موارد سرپایی و بستری کرونا در خراسان جنوبی افزایشی شد

محمد دهقانی شامگاه یکشنبه در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: هفته گذشته شاهد افزایش تدریجی و مختصر مراجعه‌کنندگان هم سرپایی و هم بستری به بیمارستان‌های سطح استان بودیم که باعث شد استان خراسان جنوبی در زمره هفت استانی در کشور قرار بگیرد که افزایشی را در میزان بستری‌ها نشان می‌دهند.

وی افزود: امیدواریم این روند تداوم پیدا نکند ولی اگر تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی بیماری قرار خواهیم گرفت که پیامدهای سختی را برای همه ما به دنبال خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پاسخ به این سوال که آیا بیماران بدحال در بیمارستان‌ها واکسن زده‌اند؟ گفت: عمده کسانی که متاسفانه به خاطر کرونا فوت می‌کنند حدود ۵۴ درصد آنها کسانی بودند که هیچ نوعی واکسنی را دریافت نکردند.

وی بیان کرد: سایرین هم افرادی بودند که یک دُز یا ۲ دز را دریافت کردند اما عمدتا بیماری‌های زمینه‌ای داشتند یا افراد با سن بالا بودند که منجر به بروز فوت در آنها شده است.

دهقانی افزود: اغلب کسانی هم که خیلی بدحال می‌شوند افرادی هستند که ایمنی کامل ندارند یعنی واکسن نزدند یا ۲ دز واکسن را دریافت نکردند که ایمنی کامل در بدن آنها ایجاد شده باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا فرد سالمی که ۲ دز واکسن زده باشد تاکنون فوت نکرده یا بدحال نشده است؟ گفت: بندرت چنین اتفاقی می‌افتد نه اینکه نباشد ولی بندرت داشتیم که افرادی بدون بیماری زمینه‌ای و با واکسیناسیون کامل فوت کنند.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا بیان کرد: اغلب فوت‌شدگان کسانی هستند که اگر واکسن زدند یک دز بوده یا اینکه بیماری زمینه‌ای داشتند که باعث تشدید بیماری و فوت آنها شده است.

وی درباره مراجعه کودکان به مراکز درمانی برخی شهرستان‌های استان با علائم گوارشی نیز گفت: از ۲ هفته قبل به‌تدریج شاهد این بودیم که مراجعه به مطب‌های متخصصان اطفال در برخی شهرستان‌ها با علائم تنفسی به‌خصوص علائم گوارشی افزایش یافت که حدود ۱۰ تست کرونا از کسانی که با این علائم مراجعه کرده بودند به طور رسمی و مشخص مثبت شد.

دهقانی اظهار داشت: این موضوع در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا مطرح و هشدار لازم داده شد.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان اوایل تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و شهریور ماه از قله موج پنجم عبور کرد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

موج اول شیوع کرونا اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، موج دوم خرداد و تیر ۹۹، موج سوم مهر و آبان ۹۹ و موج چهارم فروردین و اردیبهشت امسال در خراسان جنوبی شکل گرفت و این استان از تیر ماه وارد موج پنجم بیماری شد.

براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور از روز شنبه ۲۴ مهر ماه، سه شهرستان زرد خراسان جنوبی به رنگ نارنجی درآمدند و با احتساب مرکز استان اکنون چهار شهرستان بیرجند، قاینات، طبس و نهبندان در وضعیت پرخطر قرار دارند.

همچنین ۶ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است.

استاندار خراسان جنوبی هم امروز در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا دستور داد که در چهار شهرستان نارنجی استان، با مسئولیت فرمانداران تیم‌های واکنش سریع شکل بگیرد.

حمید ملانوری گفت: به این منظور از طرح شهید سلیمانی استفاده شود تا با حرکت جدی و خیلی سریع، بیماریابی، مراقبت و حمایت از بیماران صورت گیرد.

وی با اشاره به واکسن تامین شده و تعدد مراکز واکسیناسیون افزود: باید تلاش کنیم با استفاده از این ظرفیت‌ها، واکسیناسیون به‌صورت فراگیر و جدی دنبال شود و صدا و سیما و رسانه‌های استان با اطلاع‌رسانی، تبلیغ و اقناع‌سازی در این خصوص تلاش کنند.

استاندار خراسان جنوبی درباره برگزاری مراسم ۱۳ آبان گفت: راهپیمایی مردمی در این روز برگزار نخواهد شد و اگر شهرها از وضعیت و رنگ‌بندی قرمز برخوردار باشند، یک مراسم محوری در مرکز استان در حسینیه جماران با تعداد اندکی شرکت‌کننده و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی افزود: درصورتی که وضعیت رنگ‌بندی شهرها قرمز نباشد، در مرکز استان در میدان قدس و با فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها، مراسمی برگزار می‌شود و در مراکز شهرستان‌ها نیز به همین شکل عمل خواهد شد.

ملانوری با اشاره به اینکه در فصل برداشت زرشک و در آستانه برداشت زعفران قرار داریم گفت: با توجه به تجربه سال گذشته (پیک سوم) باید برای این مساله مهم تولید محتوا شود و فرمانداران شهرستان‌هایی که این محصولات کشت می‌شوند، باید با همکاری جهاد کشاورزی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و صدا و سیما در این زمینه تولید محتوا کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه مردم استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون را جدی بگیرند، می‌توانند محصولات خود را بدون نگرانی برداشت کنند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با توجه به اظهارنظرهایی که در مورد مدیریت کرونا، درمان بیماری، واکسن و سایر موضوعات گاهی توسط افراد غیرمتخصص در رسانه‌ها صورت می‌گیرد، تاکید بر این است که جز دانشگاه علوم پزشکی هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند در این زمینه اظهارنظر کند.

وی گفت: رسانه‌ها هم نباید این اظهارات غیرکارشناسی را منعکس کنند زیرا در حالی که مقام معظم رهبری، علما و بزرگان واکسن زده‌اند و دولت در راه تهیه و تولید واکسن هزینه بسیاری کرده است، اظهارنظر خلاف این مهم، هیچ جایگاهی ندارد.

ملانوری تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی پیک ششم بیماری در آبان ماه، مردم در دورهمی‌های پاییز و زمستان، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده را جدی بگیرند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید