کد خبر: 355251
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

دولت سیزدهم؛ از مدیریت جهادی تا مردمی‌سازی مدیریت

عملکرد هر نهاد یا روند پیشرفت هر پروژه و فرایندی اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی، فارغ از امکانات و ملزومات تحقق، تا اندازه زیادی به عملکرد مدیریت آن بستگی دارد. رویکرد و کنش مدیران در تعیین اهداف و چگونگی بسیج و بهره‌گیری از امکانات، مسیر حرکت یک مجموعه را به سوی غایات تعریف شده ریل‌گذاری می‌کند؛ به عبارتی نقش مدیر مانند مغزی متفکر است که بر اساس آنچه در نظر دارد، اجزای مختلف یک ارگانیسم را به سوی مقصودی که می‌خواهد هدایت می‌کند.

مسئولان کشور همواره از اهمیت نقش مدیران و بایدها و نبایدهای مدیریت به ویژه در دهه چهارم انقلاب که دشمنی‌ها علیه نظام چندوجهی شده است، سخن می‌گویند.

تاکید رئیس مجلس بر بازگشت به مبانی مدیریت انقلابی

روز ۲۰ مهر و در مراسم اختتامیه جایزه سردار سرلشکر حاج حسین همدانی بود که «محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس بار دیگر فرصت را مغتنم شمرد و به این مهم پرداخت. قالیباف مشکل کشور را نه پول و نبود امکانات، بلکه باورهای غلط و مدیران ناکارآمد دانست و تصریح کرد: اگر در مدیریت جمهوری اسلامی دچار کمبودی هستیم به این دلیل است که در عمل مبانی ما چیز دیگری شد و از خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری فاصله گرفتیم. اگر در جامعه ای ربا و ریا بود آن جامعه موفق نخواهد شد. اساس انقلاب اسلامی مردم است. ما مردم را از فرهنگ و اقتصاد دور کردیم.

او افزود: ما از ظرفیت مردم در اداره کشور استفاده نمی‌کنیم. سیستم بروکراسی موجود در کشور این اجازه را نمی‌دهد. از عزل بنی صدر تا شکست حصر آبادان حدود ۳۰ یا ۴۰ روز گذشت، ما در امکانات تحولی نداشتیم بلکه باورها تقویت شد. اگر همین نگاه در حوزه اقتصاد باشد و توجه به عدالت محوری باشد، شایسته سالاری و شایسته پروری در اصل تصمیم‌های ما قرار گرفت، اداره کشور هم درست خواهد شد. باورهای غلط و مدیران ناکارآمد دو مشکل اساسی ما در کشورداری است. مشکل پول و نبود امکانات نیست. برای این اصول باید وقت و انرژی بگذاریم و خدا هم کمک خواهد کرد.

نیاز امروز کشور به مدیران باورمند

مفروض اشاره قالیباف، شرایط امروز کشور و باورمندی به توانمندی داخلی برای عبور از چالش‌های موجود است که سال‌ها است در زبان او کلیدواژه «مدیر جهادی» را پررنگ کرده است.

امروز و در دهه چهارم انقلاب، جمهوری اسلامی با مشکلاتی چند بُعدی دست و پنجه نرم می‌کند. از سویی جنگ اقتصادی تمام عیاری را تجربه می‌کنیم و از سویی دیگر به گفته رئیس مجلس، جنگی رسانه‌ای که از اولی اثرگذارتر است و پیروزی در آن ارجحیت دارد.

قالیباف راهکار مقابله با «تحریف، دروغ و به ظاهر حرف درست زدن و در باطن ظلم کردن» را که از آن به عنوان «جنگ تحریف و تحریم میان حزب الله و حزب شیطان» نامید، بازگشت به مولفه‌های مدیران انقلابی دانست که با اتکا به فرهنگ خداباوری، خودباوری و مردم‌باوری توانستند در جنگ تحمیلی دشمنان را شکست دهند.

تاکید رهبری بر مدیریت و کار جهادی برای عبور از تحریم و شکوفایی اقتصاد

این مهم بارها در بیانات رهبر انقلاب هم مورد توجه قرار گرفته است. رهبری در مرداد سال ۹۹ در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان تصریح کردند: «تحریم قطعاً قابل علاج است امّا علاجش عقب‌نشینی نیست. علاجش چیست؟ علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملّی است. باید این توانایی‌ها را هر چه داریم نگه داریم، دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم و به آنها تکیه کنیم و آنها را احیا کنیم، جوان های خودمان را وارد میدان بکنیم و ارکان اقتصاد مقاومتی را دنبال کنیم. ما، هم امکاناتی در درون داریم، هم امکانات بین‌الملل داریم. ما، هم می توانیم در داخل تولید کنیم و امکانات فراوان گوناگونِ علمی، اقتصادی و غیره بجوشد از داخل، هم می‌توانیم در عرصه‌ی جهان، عرصه‌ی بین‌الملل فعّالیّت کنیم. ما دوستان خوبی داریم، با این دوستان می توانیم کار کنیم. تلاش لازم دارد، مجاهدت لازم دارد. در اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی هم هست، برون‌گرایی هم هست و ما در هر دو مورد امکانات فراوانی داریم که می توانیم آنها را انجام بدهیم. ظرفیّتهایمان واقعاً بی‌پایان است و هر چه پیش برویم ظرفیّتهای جدیدی پیش می‌آید که البتّه باید با مدیریّت جهادی اینها به دست بیاید؛ با تدبیر واقعی و با مدیریّت جهادی اینها به دست می‌آید.»

رهبری همچنین در فروردین ۹۸ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: «برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم‌انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریّتهای جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند، تصمیم‌گیری کنند؛ کار جهادی. کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان می فهمد که برای خودش، برای پُر کردن کیسه‌ی خودش کار نمی کند، دارد برای مردم کار میکند، برای خدا کار می کند؛ هم این، و هم عالمانه؛ یعنی بنشینند و با موازین علمی، با شیوه‌ی دقیق عالمانه راه‌های صحیح را پیدا کنند؛ هم باسواد باشند، کارآمد باشند، هم امکانات گوناگونی داشته باشند؛ اینها بنشینند کار کنند؛ اقتصاد کشور قطعاً شکوفایی پیدا خواهد کرد.»

دولت رئیسی؛ از مردمی‌سازی اقتصاد تا جوانگرایی

اگرچه می‌توان بخش انکارناپذیری از تنگناهای امروز کشور را در فشار و تحریم‌های خارجی ریشه‌یابی کرد، ولی همه چالش ها و مشکلات کشور از این آبشخور تغذیه نمی‌شود. نوع نگاه مدیران و رویکرد مسئولان به مسائل کشور و اراده و میزان باورمندی آنان به توان حل چالش‌ها یا دست کم بهبود امور، در تعیین سمت و سوی حرکت و میزان کارآمدی نهاد تحت امرشان در رفع مشکلات، تاثیرگذار است.

بر همین اساس، بازگشت به مردم و اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی برای ایجاد تحول، مطالبه به جایی بود که «سید ابراهیم رئیسی» در دوره رقابت‌های انتخاباتی به درستی شناسایی و محور شعارهای انتخاباتی خود قرار داد. «دولت مردمی، ایران قوی» شعاری بود که ذیل آن شاخص‌هایی چون مشارکت، عدالت‌محوری، باورمندی به توان داخلی مردم و نظام و مقابله با فساد و ... مورد تاکید قرار گرفت.

اکنون بازگشت به مردم یا به عبارتی «مردمی‌سازی» اقتصاد، سیاست و فرهنگ، «جوانگرایی» و اتکا به توان داخلی برای ایجاد تغییر و مقابله با عرصه جنگ اقتصادی و رسانه‌ای، بایسته‌ای است که رئیس‌جمهوری بر مبنای توصیه‌های اکید رهبری در دستورکار دولت خود قرار داده است. در این راستا این امیدواری شکل‌گرفته که این اقدامات بر اساس رهنمون‌های رهبری با ملاحظاتی مبتنی بر بهره‌گیری از موازین و مبانی علمی همراه شده و به هم افزایی قدرت ایمان و علم در راستای اصلاح امور کشور منتهی شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس