کد خبر: 357460
۰
۰
نسخه چاپی

عضویت در سازمان همکاری شانگهای؛ شکستی برای مدافعان انزوای ایران

به گزارش ایرنا شهریور ماه سال جاری و همزمان با سفر رییس جمهوری کشورمان به دوشنبه بود که هشت عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای در پایان بیست و یکمین اجلاس سران، با عضویت دائمی ایران موافقت و اسناد مربوطه را امضا کردند.

پس از این موافقت فرایند فنی عضویت دائم ایران در این سازمان آغاز شد که با توجه به تجربه عضویت هند و پاکستان، بنظر می‌رسد این فرایند چندان کوتاه نخواهد بود. آنچه در این بین مهم است اینکه پذیرش ایران به عنوان نهمین عضو دائم سازمان همکاری‌های شانگهای، بسترهای لازم را برای بهره مندی بیشتر کشورمان از ظرفیت‌های سازمان فراهم خواهد کرد. ظرفیت‌هایی که به واسطه عضویت قدرت‌های مهم آسیایی در این سازمان می‌تواند بهره مندی‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.

اگرچه درخواست جمهوری اسلامی ایران برای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای موضوع تازه‌ای نیست، اما با پیگیری‌های مستمر دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم، سرانجام همه هشت عضو اصلی سازمان با درخواست ایران موافقت کردند و بدین ترتیب فصل جدیدی از مناسبات و روابط دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی پیش روی کشورمان گشوده شد.

معاون اول رییس جمهور کشورمان در حالی قرار است روز پنجشنبه در بیستمین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای شرکت کند که پس از سال‌ها انتظار، با عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان موافقت شده است. این سازمان با در نظر گرفتن کشورهای عضو، بیش از ۳۵ میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد و این امر موفقیتی بزرگ در دیپلماسی کشورمان محسوب می‌شود. چراکه دشمنان جمهوری اسلامی ایران همواره در تلاش برای ایران هراسی و به انزوا کشاندن کشورمان در منطقه و نظام بین الملل بوده‌اند.

سخنرانی مقام جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای این بار از جایگاه یک کشور با عضویت اصلی ایراد می‌شود و اگرچه طی سالیان اخیر نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای و جهانی قابل چشم پوشی نبوده است، اما چندان دور از انتظار نخواهد بود که توجه اعضا و نهادهای ذیربط سازمان به سخنان معاون اول رییس جمهور کشورمان در این اجلاس جدی‌تر از گذشته باشد.

بنظر می‌رسد مقامات شرکت کننده و از جمله معاون اول رییس جمهور کشورمان در سخنرانی‌های خود به موضوع افغانستان به عنوان یکی از مسائل مهم منطقه بپردازند و باید ببینیم چه مسائل دیگری در سخنرانی فردای معاون اول مطرح خواهد شد.

امیدواریم که سخنان معاون اول رییس جمهور کشورمان در بیستمین نشست شورای نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای که بعد از ظهر روز پنج شنبه به وقت تهران انجام خواهد شد، با تشریح ظرفیت‌ها و آمادگی‌های ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، به افزایش سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه مناسبات فی‌مابین با کشورهای عضو منجر شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید