صرف چای عراقی و شربت دعوت می‌کنند؛ فضا با عطر اسپند پر شده و نورهای رنگی عجیب آدم را به یاد بین الحرمین می‌اندازد.

۶۰ موکب عشق برای جاماندگان اربعینی به صورت نمادین برپا شده و موکب داران سعی می‌کنند تا گوی خدمت را از یکدیگر بربایند.

محدودیت‌های کرونایی پیاده روی اربعین ۱۴۴۳، مانع حضور میلیون‌ها زائر به کربلا شده اما مغناطیس عشق حسین همه را جذب کرده و دل‌ها روانه مأمن عاشقان است.

در گوشه‌ای از خیابان شهید رجایی، جوان حدوداً ۱۸ ساله مشغول واکس زدن برای عاشقان حسین است، آن سوتر موکبی برای خیاطی برپا شده و در دیگر سو خدمتی دیگر و عشقی دیگر.

مرد میانسالی با خود خلوت کرده و در حال نوحه سرایی است؛ با بغضی در صدا یا حسین گویان می‌گوید: اشک ما جاماندگان هم خریدار دارد و به رفته و نرفته‌ها به یک چشم نگاه خواهد شد.

دلتنگ بین الحرمین هستم

یکی از خدام موکب جاماندگان اربعین هم به خبرنگار مهر گفت: آرزو داشتم امسال اربعین در کربلا باشم اما کرونا نگذاشت این آرزوی من محقق شود.

طنین لبیک یا حسین جاماندگان اربعین گلستان/ مانعی برای عاشقی نیست

فاطمه مزرجی با ذکر یا حسین و یا ابوالفضل العباس، ادامه داد: بنده ذاکرحسین بوده و عشق حسین در سینه دارم و دلتنگ بین الحرمین هستم.

این خادم امامزاده عبدالله (ع) گرگان گفت: اینجا تداعی کننده کربلا است و بوی بین الحرمین به مشام می‌رسد و من شوق حضور در این فضا را دارم.

وی با بیان اینکه استقبال مردم در این چند روز بی نظیر بوده و مردم سنگ تمام گذاشتند، اضافه کرد: مردم در اینجا عقده دل باز کرده و با چشمان اشکبار وارد این مکان می‌شوند؛ آنها آرزو داشتند که در کربلا بودند اما اینجا هم حس حال کربلا و راهپیمایی اربعین را دارد.

حضور روزانه ۱۵ هزار شیفته اباعبدالله (ع) در موکب جاماندگان

دیگر بازمانده پیاده روی اربعین هم که در حال گرداندن ظرف اسپند بود، به خبرنگار مهر گفت: من هم به مناسبت فرارسیدن اربعین و هم به جاماندن از پیاده روی اربعین تسلیت می گویم.

۶۰ موکب برای جاماندگان اربعین گرگان برپا شده تا مرهمی بر آلام دل‌های آنها باشد رمضان توانا افزود: زمانی که برای برگزاری چنین مراسمی برنامه ریزی می‌کردیم، بیان شد که اگر ۲۰ درصد از حال و هوای اربعین به نمایش درآید هم قابل قبول است اما هم اکنون انتظارها فراتر رفته و مردم در اینجا حس معنوی عمیقی پیدا می‌کنند.

وی گفت: از هر چیزی که در کربلا بین موکب‌ها اتفاق می‌افتد، در اینجا هم وجود دارد، پذیرایی از مردم، واکس زنی، خیاطی و خدمات دیگر به صورت رایگان ارائه می‌شود.

توانا اضافه کرد: انتظار داشتیم روزانه هزار نفر در اینجا حضور یابند اما روزانه بالغ بر ۱۵ هزار نفر در این مکان با عشق و شور و شوق پیاده روی اربعین حاضر می‌شوند.

وی گفت: هنگام اذان مغرب هم موکب ها مانند کربلا، به نماز ایستاده و مردم نماز جماعت می‌خوانند.

طنین لبیک یا حسین جاماندگان اربعین گلستان/ مانعی برای عاشقی نیست

خیابانی به وسعت دل‌های عاشقان

مردی حدوداً ۵۵ ساله هم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه بلای کرونا کل دنیا را درگیر کرده و میلیون‌ها زائر ایرانی از زیارت اباعبدالله الحسین و ابوالفضل العباس و امیرالمومنین (ع) محروم ماندند این فضا می‌تواند گوشه‌ای از دلتنگی ها را برطرف کند.

امین حسینی که سابقه دو بار پیاده روی در اربعین را دارد، افزود: این مراسم تداعی کننده پیاده روی اربعین است و می‌تواند نوجوانان و جوانانی که تاکنون به این مراسم نرفتند را با این فرهنگ آشنا کرده و برای کسانی که تجربه حضور داشتند، تجدید خاطره باشد.

وی بیان کرد: مهم‌ترین مسأله در اینجا حس هماهنگی و برابری است و یک خیابان به وسعت دل‌های عاشقان گسترده شده و موکب داران جامانده از اربعین به عشق روزی که دوباره در کربلا حاضر شوند در اینجا به مردم خدمت ارائه می‌کنند.

حسینی گفت: این فضا با این وسعت اولین تجربه در شهر ما است که می‌تواند با ریشه کن شدن کرونا در سال‌های بعد هم ادامه داد.

وی استقبال مردم را از این فضا خوب توصیف کرد و گفت: همه پیر و جوان و زن و مرد و کودک در این مکان حضور یافته و به عشق اباعبدالله (ع) عزاداری می‌کنند.

خیاطی و واکس زنی رایگان

نوجوانی که در گوشه‌ای کفش‌های جاماندگان اربعین را واکس می‌زد هم به خبرنگار مهر گفت: ما اینجا نوکری امام حسین (ع) را کرده و به جاماندگان زیارتش خدمات ارائه می‌کنیم.

طنین لبیک یا حسین جاماندگان اربعین گلستان/ مانعی برای عاشقی نیست

سید محمد میرزایی افزود: یک گروه چهار نفره هستیم که با نیت خدمت به زوار امام حسین (ع) به اینجا آمده و روزانه توفیق واکس زدن کفش حداقل ۵۰ نفر را داریم.

یک خانم میانسال هم که در موکب خیاطی حضور داشت، به خبرنگار مهر گفت: برای رضای خدا و خدمت به زوار امام حسین (ع) در اینجا حضور یافته‌ایم.

وی از همکاری بیش از ۱۰ نفر در این موکب خبرداد و بیان کرد: برای کسانی که پارچه بیاورند چادر رایگان می‌دوزیم و تا اربعین به مردم خدمات می‌دهیم.

۴ موکب سهم کانون‌های خدمت رضوی است

نمایندگی آستان قدس رضوی در گلستان چهار موکب در خیابان شهید رجایی گرگان مستقر کرده است. مسئول این نمایندگی هم گفت: ستاد مردمی اربعین شهرستان گرگان، موکب جاماندگان اربعین را در این شهر برپا کرده و در این میان چهار موکب در اختیار کانون‌های خدمت رضوی است.

سیدحسین علوی افزود: دو موکب فرهنگی، یک موکب در بخش خدماتی و یک موکب ویژه پذیرایی از عزاداران حسینی در نظر گرفته شده است.

وی ارائه خدماتی همچون جشنواره کتاب رضوی، مشاوره‌های حقوقی، ویزیت پزشک و پذیرایی را از جمله خدمات این موکب ها برشمرد.

مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی برگزار می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان هم در این خصوص گفت: بازسازی فضای خدمات اربعین کربلا از برنامه‌های پیش بینی شده در این ایام است که ۶۰ موکب فعال استان به مدت پنج روز به جاماندگان خدمات فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی ارائه می‌کنند.

طنین لبیک یا حسین جاماندگان اربعین گلستان/ مانعی برای عاشقی نیست

حجت الاسلام عباسعلی گرزین افزود: فعالیت این موکب ها از ۳۱ شهریور آغاز شده و آنها تا روز اربعین به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های این ایام، پیش‌بینی کرد که در شب و روز اربعین امسال بیش از ۲۰۰ هزار نفر مهمان اطعام سفره حسینی در مساجد و هیأت‌های گلستان باشند.

گرزین اضافه کرد: مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از مساجد به سمت امامزاده‌ها و قبور شهدای گمنام استان برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: برای رعایت دستورالعمل‌ها، برنامه‌ای برای انجام عزاداری در خلال این پیاده روی پیش بینی نشده است.

وی افزود: همچنین به مناسبت اربعین حسینی در گلزار شهدای گمنام، مساجد، حسینه ها و امام‌زاده های گلستان زیارت اربعین قرائت خواهد شد.

به گزارش قم پرس خواستند امسال کربلا باشند و نشد و قدم‌های جسمانی به میعادگاه اربعین نرسید اما برپایی موکب و برنامه‌های اربعینی با تدابیر خاص نشان داد که هیچ مانعی برای نشان دادن راه و رسم عاشقی به سید الشهدا وجود ندارد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید