کد خبر: 354982
۰
۰
نسخه چاپی

جلب اعتماد عمومی راهکار اصلی توسعه وقف است

به گزارش عصر چهارشنبه روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه قم، آیت‌ الله علیرضا اعرافی در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف استان، اظهار داشت: کار سازمان اوقاف بسیار ارزشمند و در عین حال بسیار پیچیده و دشوار است.

وی افزود: وقف در همه فرهنگ‌ها و ادیان وجود داشته و در اسلام نیز با نگاهی اخلاقی و انسانی به آن توجه ویژه‌ای شده است و اگر به درستی در جامعه نهادینه شود، بارهای بزرگی را به واسطه آن می‌توان از زمین برداشت و مقصد رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه مراکز علمی از دیرباز تاکنون با عواید حاصل از موقوفه‌ها اداره می‌شدند، گفت: این امر صرفا مربوط به مراکز اسلامی نبوده و دانشگاه‌های بسیاری در سراسر جهان موقوفه هستند.

وی ادامه داد: در کارهای اداری باید برنامه راهبردی و زمان‌بندی شده داشت و علاوه بر این کارهای مطالعاتی هم برای تدوین راهبردها ضروری است، این امر در سازمان اوقاف مشاهده می‌شود و البته باید از ظرفیت‌های علمی مراکز حوزوی هم استفاده بیشتری شود.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه در رژیم پهلوی، تمام سیاست‌ها برای به تاراج بردن میراث وقف بودند، گفت: هنوز بخشی از ضرباتی که به وقف و املاک وقفی زده شد جبران نشده است و هر چه کار روی آن بشود باز هم لازم است.

وی تصریح کرد: احیای اسناد وقف و موقوفه‌ها امری ضروری است البته باید رویکرد اقتصادی با ملاحظات اجتماعی و فرهنگی نیز به موقوفه‌ها موجود داشت تا عواید حاصل از آنها افزایش یابد و در راستای نیت واقفان هزینه شود.

اعرافی با تاکید بر ثبت وقف‌های جدید ناظر به نیازهای روز جامعه گفت: راهکار اصلی در این زمینه، جلب اعتماد عمومی است به این معنی که مردم مطمئن باشند از موقوفه‌های آنها دقیقا در راستای نیاتشان استفاده شده و نیازهای همنوعانشان برطرف می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواستار اهتمام بیشتر به ایجاد وقف‌های حوزوی شد، و افزود: در درختواره تدوین شده برای توسعه دروس حوزوی، فقه تبرعات و همچنین فقه و حقوق وقف در سطح چهار و پنج حوزه راه‌اندازی شده البته این مساله ذیل اقتصاد اسلامی هم قابل طرح است.

وی به تولیدهای علمی در دروس خارج فقه مرتبط با اقتصاد و وقف اشاره و تصریح کرد: ۳۰ موضوع جدید در این سطح شناسایی و مبحث‌بندی شده و دفتر فقه معاصر حوزه علمیه، این موضوع‌های را زیر نظر دارد و تدوین می‌کند.

اعرافی به تدوین پژوهش‌های مورد نیاز نظام اسلامی در حوزه علمیه گفت: در حال حاضر یکصد موضوع احصا شده و پژوهش روی آنها در حال انجام است، البته ظرفیت پایان‌نامه‌های حوزوی هم هست که می‌تواند به مبحث وقف گره بخورد و پشتوانه‌ای علمی و اندیشه‌ای برای این مساله فراهم کند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه لازم است قوانین ناکارآمد در مورد وقف توسط نهادهای ذیربط اصلاح شوند و نیازهای روز جامعه را ملاک قرار دهند، خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در فعالیت‌هایی با محوریت بقاع متبرکه عملکرد موفقی داشته و مطالبه رهبری مبنی بر تبدیل این اماکن مقدسه به قطب فرهنگی دستاوردهای مهمی داشته است.

وی با تاکید بر تداوم فعالیت‌های اجتماعی اوقاف به ویژه در دورانی که شیوع کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و شرایط اقتصادی را سخت‌تر کرده است گفت: همچنین در حوزه دارو و درمان هم اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته که امیدواریم با توسعه این‌گونه برنامه‌ها، هیچ نیازمندی به خاطر بی پولی، درمان را به تاخیر نیندازد.

واقفان نیازهای روز جامعه را ملاک قرار دهند

امام جمعه کهک نیز گفت: چه خوب است که واقفان خیراندیش، ناظر به نیازهای روز جامعه نسبت به وقف اموالشان اقدام کنند چرا که این کار برکت‌های بیشتری نیز دارد.

حجت‌الاسلام صبوری فیروزآبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان کهک با اشاره به دهه وقف اظهار داشت: لازم است تلاش کنیم در توسعه این فرهنگ مهم دینی، عملکرد موفقی داشته باشیم.

وی افزود: امامان معصوم (ع) عامل به وقف بودند و امروزه، موقوفه‌هایی که از حضرت علی به یادگار مانده موجود است و مردم از آن بهره‌مند هستند.

امام جمعه کهک وقف را صدقه‌ای جاریه‌ دانست و تصریح کرد: ثواب و برکت‌های وقف تا ابد برای انسان نوشته می‌شود و حتی پس از مرگ هم پرونده اعمال واقف به آنچه وقف کرده بسته نخواهد شد.

وی با تاکید بر هدفمندی در وقف کردن تصریح کرد: باید دید در هر منطقه و شهر و کشور، چه نیازهایی وجود دارد، اگر مسجد فراوان است ولی درمانگاه برای مردم کم است، لازم نیست زمینی برای مسجد وقف شود، بلکه نیاز روز آن منطقه، مرکز درمانی است.

صبوری فیروزآبادی با اشاره به لزوم وقف در حوزه ترویج دین و مذهب گفت: در هر صورت لازم است نیازها و ضرورت‌ها را شناخت و به آن وقف کرد و چه بهتر که واقفان خیراندیش، این کار را انجام دهند.

امام جمعه کهک در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان به سیاست‌های کلی سازمان اوقاف و اداره کل اوقاف قم اشاره و بیان کرد: هر چه مردم را در برنامه‌هایمان پای کار بیاوریم، موفق‌تر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: اجرای امینانه نیت واقفان امر مهمی است که مسئولان اوقاف به آن اهتمام دارند.

صبوری فیروزآبادی با اشاره به اقدام‌های اوقاف شهرستان کهک در زمینه گردشگری مذهبی با محوریت بقاع متبرکه خاطرنشان کرد: امامزادگان جلیل‌القدری در کهک مدفون هستند که کمتر به شان و شخصیت آنها پرداخته شده ولی به تازگی کارگروهی برای این منظور شکل گرفته و تصمیم‌های خوبی هم اتخاذ شده است.

امام جمعه کهک افزود: زمینه واگذار کردن مدیریت بقاع متبرکه به هیات امنا به عنوان نمایندگان مردم، بیش از گذشته فراهم شده و یقین داریم که این امر به توسعه فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی با محوریت حرم‌های مطهر امامزادگان می‌انجامد./

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید