کد خبر: 354791
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

سکوی جهانی؛ نمایش اقتدار دختران وزنه‌بردار

به گزارش ایرنا، در چند سال گذشته اعزام‌ دختران وزنه‌بردار ایران با انتقادهای زیادی روبرو بود تا جایی که برخی آنان را سیاهی لشکری و برخی دیگر این دختران را توریست ورزشی قلمداد می‌کردند. منتقدان باور داشتند که فدراسیون در راه‌اندازی رشته وزنه‌برداری زنان و اعزام دختران وزنه‌بردار به تورنمنت‌های بزرگ تعجیل به خرج داده و هیچ برنامه بلند مدت پشت این تصمیم دیده نمی‌شود.

استدلال تمام منتقدان فدراسیون بر این بود که وزنه‌برداری دختران ایران به یکباره گام در مسیر مسابقات جهانی گذاشته و آنان تا رقابت با بزرگان این رشته فاصله زیادی دارند. این پیش‌فرض‌ها موجب شده بود تا برخی اعزام دختران وزنه‌بردار را هزینه‌زا و برخی دیگر آن را کاری عبث تلقی کنند.

اما چرا تمام ادعاهای منتقدان اعزام دختران ایرانی به مسابقات جهانی در کمترین زمان ممکن رنگ باخت؟ این سوالی است که بسیاری در پاسخ به آن ناتوانند زیرا جشن دختران ایرانی بر سکوی سوم جهانی، حامل این پیام بود که دوران رقابت برای دختران ایرانی آغاز شده و نشانه آن نیز کسب مدال در رده‌های سنی جوانان و نوجوانان در سطح جهانی است.

در چند سال گذشته باور بر این بود که خلاصه کردن وزنه‌برداری زنان در چند نام مشخص مانند «الهام حسینی»، «پریسا جهانفکریان» و «الناز باجلانی» نمی‌تواند تضمین کننده آینده این رشته باشد زیرا پشتوانه‌سازی لازم برای این رشته انجام نشده است. اما معرفی پدیده‌هایی مانند «یکتا جمالی» و «سیده غزاله حسینی» به جهان و قرار گرفتن آنان در سکو تمام پیش‌فرض‌ها را باطل کرد زیرا فدراسیون با اعزام هشت وزنه‌بردار دختر به مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان نشان داد که در کنار اعزام‌های بین‌المللی برنامه لازم برای توسعه این رشتته در بخش‌های پایه را دارد.

توسعه‌ای که اکنون موجب حیرت بسیاری از کارشناسان جهانی شده و آنان اعتراف دارند که روند رو به رشد وزنه‌برداری زنان در ایران فراتر از یک برنامه پنج ساله است. این حیرت را می‌شود در سخنان «محمد جلود» دبیرکل فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری مشاهده کرد.

او در حاشیه مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند با تمجید از روند رو به رشد وزنه برداری زنان ایران به خبرنگار ایرنا گفت: چه کسی باور می‌کند که دختران وزنه‌بردار ایران با ۲ سال تجربه با بزرگانی از ژاپن،‌ چین، ازبکستان و کشورهای دیگر رقابت کنند. این یک تحول در ورزش و سرعت این تحول زیاد است. این کار جای تحسین دارد و می‌تواند به موفقیت‌های بزرگی ختم شود.

البته اظهارات جلود پیش از کسب مدال برنز قهرمانی جوانان جهان بود و دبیرکل فدراسیون بین‌المللی این رشته در زمان تاریخ‌سازی یکتا جمالی در تاشکند در اردوی تیم ملی ایران حضور پیدا کرد و برای یکتا جمالی هم هدیه ویژه در نظر گفت.

تایید مسیر موفقیت آمیز وزنه‌برداری زنان ایران توسط جلود عراقی در حالی است که سرپرست پیشین فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری نیز با تمجید از مدال‌آوری دختران نوجوان ایران، اعلام کرد: آنچه که امروز در وزنه‌برداری زنان ایران رخ می‌دهد یک اتفاق خوب است که می‌تواند به سکوی جهانی منتهی شود.

«اورسلا پاپاندرئا» سرپرست پیشین فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری بعد از کسب مدال غزاله حسینی و یکتا جمالی با تمجید از عمملکرد دختران ایرانی به خبرنگار ایرنا، گفت: زنان و دختران ایرانی این ظرفیت را دارند که در سال‌های بعد و در رده سنی بزرگسالان به سکو جهانی هم برسند.

البته موفقیت وزنه‌برداری زنان ایران تنها در کسب مدال در رده سنی جوانان و نوجوانان خلاصه نخواهد شد بلکه در هفت ماه گذشته موفقیت‌هایی در این بخش به دست آمده که فراتر از انتظار بود. رسیدن الهام حسینی به یک قدمی مدال آسیایی و کسب سهمیه المپیک توسط «پریسا جهانفکریان» از جمله این اتفاقات بود. اتفاقاتی که هر چند برخی آن را تاریخی قلمداد می‌کنند اما برخی از کارشناسان داخلی هنوز باوری به آن ندارند و آن را نمایش قلمدداد خواهند کرد.

البته برای تاریخ وزنه‌برداری ایران آنچه در آینده مهم تلقی خواهد شد سخن منتقدان و استدلال آنان برای مقایسه چند نوجوان وزنه‌برداری با قهرمانان کشتی ایران نیست بلکه آیندگان قضاوت خواهند کرد که ۲ وزنه‌بردار از سیاهی لشکر اعزامی به جده با وجود تجربه نخست موفق به کسب مدال جهانی شدند. «سیده غزاله حسینی» که اکنون نامش در جمع وزنه‌برداران صاحب سکوی جهانی قرار دارد در دسته ۵۹ کیلوگرم کم سن‌ترین فرد ممکن بود و یکتا جمالی نیز با وجود ۱۶ سال هم در نوجوانان مدال کسب کرد و هم توانست در دسته ۸۷ جوانان جهان به مدال برنز برسد.

پذیرش این مهم شاید در کوتاه مدت برای برخی از منتقدان سخت باشد اما بدون شک آنان نیز در آینده اعتراف خواهند کرد که وزنه‌برداری زنان ایران با تمام مشکلات و در کمتر از پنج سال فعالیت موفق به رسیدن به سکوی جهانی در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان شد.

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان جهان از سیزدهم مهرماه در جده عربستان آغاز و تا بیستتم این ماه ادامه داشت. تیم دختران ایران برای نخستین بار به این رقابت‌های اعزام شده بود توانست با ۴۰۵ امتیاز بر سکوی سوم جهانی قرار گیرد. فاطمه حسنپور، فاطمه کشاورز، سیده غزل حسینی، سیده غزاله حسینی و سیده زهرا حسینی، کیژان مقصودی، کوثر تنها و یکتا جمالی در بخش دختران نمایندگان ایران در این دوره از رقابت ها بودند.

همچنین در بخش پسران ایران توانست جایگاه پنجم تیمی را از آن خود کند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس