دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

به گزارش ایرنا، با آغاز واکسیناسیون به میزان قابل ملاحظه ای شاهد فروکش کردن تب کرونا در جهان و ایران شدیم و اکنون با سرعت گرفتن این اقدام، شاهد کاهش و روند نزولی تعداد مبتلایان و جان باختگان ناشی از شیوع این ویروس هستیم.

اما از زمان آغاز طرح واکسیناسیون در کشور ادعاهای در رد تزریق وجود دارد و عده ای به دنبال تشویق مردم به واکسن ندادن هستند با این حال در پشت سر این ادعاها هیچ دلیل محکم و قانع کننده ای وجود ندارد و تنها به بخش بهداشت و درمان و سلامت عموم مردم آسیب می رساند، غافل از اینکه، گسترش این شایعات می تواند خانواده ای دیگر را داغدار کند و جان عزیزی را بگیرد.

اینکه اگر در گذشته به کرونا مبتلا شده ایم دیگر نیازی به واکسن نداریم، مغناطیسی‌شدن بدن، مرگ افراد واکسینه‌شده پس از ۲ سال، انتظار برای تولید واکسن های باکیفیت تر و اینکه واکسیناسیون موجب لخته شدن خون و جهش سلولی در بدن می شود، تنها بخشی از این شایعات مرگبار است که این روزها شنیده می شود.

ویروس های تضعیف شده واکسن، بیماری زایی نمی کند

چنانچه یک شهروند که پس از تردیدهای فراوان، سرانجام در مرکز واکسیناسیون خیابان منزه شهر کرمانشاه حاضر شده به ایرنا، گفت: نقل و قول های متعدد که باز هم می دانستم هیچ منبع علمی ندارد باعث شد که روزها و ماه ها واکسینه شدن علیه کرونا را به تاخیر بیندازم.

«سمیه.ا» افزود: حرف و حدیث های جان باختن پس از ۲ سال از گذشت تزریق واکسن و یا شایعه ابتلا به کرونا پس از تزریق دُز دوم، از جمله بحث هایی بود که موجب واهمه من و خانواده ام از واکسیناسیون شده بود.

او با تاکید براینکه شفاف سازی و پاسخ به شایعات از سوی متخصصان و مسوولان مربوطه بسیاری از تردیدها را از بین می برد، یادآور شد، هنگامی که از سوی مراجع دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام شد که «این حرف بسیار مضحک است و تنها چندماه از آغاز واکسیناسیون می گذرد و از کجا مشخص شده که بعد ۲ سال از گذشت تزریق واکسن افراد می میرند؟» بسیاری از دل نگرانی های ما از بین رفت.

این شهروند افزود: همچنین منابع علمی در خصوص شایعه ابتلا به کرونا در صورت تزریق واکسن، تاکید کردند که این واکسن ها از ویروس های کشته شده و ضعیف هستند و توان ایجاد بیماری ندارند.

دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

چون جوانی سالم هستم؛ واکسن نیاز ندارم!

یکی دیگر از شهروندان جوان که در حال بازگشت از مرکز واکسیناسیون بود به ایرنا گفت: چند نفر از همسالانم معتقد هستند که چون جوان و سالم هستند نیازی به تزریق واکسن ندارند، شاید از یاد برده اند که چه تعداد جوان با داشتن این خیال در دام کرونا افتاده و جان خود را از دست داده اند.

«مهرداد مهدی پور» ادامه داد: اگر شایعاتی همانند اینکه واکسن ها بی کیفیت است و یا موجب عوارضی همچون تشنج و یا لخته شدن خون می شود باید پرسید چرا به تاییدیه سازمان بهداشت جهانی رسیده و یا چرا پزشکان سرشناس شهر خود و خانواده خود را با همین واکسن ها ایمن کرده اند؟

تنها مراجعه و استناد به سایت ها و مراکز معتبر و متخصصان توانمند می تواند پاسخگوی تبلیغات مخرب افرادی باشد که به بخش بهداشت و افکار عمومی جامعه آسیب می رسانند.

هیچ ارتباطی بین مرگ و میر و تزریق واکسن به اثبات نرسیده است

از همین رو رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: تاکنون با بررسی های انجام شده هیچ ارتباطی بین مرگ و میر و تزریق واکسن به اثبات نرسیده است.

دکتر «ابراهیم شکیبا» با تاکید بر اینکه واکسیناسیون یکی از اصلی ترین و بهترین راه برای کنترل بیماری است، گفت: اکنون با توجه به شرایطی که در سراسر دنیا و همچنین کشور ما در خصوص شیوع ویروس کرونا وجود دارد، بهترین و ایمن ترین راه برای پیشگیری از ابتلا و بستری و مرگ، واکسیناسیون است زیرا تجربه نشان داده که هر بیماری واگیری که واکسن آن کشف و تزریق شده کنترل گردیده است.

وی معتقد است واکسن سیستم دفاعی بدن را فعال می کند تا اگر ویروس واقعی وارد بدن شد، سیستم ایمنی بدن در مقابل آن مقاومت کند و از بدحال شدن، بستری شدن در بیمارستان و همچنین از مرگ و میر جلوگیری کند.

شکیبا یادآور شد، البته باید این نکته را بدانیم که واکسن از ابتلا به بیماری جلوگیری نمی کند اما به میزان بسیار زیادی از شدت بیماری و بستری شدن و حتی مرگ و میر جلوگیری می کند.

احتمال ورود به موج ششم با واکسیناسیون بیشتر، کم می شود

این مسوول تاکید کرد، زمانی که بیش از ۸۵ درصد جامعه هدف واکسینه شوند، به ایمنی نسبی می رسیم که دیگر قدرت انتقال این ویروس و بیماری به شدت کاهش پیدا کرده و کم می شود و احتمال ورود به موج ششم بسیار بسیار کم است.

شکیبا افزود: واکسیناسیون افراد ۱۲ تا ۱۸ سال باید جدی گرفته شود، آنان نیز به اندازه بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و واکسینه شدن این افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی عنوان کرد، سرعت واکسیناسیون خیلی خوب است اما باید تلاش کنیم که هر چه سریع تر به آن نقطه ایده آل و منطقه امن برسیم.

به گفته این مسوول، اکنون روزانه حدود ۱۸تا ۱۹ هزار نفر برای تزریق نوبت اول واکسن کرونا در گروه های سنی مختلف به پایگاه های تجمیعی مراجعه می کنند و با توجه به زیرساخت ها، ظرفیت تزریق ۷۰ هزار دُز واکسن در استان وجود دارد و امیدواریم که افراد بیشتری برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا هر چه زودتر به آن ایمنی در جامعه برسیم تا جایی که این ویروس ضعیف و ضعیف تر شود.

دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

تاثیر واکسن در مرگ و میر مبتلایان مشخص است

در ادامه معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: تزریق سراسری واکسن در کشور و در کرمانشاه از افراد سالمند شروع شد و تاثیر تزریق واکسن در موج پنجم کرونا بطور کامل مشخص گردید.

«سارا شاه آبادی» ادامه داد: به این صورت که در موج های قبلی کرونا، میانگین سن مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا ۶۴ سال بوده اما با توجه به اینکه این گروه سنی یعنی سالمندان بیش از ۷۰ درصد واکسینه شده اند، میانگین سن مرگ و میر در اثر ابتلا به کرونا به ۴۸ سال رسیده است.

وی یادآور شد، مطلب فوق بدان معنا است که میانگین مرگ در گروهی که هنوز میزان واکسیناسیون در آن ها به ۷۰ درصد نرسیده، بالاتر از گروه سنی است که واکسیناسیون آن ها بالای ۷۰ درصد است و این نشان دهنده تاثیر واکسن در کاهش میزان مرگ و میر است.

شاه آبادی اظهار داشت: به هر میزان که واکسیناسیون بیشتر انجام شود و افراد بیشتری در جامعه در مقابل این بیماری واکسینه شوند بدون شک چرخش و انتقال ویروس کمتر و کمتر شده و بیماری کنترل خواهد شد و در مقابل بی توجهی به تزریق واکسن و کاهش میزان واکسیناسیون به شیوع و انتقال بیشتر بیماری منجر خواهد شد.

پزشکان سرشناس شهر از واکسن دوری نکرده اند

وی تاکید کرد که پزشکان و متخصصان سرشناس شهرمان نیز برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری و کنترل هر چه سریع تر آن علاوه بر اینکه خودشان واکسن تزریق کرده اند، فرزندان و عزیزان خود را هم به تزریق واکسن ترغیب و تشویق کرده و آنها نیز واکسینه شده اند.

این مسوول افزود: این موضوع نشان دهنده اعتماد به واکسن ها و واکسیناسیون عمومی است زیرا هر چقدر که میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد جامعه ایمن تر خواهد شد، چرخش ویروس کمتر می شود و از یک پاندمی به اندمی و یک بیماری بومی و بسیار ضعیف مانند آنفلوآنزای فصلی تبدیل خواهد شد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان کرمانشاه در ادامه گفت: نکته مهم این است، افراد باید به این موضوع توجه کنند که تسریع در میزان واکسیناسیون بسیار موثر است تا جایی که حتی اگر یک روز زودتر برای تزریق واکسن اقدام کنند از دام کرونا فاصله می گیرند و یک قدم از این بیماری دورتر خواهند شد.

وی با مردود دانستن رواج شایعات در مورد عدم نیاز به تزریق واکسن در افراد مبتلا، گفت: با توجه به مطالعات جهانی، افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند، پس از بهبودی حتما باید واکسن تزریق کنند تا یک ایمنی بسیار خوبی در بدن آن ها ایجاد شود.

شاه آبادی در پاسخ به افرادی که مخالف تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون هستند، ادامه داد: باید بگوییم، تجربه ثابت کرده که در ایران و سراسر جهان، هر زمانی که یک بیماری به صورت گسترده شیوع پیدا کرده و افراد زیادی را به کام خود کشانده و حتی باعث مرگ و میرهای بسیار زیادی شده است، تنها چیزی که افراد را از ابتلا به آن بیماری ها در امان نگه داشته و از انتقال و شیوع مجدد آن ها جلوگیری کرده و حتی باعث از بین رفتن کامل آن ویروس و بیماری ها شده، تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی بوده است.

شاه آبادی یادآور شد، واکسن مرسومی که اکنون در ایران در انجام واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می گیرد دارای تاییدیه از سازمان بهداشت جهانی است و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی یعنی اینکه این واکسن در پیشگیری از بیماری اثر بخش و کارآمد است.

دام مرگبار کرونا در پس شایعات واکسن‌گریزان

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از امروز (شنبه ۲۴ مهر) نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

براساس این گزارش، شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهرستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید