کد خبر: 355543
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

چرخش چرخ اقتصاد در دوران شیوع کرونا با حمایت از کسب و کارها

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» در اسفند ۹۸ به اجبارT تعطیلی و یا نیمه تعطیلی بسیاری از کسب و کارها را در دنیا و به تبع در کشورمان را به همراه داشت و این امر باعث ایجاد اختلال در چرخه تولید و اقتصاد شد.

دولت به همراهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از کسب وکارها پرداخت تسهیلات به واحدهای آسیب دیده را در دستور کار قرار داد و در این راستا ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیررسته شناسایی شد.

فهرست گروه‌های شغلی مشمول این تسهیلات شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی ها، قهوه خانه ها و اغذیه فروشی ها، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدمات بین‌راهی، موزه ها و زائرسراها اعلام شد.

همچنین، حمل و نقل عمومی مسافر برون شهری اعم از هوایی، جاده ای ریلی و دریایی، حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی گردشگری و زیارتی، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل خشکبار، قنادی بستنی و آبمیوه، مراکز باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی هنری و رسانه‌ای، مراکز تولید و توزیع و فروش صنایع دستی، آموزشگاه های رانندگی آرایشگاه ها سالن های زیبایی و گرمابه ها، موسسه های خصوصی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر مراکز تولید محصولات گل خانه ای سبزی و صیفی جات صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی از دیگر رسته های شغلی بودند.

بر این اساس به تعداد کارکنان واحدهای ثبت نام شده، اعم از بیمه شده و بیمه نشده، ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام ۱۲ درصد، با باز پرداخت ۲۲ ماهه اقساط و ۲ ماه تنفس (مجموعا ۲۴ ماه) تعلق می گیرد. همچنان این افراد به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کرده و برای تسهیلات ۱۲ درصدی ثبت نام کنند.

همچنین برای حمایت از کسب و کارها و براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، مهلت پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب‌وکارهای به شدت آسیب دیده از کرونا و نیز حوزه‌های گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگ و هنر و حمل و نقل ریلی و هوایی به ترتیب تا پایان آذرماه و بهمن‌ماه تمدید شد.

چرخش چرخ اقتصاد در دوران شیوع کرونا با حمایت از کسب و کارها

ثبت نام ۵۲۳ هزار و ۷۷۷ فقره در سامانه کارا

«حسین محمودی» مدیرکل هدایت نیروی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره آخرین آمار پرداخت تسهیلات کرونا، اظهارداشت: از زمان شروع ثبت نام (بیستم اردیبهشت ماه ۹۹) تاکنون ۵۲۳ هزار و ۷۷۷ فقره ثبت نام در سامانه کارا با اشتغال ۹۷۸ هزار نفر انجام شده است.

وی افزود: تسهیلات درخواستی ثبت شده در سامانه کارا برابر ۱۸ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است که ۱۰ هزار و ۸۲ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شده است.

به گفته وی، بانک ها در پرداخت تسهیلات همکاری می کنند و سامانه کارا همچنان فعال است و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده کرونایی می توانند در آن ثبت نام کنند.

پرداخت یارانه به مشاغل در دوران کرونا

حمایت از کسب و کارها به اینجا ختم نمی شود بلکه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر پرداخت یارانه در حمایت از مشاغل تاکید کرده است.

«حجت‌الله عبدالملکی» شهریورماه امسال در جلسه ویژه بررسی آسیب‌های اجتماعی کرونا گفته است که در حوزه کسب و کارها باید چند کار اساسی صورت گیرد، در مورد مشاغل رسمی، کمک‌های مالی انجام شود و به آنها یارانه پرداخت کنیم؛ سایر کشورها نیز با شرط حفظ نیروی کار، این اقدام را انجام داده‌اند.

به گفته وی، ما باید ۲ کار انجام می‌دادیم که انجام نشد، اما در شرایط کنونی باید برای اجرای آنها برنامه‌ریزی کنیم که یکی از آنها تکمیل زیرساخت‌ها بوده که بحث‌های اطلاعاتی از مهمترین ملزومات آن است.هرچند در وزارت کار، اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده، اما با ایده‌آل‌ها فاصله دارد، بنابراین باید با نقطه‌زنی به این موضوع بپردازیم که چه مشکلاتی برای افراد ایجاد شده و باید برای رفع آنها چه اقداماتی انجام شود.

عبدالملکی یادآور شده است: تاکنون اغلب اقدامات صورت گرفته در شرایط کرونا کوتاه مدت بوده، همچنان که در قالب اعطای تسهیلات وام یا بسته‌های معیشتی انجام شده است، اما این اقدامات همچون مسکن، تاثیر کوتاه مدت داشته است، بنابراین باید در شرایط کنونی با قدرت این مسئله را جدی و ریشه‌ای پیگیری کنیم و نباید به آن نگاه کوتاه مدت داشته باشیم.

به گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون بهترین مدل برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به افراد آسیب دیده از کرونا، استفاده از ظرفیت کمیته امداد امام خمینی (ره) است، بدین صورت که خانواده‌هایی که سرپرست آنها در اثر کرونا فوت کرده‌اند، باید تحت پوشش قرار بگیرند، بنابراین لازم است برای آزمون وسیع و اقدامات حمایتی، منابعی به این نهاد تزریق شود.

نهادها به کمک کسب و کارها آمده اند تا با حمایت‌های بیمه‌ای، مالیات، تسهیلات برای سرمایه در گردش، رونق را در فضای اشتغال و اقتصاد کشور سامان ببخشند و اینگونه بازویی برای توان افزایی باشند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس