چهره‌های علمی معتبر مردم را به مشارکت در برنامه واکسیناسیون ترغیب کنند

مهدی عسکری‌پور روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره علل واکسن‌گریزی و چگونگی مواجهه با مخالفان واکسن کرونا عنوان کرد: واکسن‌هراسی و ممانعت برای دریافت واکسن کووید۱۹ از علل متعددی برخوردار است.

وی تصریح کرد: برخی گروه‌ها براساس تئوری توطئه از دریافت واکسن خودداری می‌کنند. این دسته از جمعیت معتقدند که واکسن کرونا بر ژن آدمی تاثیرات منفی گذاشته و واکسن‌های وارداتی از کشورهای بیگانه اصولا با هدف «از بین بردن» وارد می‌شوند.

عسکری‌پور با تاکید بر ضرورت تفکیک طب اسلامی و سنتی ادامه داد: برخی اعضاء این گروه به طب اسلامی و سنتی معتقد هستند.

پیشگری بهتر از درمان

وی افزود: برخی گروه‌های جمعیتی هم بدون هیچ منطق علمی با واکسن مخالفت می‌کنند، این دسته از افراد به واکسن بی‌اعتماد بوده و پیشگیری را بهتر از درمان می‌دانند. تزریق واکسن‌ را برای بدن مضر و در حقیقت براساس اصل «پیشگیری بهتر از درمان» خود را بی‌نیاز از واکسن قلمداد می‌کنند.

عسکری‌پور گفت: این گروه، از واکسن فلج اطفال، سرخک و سرخجه نیز استفاده نکرده و راه‌اندازی واکسن را برای شماری از سرمایه‌گذاران یک تجارت تلقی می‌کنند. با این باور که تاکنون مبتلا به بیماری نشده‌اند، با تزریق واکسن مخالفت و گاه اجازه دریافت واکسن به خانواده را نیز نمی‌دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به گفت وگو با برخی همکاران در این زمینه خاطرنشان کرد: برخی افراد نیز در مقابل دریافت واکسن چینی مقاومت می‌کنند. این گروه با ذهنیت منفی به برخی محصولات بی‌کیفیت چین، واکسن کووید۱۹ ساخت این کشور را هم بی‌کیفیت عنوان می‌کنند.

به گفته این مشاور، برخی گروه‌های جمعیتی هم به امید ورود برندهای دیگر واکسن کرونا، از تزریق واکسن‌های فعلی در کشور خودداری می‌کنند.

عمر دست خداست

عسکری‌پور افزود: برخی گروه‌های مذهبی نیز بنابر این باور که عمر دست خداوند است، از دریافت واکسن ممانعت می‌ورزند. این دسته از افراد معتقدند، سرنوشت آدمی اتفاق می‌افتد و واکسن کرونا نمی‌تواند مانع از مرگ انسان شود.

وی ادامه داد: استدلال این دسته از جمعیت این است که برخی افراد باوجود تزریق واکسن نیز مبتلا به کرونا شده و جان‌باخته‌اند. بنابراین واکسن در این زمینه نمی‌تواند اثرگذار باشد.

اما مواجهه با مخالفان واکسن باید چگونه باشد؟

این مشاور گفت: برخی کشورها در این رابطه از سیاست‌های تشویقی نظیر پرداخت پاداش‌ استفاده می‌کنند. جوایز نقدی دولت در این زمینه باتوجه به نرخ تورم امروز، می‌تواند اثرگذار باشد، اما با توجه به مشکلات اقتصادی دولت نیز انجام این طرح‌ها دشوار خواهد بود.

عسکری‌پور توضیح داد: برخی اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این زمینه موثر است. به عنوان مثال، فعالان شبکه‌های مجازی، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های خانگی می‌توانند در این خصوص با مردم گفت وگو کنند، در رابطه با این بیماری و واکسن‌های موجود شفاف صحبت کنند و از این طریق اعتماد اجتماعی را افزایش دهند.

وی افزود: در این زمینه همچنین می‌توان از گروه‌های مورد پذیرش مردم همچون ورزشکاران، هنرمندان، روحانیون، نویسندگان و پزشکان استفاده کرد. چهره‌های معتبر علمی باید امروز در خصوص اثربخشی واکسن صحبت کنند، این عوامل می‌تواند نرخ واکسن‌نزده‌ها را کاهش دهد.

عسکری پور تاکید کرد: خدمات عمومی رایگان، کاهش مالیات و قبوض آب و برق و... هم یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است.

این روانشناس گفت: با شیوع کرونا در چین و انتقال بیماری به سراسر جهان، سلامت عمومی در دنیا تحت تاثیر قرار گرفت. اضطراب، ترس، نگرانی، افسردگی سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرد و باعث بروز برخی از اختلالات روانی شد.

وی گفت: بر این اساس، امروز باید با برنامه‌ریزی آرامش را به سطح جامعه بازگرداند، تسریع روند واکسیناسیون امروز روحیه عمومی را تقویت کرده و امید را به کشور برگردانده است.

چهره‌های علمی معتبر مردم را به مشارکت در برنامه واکسیناسیون ترغیب کنند

عسکری‌پور یادآور شد: در حال حاضر نمایش برگزاری مسابقات بین‌المللی در سطح دنیا با حضور هزاران تماشاگر نیز می‌تواند اثربخشی واکسیناسیون سراسری را به مخالفان واکسن نشان دهد.

حفظ جان واجب است

وی تصریح کرد: شرط عقل و دین حفظ جان است، بنابراین در این خصوص می‌توان از علمای مذهبی و روحانیت هم کمک گرفته شود. عمر دست خداوند است، اما حفظ جان از منظر شرعی هم از واجبات دینی محسوب می‌شود.

۱۳۵۲

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید