کد خبر: 355537
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

هزینه عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای جهان اسلام

اهمیت مساله فلسطین و قدس شریف به عنوان اولین قبله گاه مسلمانان بر کسی پوشیده نیست و این پهنه جغرافیایی نقش غیرقابل انکاری را در وحدت آفرینی و هویت بخشی به مسلمانان جهان دارد؛ سرزمینی که بیش از نیم قرن در انظار جهانیان مورد اشغال و سرکوب رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

تا به امروز غرب و سازمان های بین المللی به روی جنایات ضدبشری در سرزمین های اشغالی چشمان خود را بسته اند و کشور های عربی منطقه و حاشیه خلیج فارس یکی پس از دیگری با خیانت به مردم فلسطین برای پیوستن به جرگه متحدان این رژیم غاصب مسابقه گذاشته اند.

یکشنبه دوم آبان همزمان با سالروز ولادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و حضرت امام جعفر صادق(ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسوولان نظام و مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به همین موضوع پرداختند. ایشان، اقدام بعضی دولت‌ های منطقه برای عادی‌ سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را گناه و خطایی بزرگ خواندند و افزودند: این دولت‌ ها باید از این حرکت و راه ضد وحدت اسلامی برگردند و خطای بزرگ خود را جبران کنند.

در پیوند با سیر تاریخی توافقات دول عربی با رژیم صهیونیستی لازم به ذکر است که با پایان جنگ های اعراب و رژیم صهیونیستی مساله چگونگی مقابله با تاثیرات مخرب بقای این رژیم و یا پذیرش مشروط آن به یکی از دغدغه های کشورهای منطقه غرب آسیا تبدیل شد. با آغاز روند سازش اعراب و رژیم صهیونیستی، در گام اول مصر و اردن به برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی مبادرت ورزیدند هر چند که روابط مصر با رژیم صهیونیستی را می توان نتیجه شرایط اجبارآمیزی دانست که به دلیل تسلط رژیم صهیونیستی بر صحرای سینا به این کشور تحمیل شد.

پس از گذشت ۴۰ سال از قرارداد صلح رژیم صهیونیستی و مصر در ۱۹۷۹ و همچنین گذشت ۲۶ سال از معاهده صلح رژیم صهیونیستی و اردن در سال ۱۹۹۴، پارسال امارات و بحرین به برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی اقدام کردند. چند ماه بعد حاکم موقت سودان نیز به این دو کشور ملحق شد و چند ماه پس از آن، دولت مراکش که از دیرباز روابط تجاری و سیاسی وسیعی با صهیونیست‌ها داشت از عادی‌سازی روابط رسمی با رژیم صهیونیستی خبر داد.

کارشناسان چند دلیل را برای افتادن کشورهای عربی در دام مذاکره و عادی سازی با تل آویو ذکر می کنند که دلیل نخست اراده و خواست دونالد ترامپ رییس جمهوری قبلی آمریکا بود. او در مدت چهار سالی که قدرت را در دست داشت تلاش کرد کشورهای عربی را با رژیم صهیونیستی آشتی داده و محور عبری- عربی را در مقابل ایران شکل دهد.

ترامپ اما از دستیابی به اهداف خود ناکام ماند و «معامله قرن» او که در ظاهر برای آشتی افکنی بین اسراییل و فلسطین طراحی شده بود راه به جایی نبرد. عنوان معامله قرن به زبانی ساده عبارت بود از فروش فلسطین به صهیونیست ها در ازای به رسمیت شناختن دولت قوم یهود در کل فلسطین تاریخی و ایجاد روابط رسمی بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی بدون آنکه دولتی فلسطینی در فلسطین به وجود آید.

افزون بر آن، محور عبری- عربی مورد نظر ترامپ هم تکمیل نشد و در مقابل ایران ناکام ماند به طوری که امروزه شاهد مذاکرات رو به جلوی تهران با ریاض و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستیم. هدف دیگر ترامپ نیز برآورده نشد و اینکه نتوانست از این دستاورد برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ بهره گیرد و از «جو بایدن» رقیب دموکرات شکست خورد و کنار رفت.

از نگاه ناظران، اختلافات پیش آمده بین ایران و برخی از کشورهای عربی از جمله عربستان و همچنین شکاف داخلی درون بلوک کشورهای عربی همانند تیره شدن روابط قطر با محور عربی از دیگر دلایل افتادن این کشورها به دام صهیونیست ها بود.

در پیوند با پیامدهای مخرب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی لازم به ذکر است که ایجاد تفرقه بین امت اسلامی، به فراموشی سپردن تدریجی موضوع فلسطین و آرمان قدس، تقویت و تداوم موضوع موجودیت رژیم نامشروع اسراییل، جعل هویت برای رژیم صهیونیستی و انحراف افکار عمومی از خیانت این رژیم از جمله این پیامدها به شمار می رود.

از دیگر منافع رژیم صهیونیستی در عادی سازی روابط خود با کشورهای عربی می توان به موارد ذیل اشاره کرد: افزایش اختلاف بین کشور های اسلامی به خصوص بین کشورهای منطقه خاورمیانه به نفع خود، انحراف اذهان عمومی دولتمردان و مردم منطقه از رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اصلی ملت های منطقه و عامل واقعی بحران و ناامنی در خاورمیانه و همچنین خاموش کردن شعله فروزان انتفاضه فلسطین با ایجاد اختلاف درمیان مردم مبارز فلسطین.

کشورهای عربی اشاره شده که بی توجه به آموزه‌ ها و اعتقادات دینی مسلمانان به دامان رژیم صهیونیستی کشیده شده و به مردم ستمدیده فلسطین خیانت کرده اند به توجیه رفتار خود در قبال تل آویو می پردازند اما افکار عمومی داخلی آنها پذیرای چنین رویکردی نیست.

تجارب تاریخی مصر و اردن ثابت کرده که توافقات سیاسی دولتمردان هیچگاه مورد پذیرش ملت های آنها قرار نگرفته است؛ همان گونه که سه هفته پیش مردم بحرین در اعتراض به سفر «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با حمل پلاکارد هایی علیه‌ رژیم صهیونیستی و دولت آل خلیفه تظاهرات کردند و چند روز پیش نیز شاهد تکرار تظاهرات ضداسراییلی در این کشور بودیم.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس