کد خبر: 355355
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار

«سجاد امیری» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: به طور قطع یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنها است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین زمانی که نقدینگی وجود نداشته نباشد به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای طی کردن این مسیر صعودی برخوردار نیست.

معاملات بورس همگام با نرخ دلار تا پایان سال جاری

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود.

امیری اظهار داشت: احتمال می رود در انتهای سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید شرکت ها فروش خوبی را از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

روند معاملات بورس تا پایان سال جاری

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس تا پایان سال جاری را مورد پیش بینی قرار داد و افزود: معاملات بورس در نیمه دوم سال متمرکز بر شرکت هایی است که متاثر از متغیرهای بازار جهانی هستند؛ چرا که تصمیمات و بودجه سال آینده کشورهای غربی تا انتهای آذر و اواسط دی مشخص می شود و میزان سرمایه گذاری در زیر ساخت ها افشا خواهد شد.

وی ادامه داد: به طور قطع بازار فلزات اساسی، مواد پتروشیمی و نفت تحت تاثیر استراتژی کشور های غربی دچار جهش هایی می شود که بازار سرمایه ایران تاثیر چنین اتفاقی را از گروه های تاثیرپذیر خواهد دید.

ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به ریسک‌ها و عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بازار تاکید کرد و افزود: یکی از عواملی که در اخبار می توان تاثیر آن را بر روی بازار دنبال کرد، بحث تعیین دستمزدها است که تاثیر مستقیم و زیادی را بر روی هزینه ثابت شرکت های تولیدی می گذارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز افزایش نرخ محصولات و تعیین قیمت دستوری در بازار باعث کاهش تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در برخی از شرکت های بورسی می شود.

میزان بازدهی بورس تا پایان سال ۱۴۰۰

امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بورس تا پایان سال می تواند بیشترین بازدهی را در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر، گفت: بازار سهام امروز محلی مناسب برای همراه شدن با نرخ تورم و حفظ ارزش پول است؛ بازدهی بازار سرمایه با توجه به تاثیر پذیری از متغیر های مختلف به طور دقیق قابل پیش بینی نیست اما این امکان را به افراد می دهد تا سرمایه گذاری در این بازار را جایگزین خرید دلار، سکه و طلا کنند.

صنایع مورد اقبال بازار سهام تا پایان سال جاری

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه اقبال بازار در نیمه دوم سال بیشتر به سمت کدام صنایع است، اظهار داشت: به طور قطع صنایعی که صادراتی باشند یا دارای ارزش افزوده هستند از موقعیتی مناسب برای سرمایه گذاری نسبت به دیگر گروه ها برخوردارند، اما اگر قرار باشد صنایع برتر را هم سو با سیاست های داخلی مورد شناسایی قرار دهیم، بهتر است شرکت های تولیدکننده مصالح ساختمانی را در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد امسال صنایع شبه تولیدی با اقبال چندان زیادی روبرو نباشند، مگر آنکه شرایط خرید مردم با ایجاد بدهی، کارت اعتباری و ابزارهایی شبیه به آن با رونق همراه شود.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بازار بورس امروز (سه‌شنبه‌، ۲۷ مهرماه) با ۱۲ هزار و ۵۵۴ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۴۹ هزار واحدی قرار گرفت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس