کد خبر: 355149
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

کاهش ۷.۸ درصدی فروش اوراق در مرداد ۱۴۰۰

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، گرفتن وام تنها مختص به مردم نیست و سازمان‌ها و نهادها نیز برای تهیه منابع خود نیاز به وام بانکی دارند. در واقع فروش اوراق یکی از راه‌های امن سرمایه‌گذاری در زمانی است که بانک‌ها امکان پرداخت وام‌های کلان مورد نیاز سازمان‌ها را نداشته باشند و براین اساس سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند از انواع اوراق مشارکت، که سود ثابت دارند، ریسک سرمایه‌گذاری و تولید را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

نکته قابل توجه در بحث انتشار اوراق این است که دولت با این روش می‌تواند کسری بودجه خود را تامین کند بدون اینکه خلق پولی انجام شود و تورم افزایش یابد.

براساس بودجه امسال، دولت باید ۱۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کند که تا پایان مردادماه ۷۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده است که ۵۷ هزار و ۹۰۰ میلیارد آن اوراق بدهی دولتی، ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی شهرداری و پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی شرکتی است.

بررسی جداول آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که فروش اوراق در پنج ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۸ درصد کاهش یافته است. براساس آمار فروش اوراق بدهی شرکتی در این مدت ۱۹.۳ درصد و اوراق بدهی ۱۲.۱ درصد کاهش داشته است.

میزان فروش اوراق تا پایان تیرماه ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود و این رقم در مردادماه ۷۲.۲ درصد رشد یافت. براساس آمار بانک مرکزی در مردادماه ۳۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شده است که ۳۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی و مابقی اوراق بدهی شرکتی است. در مردادماه اوراق بدهی شهرداری فروخته نشده است.

کاهش ۷.۸ درصدی فروش اوراق در مرداد ۱۴۰۰

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس