کد خبر: 354872
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

با جهاد آبرسانی محقق می‌شود؛

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، توجه به توسعه عادلانه و موزون در کشور مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد و بر این اساس، بر توسعه روستاها و رفع نیازهای آنها تاکید شده است.

در این راستا، رئیس جمهوری تاکید کرده است: توجه به روستاها و فعال کردن اقتصاد آن ها بسیار مهم است زیرا که با فعال نمودن آن دیگر شاهد حاشیه نشینی در شهرها نخواهیم بود.

برای توسعه روستاها و گسترش فعالیت های اقتصادی در آنها، برخورداری از منابع آبی، اهمیت ویژه ای دارد. بررسی ها نشان می دهد که علت اصلی مهاجرت از روستا به شهرها در درجه اول، نبود منابع کافی و پایدار آب است. بنابراین برای تقویت اقتصاد روستا و مجاب کردن روستاییان برای ماندگاری در روستا، باید رفع نیازهای آبی در دستور کار قرار گیرد.

بر این اساس، در دولت سیزدهم «جهاد آبرسانی» مورد توجه قرار گرفته و قرار است آبرسانی به روستاهای فاقد منابع آبی، سرعت بگیرد.

"میثم جعفر زاده" دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا در این باره گفت: اگر روستاها و مناطق محروم دسترسی پایدارتری به آب سالم و بهداشتی داشته باشند ماندگاری در این روستاها بیشتر خواهد شد و روستاییان کمتر مجبور به ترک محل زندگی به دلیل بی آبی خواهند بود.

وی در باره اقدام های شورای جهاد آبرسانی که به دستور وزیر نیرو شکل گرفته ادامه داد: در گام نخست یک تحلیل جامع از روستاها و مناطق محروم در دست انجام قرار گرفته تا بدانیم کدام روستا چه مشکلی در زمینه تامین آب دارد.

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: همچنین تلاش می شود مدل های مختلف آبرسانی مورد ارزیابی قرار گرفته تا بسته به نیاز هر روستا از مدلی که برای آن در نظر گرفته می شود استفاده شود.

جعفرزاده ادامه داد: کارفرمای اصلی در امر آبرسانی شرکت های آب و فاضلاب است و اجرای کار برعهده خیران و نیروهای جهادی خواهد بود که تحت نظارت عالیه شورای جهاد آبرسانی عمل خواهند کرد.

وی افزود: شورای جهاد آبرسانی یک جهاد خوبی در امر آبرسانی روستایی ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای جهاد آبرسانی تشکیل شورا را یک کار جدید و تحولی نوین در این زمینه ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: گرچه در مرحله اولیه، ممکن است کار با دشورایی های روبرو شود اما با برطرف شدن مشکل ها و ریل گذاری مناسب، کار آبرسانی از سرعت مطلوب برخوردار خواهد شد.

به گفته جعفرزاده، سرعت گرفتن کار آبرسانی با رفع مشکلات هدف گذاری آبرسانی به روستاها از ۷۵ درصد فعلی به ۹۰ درصد که مورد تاکید وزیر نیرو است را محقق خواهد کرد.

وی ادامه داد: تلاش این است که همه فعالیت ها در بخش محرومیت زدایی از روستاها با استفاده از توان فنی شرکت های آب و فاضلاب باشد و روش جهادی نیز برای کاهش زمان اجرا، کاهش هزینه و افزایش کیفیت کار است، زیرا روحیه جهادی هم کیفیت کار را بالا می برد و هم بر سرعت تحقق می افزاید.

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو افزود: این امر در آینده نزدیک، شرایط خوب و روشنی فرا روی این روستاها و مناطق محروم قرار خواهد داد.

جعفر زاده گفت: در گذشته، یکی از نقاط آسیب پذیر آن بود که کمتر از مشارکت خود روستاییان در طرح ها و برنامه ها استفاده می شد اما اکنون تلاش آن است با افزایش مشارکت گروه های مردمی و جهادی و سهیم کردن روستاییان سرعت کارها افزوده شود.

وی آبرسانی به روستاها و مناطق محروم را یکی از مولفه های پایداری اشتغال و افزایش ماندگاری در روستاها برشمرد.

دبیر شورای جهاد آبرسانی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: اگر روستایی دارای شرایط پایدارتری در زمینه آب داشته باشد امیدواری و ماندگاری آنها در روستاها بیش از پیش خواهد بود.

به گزارش ایرنا، چندی پیش "علی اکبر محرابیان " وزیر نیرو شورای جهاد آبرسانی در وزارت نیرو را با انتخاب اعضای آن شکل داد.

وی افزایش آبرسانی به روستاها از ۷۵ درصد فعلی به ۹۰ درصد را از اهداف مهم خود دانسته است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس