کد خبر: 354845
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

به مناسبت روز ملی خوشنویسی؛

به گزارش ایرنا، نمایشگاه «صفحه مشق» به مناسبت ۲۱مهر روز ملی خوشنویسی با همکاری انجمن خوشنویسان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان امروز با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولان حوزه فرهنگ و هنر و هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی در سالن نمایشگاهی مجتمع زنده‌یاد سلمان هراتی در ساری گشایش یافت.

این نمایشگاه که محل برپایی نمایشگاه بزرگ خوشنویسی از آثار اساتید ممتاز و فوق‌ممتاز مازندرانی این هنر است به مدت یک هفته یعنی تا ۲۷ مهر هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و عصرها نیز از ساعت ۱۵ تا ۱۹ دایر است و طبق برنامه روز سه‌شنبه ۲۷ مهر نیز قرار است مراسم اختتامیه نمایشگاه در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع زنده‌یاد سلمان هراتی با تجلیل از هفت استاد و پیشکسوت خوشنویسی مازندران برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در حاشیه مراسم گشایش نمایشگاه «صفحه مشق» به خبرنگار ایرنا گفت: این نمایشگاه با حدود ۸۰ تابلوخط در شاخه‌های مختلف خوشنویسی از آثار ۷۰ هنرمند و استاد این هنر برپا شد. انتخاب آثار به عهده انجمن خوشنویسان بود و اداره کل فرهنگ و ارشاد نیز تلاش کرد با فراهم کردن فضای نمایشگاهی و حمایت برای برپایی نمایشگاه در برگزاری این رویداد هنری سهیم باشد.

عباس زارع اظهار کرد: شیوع کرونا ضربه سنگینی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری و فعالان این حوزه وارد کرد که یکی از این آسیب‌ها تعطیلی برپایی نمایشگاه‌های هنری بود. با فروکش کردن کرونا در استان تلاش شد که این نمایشگاه به مناسبت روز ملی خوشنویسی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود تا پس از مدت‌ها در استان شاهد برپایی یک رویداد هنری استانی باشیم.

نمایشگاه استانی آثار برگزیده خوشنویسان مازندران گشایش یافت

این مسئول با اشاره به محدودیت‌های اعتباری بخش فرهنگ و هنر برای حمایت از فعالیت‌های هنری تصریح کرد: برپایی همین نمایشگاه از ابتدا تا برپایی مقدمات مراسم اختتامیه حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه داشت که فقط حداقل‌های نمایشگاه در ان لحاظ شود. این در حالی است که تخصیص اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد صفر ریال بود. اعتبار این نمایشگاه را هم از منابع اعتباری دیگر و خارج از استان تأمین کردیم.

وی خاطرنشان کرد: از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلایه داریم که توجهی به مسائل فرهنگی و هنری در استان ندارد. تا جایی که رقم پرداختی ماهانه به این اداره کل گاهی حتی کمتر از مجموع رقم حقوق کارمندان این اداره کل است. امسال فقط ۳۰۰ میلیون تومان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان دریافت کردیم که صرف پرداخت هدیه روز خبرنگار شد. این در حالی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید بودجه‌های مستقلی برای حمایت از رویدادهای هنری داشته باشد.

زارع افزود: با وجود همه این شرایط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تلاش کرده که به هر شکل ممکن از رویدادهای فرهنگی و هنری و هنرمندان حمایت کند تا به هنرمندان استان در روشن نگه داشتن چراغ هنر و فعالیت‌های هنری مازندران کمک کند.

جایگاه شاخص مازندران در خوشنویسی کشور

مدیر انجمن خوشنویسان ساری نیز در این نمایشگاه با بیان این که مازندران استانی غنی و شاخص در خوشنویسی کشور است، به خبرنگار ایرنا گفت: ما از نظر کیفی شرایط بسیار خوبی داریم. خوشنویسانی داریم که در جشنواره‌های معتبر کشور شاخص هستند و بین برگزیدگان قرار می‌گیرند. در جشنواره معتبر خوشنویسی میرعلی تبریزی دو نفر از ساری حائز رتبه شدند. اخیرا نیز یکی از هنرمندان اهل ساری به جمع برگزیدگان نهایی دوسالانه خوشنویسی قزوین راه یافت. اما به اندازه جایگاهی که خوشنویسی مازندران دارد از این هنر در استان حمایت نمی‌شود.

سید پیام غضنفریان اظهار کرد: همین نمایشگاه که حاصل هنر اساتید و هنرمندان استان است از نظر کیفی هم‌تراز با نمایشگاه‌های ملی است. چند کار در شاخه‌های شکسته، نستعلیق، ثلث و نسخ از اساتید در نمایشگاه عرضه شده که آثار تراز اول در خوشنویسی محسوب می‌شوند. ظرفیت خوشنویسی مازندران بسیار بالاست و طی سال‌های اخیر نیز رشد بسیار خوبی از نظر کیفی داشتیم.

نمایشگاه استانی آثار برگزیده خوشنویسان مازندران گشایش یافت

وی افزود: در حال حاضر ۱۴ انجمن شهرستانی و دو انجمن شهری خوشنویسی در مازندران داریم که همگی فعال هستند. استقبال از آموختن خوشنویسی نیز در استان مناسب است. اما توجه به هنرمندان به ویژه در دوران کرونا اصلا مطلوب نبود.

مدیر انجمن خوشنویسی ساری خاطرنشان کرد: بارها در دوران کرونا به مسئولان مختلف استان مراجعه کردیم و خواستیم در این شرایط خاص پرداخت وام‌های کم‌بهره و خرید آثار توسط ادارات مورد توجه قرار بگیرد. اما دغدغه هنری در عمده مدیران ما وجود ندارد.

ظرفیت میزبانی از رویدادهای ملی خوشنویسی

مدیر انجمن خوشنویسان قائمشهر نیز در حاشیه مراسم گشایش این نمایشگاه اظهار کرد: مازندران به طور کامل ظرفیت برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی خوشنویسی را دارد. ما می‌توانیم مانند قزوین که دوسالانه خوشنویسی برگزار می‌کند یا استان‌هایی که میزبان جشنواره خوشنویسی رضوی برگزار می‌کنند میزبان چنین رویدادهایی باشیم. اما عزمی برای این که از این ظرفیت استفاده شود وجود ندارد.

آرمان فتحی افزود: در این استان هم ظرفیت هنری خوبی برای برگزاری رویدادهای معتبر خوشنویسی داریم و هم ظرفیت اجرایی مناسبی وجود دارد. طی دو سال اخیر نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران همراهی بسیار خوبی با هنرمندان داشت و نشان داد که حاضر به همکاری است. اما در این دوره مدیریتی هم به دلیل کمبود اعتبارات و کم‌توجهی به فرهنگ و هنر نتوانستیم اتفاق بزرگ کشوری برای خوشنویسی مازندران رقم بزنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما ظرفیت برگزاری چند نمایشگاه با این کیفیت را در سال داریم. اما پیگیری‌های ما عمدتا به نتیجه نمی‌رسد. برای همین نمایشگاه نیز بخش مهمی از کارها را خودمان انجام دادیم و با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد توانستیم به این مرحله برسانیم.

فتحی گفت: حدود ۶ هزار مرکز فرهنگی و هنری در مازندران زیر مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد است که در دوران کرونا به دلیل نبود حمایت‌های درست حدود نیمی از آن‌ها با چالش جدی مواجه و تعداد زیادی نیز تعطیل شدند. چون حمایت و پشتوانه‌ای که ندارد. حرف‌مان این است که اگر بودجه و اعتبار نیست، دست‌کم از نظر سخت‌افزاری و برخی قوانین مانند کاربری فضای فعالیت مجموعه‌های فرهنگی و هنری از هنرمندان حمایت شود.

هماهنگی مدیریت و جامعه فرهنگ

معاون سیاسی امنیتی مازندران نیز در حاشیه این نمایشگاه درباره مشکلات اعتباری بخش فرهنگ و هنر گفت: نظام تدوین بودجه‌ای ما دارای ایرادهایی است که باید برطرف شوند. مطالبه هنرمندان ما باید از نمایندگان و سازمان برنامه مدیریت و برنامه‌ریزی این باشد که سرفصل‌های فعالیت فرهنگی در هر استان را در تعریف بودجه‌های استانی لحاظ کنند. نه این که پیگیر دریافت بودجه بیشتری برای امسال باشند. شاید امسال با برخی روابط یا بر اساس علاقه یک مدیر به هنر و فرنگ اعتبار بیشتری جذب شد، اما وقتی ضابطه‌مند نباشد، با تغییر مدیر پرداخت اعتبار نیز بلاتکلیف می‌ماند.

حسین حسن‌نژاد افزود: یکی از مسائل جدی که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد مطالبه جدی و مستمر خود هنرمندان است. بسیاری از هنرمندان معمولا درخواستی را مطرح می‌کنند و این درخواست رها می‌شود. واقعیت این است که یک مدیر با مسائل مختلفی از جامعه درگیر است و اولویت‌ها را بر اساس میزان پیگیری و مراجعات خود درخواست‌کنندگان پیگیری می‌کند. یعنی مدیر به حوزه فرهنگ بی‌توجه نیست، اما در بین مطالبات گروه‌های مختلف، اولویت‌ها بر اساس میزان پیگیری گروه‌ها جابجا می‌شود. خود هنرمندان باید مطالبه درست و البته مستمر داشته باشند.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر نباید فراموش کرد که اولویت‌های جامعه و برخی افراد نسبت به مسائل زیست اجتماعی‌شان متفاوت است. در این شرایط باید اثر هنری و هنرمند را در معرض دید مخاطب قرار دهیم و بیشتر معرفی کنیم.

نمایشگاه استانی آثار برگزیده خوشنویسان مازندران گشایش یافت

این مسئول خاطرنشان کرد: باید به این نتیجه برسیم که بالاخره حمایت از هنرمندان ما پرداخت به آن‌هاست یا دیده شدن؟ من معتقدم دیده شدن حمایت بهتری است. چون اگر در همین حوزه خوشنویسی هنرمندان ما دیده شوند آثار آن‌ها مورد اقبال جامعه خواهد بود. همین اقبال هم انگیزه معنوی ایجاد می‌کند که با تلاش بیشتری کار کنند و آثار ظریف‌تری هم بیافرینند. به مرور این زمینه به وجود می‌آید که بخشی از آثار در اختیار مشتاقان قرار بگیرد. یکی از راه‌ها همین نمایشگاه‌هاست. شاید بازدید کم باشد. اما باید تداوم داد و مخاطب جذب کرد.

حسن‌نژاد گفت: نکته دیگر توجه به آثار در فضای مجازی است. درست است که از نزدیک دیدن اثرگذاری بهتری دارد. اما بین ندیدن و دیدن حتی به صورت غیرمستقیم قطعا دیده شدن بهتر است. بزرگترین ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: انتظاری هم از نهادهای مدنی در این زمینه وجود دارد که به حوزه فرهنگ بیشتر توجه کنند. نهادهای مدنی یا عمومی ما معمولا در قبال این‌ها احساس مسئولیت نمی‌کنند و وظیفه‌شان را عمدتا در مسائل اولویت‌داری مانند محیط زیست، ساختمان، جاده و سایز مسائل مهم جامعه می‌دانند. در حالی که در قبال فرهنگ هم مسئولیت دارند. اگر همه این بخش‌ها که عنوان شد در کنار هم باشد پازل مدیریت مسائل فرهنگی و هنری اصلاح می‌شود.

بهسازی مجتمع فرهنگی هنری سلمان هراتی

این نمایشگاه خوشنویسی نخستین رویداد برگزار شده در مجتمع فرهنگی و هنری زنده‌یاد سلمان هراتی ساری پس از انجام عملیات بهسازی این مجتمع است. به گفته معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، سالن نمایشگاهی مجتمع اخیرا در فاز نخست بهسازی به سیستم نورپردازی گالری مجهز شد و تغییراتی در فضاسازی آن نیز انجام شده است.

محمد محمدی به خبرنگار ایرنا گفت: رنگ‌آمیزی، نصب پرده و اجرای سیستم نورپردازی نمایشگاهی بخشی از فاز نخست بهسازی این مجتمع بود که اخیرا انجام شد و همزمان با این نمایشگاه به بهره‌بداری رسید. اقداماتی نیز در سالن آمفی‌تئاتر و سالن بلک‌باکس مجتمع نیز انجام شده است.

وی افزود: قرار است در فاز دوم بهسازی مجتمع نیز اقداماتی مانند نصب کفپوش مناسب و برداشتن دیوارهای چوبی موجود و ایجاد فضای مناسب نمایشگاهی انجام شود تا این سالن نمایشگاهی که معمولا محل برپایی نمایشگاه‌های مختلف هنری است به فضایی مناسب تبدیل شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس