کد خبر: 354514
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پیش بینی مرکز آمار از کاهش عرضه دام های سبک پرواری در پاییز

به گزارش قم پرس به نقل از مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک کشور در فصل تابستان ١٤٠٠ توسط مرکز آمار منتشر شد. نتایج حاصل از اجرای این طرح نشان می‌دهد که تعداد دام سبک موجود در دامداری‌های کشور ۶٣.٢ میلیون رأس شامل ۴۶.۸ میلیون رأس «گوسفند و بره» و ۱۶.۴ میلیون رأس «بز و بزغاله» بوده است که نسبت به فصل بهار به ترتیب ١١.٣ درصد و ٩.۶ درصد کاهش یافته است.

تعداد دام سبک عرضه شده برای کشتار در تابستان سال جاری نزدیک به ۵.۸ میلیون رأس شامل ۴.۵ میلیون رأس گوسفند و بره و ١.٣ میلیون رأس بز و بزغاله بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، به‌ترتیب ١۴.٧ درصد و ۶ درصد افزایش داشته است.

در همین مدت ۱.۵ میلیون رأس بره و ۴٧٠ هزار رأس بزغاله در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده است.

سری زمانی نتایج این طرح آمارگیری در سه سال گذشته نشان می‌دهد که هر ساله از فصل تابستان، روند کاهشی تعداد دام سبک آغاز شده و تا فصل پاییز ادامه می‌یابد. همچنین بر اساس بررسی ترکیب سنی و جنسی دام سبک و نتایج حاصل از اجرای طرح در سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود عرضه دام‌های سبک پرواری از فصل پاییز به تدریج با کاهش مواجه شود که این موضوع به سبب کاهش تعداد دام‌های پرواری در دامداری‌ها و ضرورت نگهداری از دام‌های مولد برای افزایش جمعیت گله‌ها است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس