کد خبر: 355661
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

فنایی: نهادهای نظارتی به ادعای فساد در داوری فوتبال ورود کنند

محمد فنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: اول باید در مورد وحید صالحی داور کشورمان که این پرونده را باز کرد صحبت کنم. به نظر من او داوری با شخصیت است و این طور که با صلابت از فساد در فوتبال ایران سخن گفته، بدون شک مدارکی دال بر اثبات سخنان و ادعای خود دارد چرا که در غیر این صورت برای خود دردسر درست می‌کند.

وی ادامه داد: حضور این داور کشورمان در رسانه ملی و صحبت‌هایی که عنوان کرد طبعات و بازتاب‌هایی دارد که فراتر از مرزهای این کشور است، از یک سو حضور در برنامه‌ای پربیننده آن هم با بیان موضوع فساد در جامعه داوری و فوتبال ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی هم قرار صحبامی‌گیرد و امروز در فضایی هستیم که هیچ مساله در لفافه نمی‌ماند. شک نکنید که این مساله اکنون در فضای رسانه‌ای خارج از کشور نیز مورد توجه قرار گرفته و رسانه‌های بیگانه به خصوص آنهایی که به دنبال اهداف خاص هستند، نیز آن را با شدت و جدیت پیگیری می‌کنند.

این داور پیشکسوت فوتبال ایران تاکید کرد: او مساله را عنوان کرده که هجمه‌ای سنگین به فوتبال و ورزش ایران وارد کرده است و باید بر هر کلمه خود دلایل منطقی و ادله پسند داشته باشد که در مراجع قضایی نیز قابلیت ارائه داشته باشد. این موضوع با توجه به اهمیت و بازخوردی که دارد باید به قید فوریت و با جدیت در دستور کار مراجع مربوط قرار بگیرد. حضور پررنگ رسانه‌ها را نیز به فال نیک می گیرم و امیدوارم بدون اغماض در صورت وجود تخلف با مسببان آن برخورد شدید صورت گیرد.

فنایی تصریح کرد: باید دید این مساله‌ای که عنوان شده در زمان کدام رئیس فدراسیون بوده است، چرا که صالحی عنوان کرده در همان زمان گزارشی را به مسئولان وقت فدراسیون ارائه کرده اما پیگیری صورت نگرفته است. اگر این مساله اثبات شود باید با رئیس وقت، دبیر وی و رئیس کمیته داوران آن زمان برخورد جدی کرد چرا که در جریان اتفاقات بوده اما برای برخورد و جلوگیری از ادامه روند آن اقدامی صورت نداده‌اند.

وی گفت: در گذشته نیز بارها این موضوع را شنیده بودیم که به عنوان مثال داوری علیه یک تیم سوت زده و خیلی راحت نیز در برنامه‌ای پربیننده از آن سخن هم گفته بود. یا در خاطرمان مانده که موضوع کارت به کارت شدن مبلغی برای یک داور مدت‌ها نقل محافل بود، یا این که یک فوتبالیست قدیمی از جابجایی مبلغی برای یک داور مطالبی را عنوان کرد. اما واقعیت این است که من به نوبه خود چنین چیزی را ندیدم و این صحبت‌هایی بود که مطرح می‌شد.

این داور پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: فراموش نکنیم که هیچکدام از ما به عنوان مخلوقات بشری بدون ایراد نیستیم اما امروز بخشی از اعتبار و آبروی ورزش ایران زیر سئوال رفته است که باید آن را بررسی کرد. حیثیت جامعه داوری به خطر افتاده و این مساله کمی نیست. امروز پولشویی، رانت و فساد در ورزش مورد توجه مسئولان است و حتی در کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا شاهد هستیم یک داور به دلیل تخلفاتی که صورت گرفته حتی به زندان می رود اما در ایران همین موضوع با ۸ ماه محرومیت ختم به خیر می‌شود که خنده‌دار است.

فنایی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص این که آیا پیشنهاد یا صحبتی هر چند در لفافه با او در زمان حضورش در داوری شده بود یا خیر؟ گفت: در مسابقاتی که بیرون از ایران قضاوت می‌کردم، چندباری افراد گمنامی سعی داشتند ارتباطاتی را بگیرند و این به دلیل شرط بندی‌های کلان در دنیای فوتبال است اما در ایران به جرات می‌گویم این اتفاق صورت نگرفته است.

وی به اصل نود و مراجع ذیصلاح اشاره کرد و گفت: امیدوارم همانطور که جامعه انتظار دارد، نهادهای مرتبط با جدیت و به قید فوریت در این موضوع ورود کنند و اگر اثبات شد با خاطیان به شدت برخورد کنند چرا که این مساله ای نیست که بتوان از آن گذشت.

پیشکسوت داوری ایران به موضوع دیگری نیز اشاره کرد: در مورد قرارداد ویلتموس هم همین مساله مصداق دارد. متاسفانه افرادی که کاربلد هستند و از خود هیچ ردی را باقی نمی‌گذارند دست به کارهایی می‌زنند که منافع مالی برای آنها به همراه دارد و خسارت و طبعات آن به ورزش و فوتبال ما باز می‌گردد. باید ریشه این افراد را در ورزش خشک کرد و با حکم های سنگین، ادامه روند فعالیت آنان را متوقف ساخت.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس