کد خبر: 357616
۰
۰
نسخه چاپی

تقریب مذاهب با وجود اختلاف سلیقه‌ها باید دنبال شود

به گزارش روز جمعه مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار جمعی از اندیشمندان و علمای ترکیه، اظهارکرد: ترکیه، قطب مهم قدرت در جهان اسلام است، کشوری قدرتمند و از جمله هفت هشت کشور قوی در دنیای اسلام است که دارای پیشینه‌ای برجسته بوده و دارای نقشی مهم و اثرگذار می باشد.

وی افزود: تعامل و همکاری با ایران، ترکیه و سایر کشورها تا آنجایی که میسّر است، باید صورت بگیرد و آنچه مسلم است حضور شیعیان در ترکیه قطعا به مصلحت این کشور به معنای امروزش است. شیعیان، اهل منطق، فکر، عقلانیت، تعامل هستند و البته به مصلحت دوستان ترکیه هم این است که این وزن فکری، معرفتی و قدرت را هم مهم بدانند و روی آن حساب کنند، هم به صلاح ترکیه و هم به صلاح امت اسلام است. برای ما نیز این جایگاه مهم ترکیه نیز با اهمیت است.

عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، ادامه داد: برای جمهوری اسلامی ایران تضعیف هر پاره‌ای از اسلام زجرآور است ولو سنی باشند، و لو با ما فاصله داشته باشند. واقعا معتقدیم، که کل امت اسلام یک هویتی دارند که باید محفوظ بماند و علمای شیعه هم این نگاه را دارند و در مقابل امیدواریم آقایان در آنجا(ترکیه) جایگاه علمای شیعه، هویت، استقلال علمی و معرفتی آنان را به رسمیت بشمارند.

وی به دیدارهای متعدد با شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مذهبی ترکیه اشاره و تصریح کرد: در این دیدارها گفته‌ایم، از اینجا خطری متوجه ترکیه نخواهد شد بلکه عزت، اقتدار شما را بالا می برد، شما هم بگذارید که شیعیان آزادتر باشند و جایگاه و هویت خودشان را داشته باشند.

اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط و تعامل سازنده مجمع علمای اهل‌بیت(ع) ترکیه با مجامع علمی، دینی و دانشگاهی آن کشور پرداخت و ادامه داد: ارتباط مجموعه علما با مراکز دینی و دانشگاهی یکی از ضرورت هاست و نماد این اقدامات جامعةالمصطفی می‌باشد و ما هم هر جا که تشخیص دهید به عنوان حوزه علمیه و تراثی که امروز در قم است بخواهد انعکاس پیدا کند، در خدمت هستیم.

مجمع علمای اهل‌بیت(ع) مروج تقریب بین مذاهب است

رییس هیات امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت این مجمع با عضویت اکثریت علمای شیعه از این مرکز به عنوان مرجع تامین مطالبات جامعه شیعی کشور ترکیه یاد کرد.

قدیر آکاراس با بیان اینکه مجمع علمای اهل بیت ترکیه سال ۲۰۱۱ با مرکزیت استانبول تشکیل شد، اظهارکرد: این مجمع متشکل از اکثریت علمای فعال شیعه در ترکیه است.

رییس هیات امنای مجمع علمای اهل بیت(ع) ترکیه افزود: ساماندهی مسائل مربوط به مساجد و حسینیه‌های فعال شیعی در ترکیه، ارتباط مستمر بین مبلغان شیعی در ترکیه و کشورهای غرب اروپا از جمله بالکان و قفقاز، ارتباط جامعه شیعی با حکومت و دولت‌های ترکیه و رفع مشکلات سیاسی و حقوقی شیعیان، ایجاد هماهنگی بیشتر بین شیعیان، ایجاد ارتباط با علما و فرهیختگان اهل سنت در چارچوب وحدت، اطلاع‌رسانی اخبار جهان شیعه از طریق سایت www.ehlibeytalimleri.com و همکاری با شبکه تلویزیونی ۱۴ و دیگر شبکه‌های تلویزیونی برای برآورده شدن نیازهای این شبکه‌های تلویزیونی در حوزه‌های علمی و معارفی از جمله اهداف و سیاست‌هایی است که در این مجمع دنبال می‌شود.

وی عنوان کرد: هیات امنای مجمع تاکنون به دفعات مختلف با رئیس سازمان دیانت ترکیه و وزیر مربوطه دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند و در خصوص مسائل مربوط گفت‌وگوهایی انجام داده‌اند؛ رییس سازمان دیانت ترکیه یک شخصیت میانه‌رو و منصف است که برای ایجاد وحدت بین شیعه و اهل سنت تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد.

آکاراس یادآور شد: با دیگر وزرای ترکیه و نمایندگان مجلس از احزاب مختلف نیز دیدارهای متعددی داشته‌ایم و آن‌ها نیز بازدیدهایی از مجمع علمای اهل بیت(ع) شیعه در استانبول داشته‌اند و بازدید آن‌ها از مجمع، نشان‌دهنده اعتماد متقابل و ایجاد زمینه‌های همکاری بوده است.

وی در ادامه افزود: تامین مساجد، حسینیه‌ها و همچنین تامین و اعزام مبلغ برای این مناطق یکی از مشکلات عمده جامعه شیعه در ترکیه است و این مجمع تلاش دارد، نیازهای جامعه شیعه را در اولین فرصت تأمین کرده و مشکلات موجود را تا حد امکان مرتفع کند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون برای تأمین مبلغان خود هم از روحانیان مقیم و هم از علمایی که در حال حاضر در حوزه علمیه قم و حوزه نجف مشغول به تحصیل هستند، استفاده می‌کنیم و در ایام تبلیغی سعی می‌کنیم از وجود آن‌ها بهره‌مند شویم.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید