کد خبر: 357656
۰
۰
نسخه چاپی

صادرات ۱۷۲میلیون دلار کالا تا تولید ۱۰۸هزار دستگاه یخچال و فریزر درقم

۱۲۰۰هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم دیم است ، اعتبارات فرهنگی قم بسیار اندک است، اجرای طرح سرباز درمساجد، بانوی قمی در مسابقات مجازی ووشو کارگران صاحب یک مدال نقره شد، صدور کارت شناسایی برای ۶۳ هنرمند انگشترساز ، ضریب اشغال اماکن اقامتی قم به ۹۵ درصد رسید، رونمایی از کتاب‌های بریل نابینایان ، روند افزایشی تولید محصولات گلخانه‌ای و احداث خانه ‌موزه شهید فخری‌زاده ازدیگر اخبار هفته گذشته قم بود.

صادرات ۱۷۲ میلیون دلار کالا

مدیرکل گمرکات قم گفت: ارزش کالاهای صادر شده از گمرکات استان از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ماه به ۱۷۲ میلیون دلار رسیده‌است که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل بیش از ۱۰۸ درصد رشد دارد.

اسفندیار دریکوندی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: در همین رابطه از نظر وزنی نیز طی مدت یاد شده، ۱۴۵هزار و ۳۷۸ هزار تن کالا از گمرکات استان قم به بازارهای هدف صادر شده‌است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۹۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این که اداره کل گمرکات قم در ارزیابی‌های انجام شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، به دلیل عملکرد مثبت خود رتبه نخست کشور را در میان سایر استان‌های کشور به دست آورده است، گفت: با همت مضاعف و حمایت از گسترش فعالیت‌های اقتصادی استان به خصوص در عرصه تجارت بین‌الملل، این موفقیت‌ها را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آبان‌ماه،‌ بیش از ۳۳ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۶۷ میلیون دلار از طریق گمرکات استان قم وارد کشور شده‌ که بیشتر مربوط به مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده واحدهای صنعتی و تولیدی است.

تولید ۱۰۸ هزار دستگاه یخچال و فریزر

رییس سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان خبرنگارماماه،‌ ۱۰۸‌هزار دستگاه یخچال و فریزر در واحدهای صنعتی سازنده لوازم خانگی این استان تولید و به بازار عرضه شده‌است.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار بود تا پایان سال‌جاری ۱۳۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر در واحدهای صنعتی استان قم تولید شود که با توجه به ساخت ۱۰۸ هزار دستگاه از این محصول تا پایان خبرنگارماماه و تحقق ۸۳ درصدی برنامه مورد نظر،‌ میزان تولید یخچال و فریزر در واحدهای صنعتی استان تا انتهای سال‌۱۴۰۰ بسیار بیش از رقم پیش‌بینی شده خواهد بود.

وی افزود: کیفیت یخچال و فریزر تولید شده در واحدهای صنعتی استان بسیار بالا و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است و به همین دلیل تولید کنندگان لوازم خانگی استان علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی به دنبال صادرات محصول‌ تولیدی خود به بازارهای هدف بین‌المللی نیز هستند.

روند افزایشی تولید محصولات گلخانه‌ای

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: تولید محصولات گلخانه‌ای درقم به دلیل امکان مدیریت و کنترل فرآیند پرورش آن‌ها، روند افزایشی دارد.

عباس پورمیدانی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای درقم به‌صورت مجموعه‌های بزرگ در قالب شهرک‌های گلخانه‌ای و همچنین گلخانه‌های تخصصی در ابعاد مختلف رو به افزایش است و از هرگونه سرمایه‌گذاری در این بخش حمایت می‌شود.
وی افزود: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم یکی از مهمترین برنامه‌های مورد نظر راهبرد تغییر الگوی کشت استان است که تلاش دارد با ایجاد تحول در شیوه تولید محصولات کشاورزی، ارزش افزوده این بخش را افزایش دهد.

صدور هفت پروانه بهره‌برداری از معادن

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای سال‌جاری تا پایان خبرنگارماماه، هفت پروانه‌بهره‌برداری از معادن با سرمایه گذاری ۲۱۹ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۳۲ تن در استان صادر شده‌است.

محمود سیجانی درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: معادن از جمله ظرفیت‌های مهم اقتصادی قم است که با حضور و سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی طی سال‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته و مسئولان استان با ارائه تسهیلات لازم به دنبال جذب افراد علاقه‌مندان به فعالیت در این بخش هستند.

وی افزود: قم از نظر معادن فلزی ظرفیت بالایی دارد و سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی در این حوزه می‌توانند به آن ورود و از تسهیلات در نظر گرفته شده برای صدور مجوزهای لازم و اعطای اعتبارات بانکی استفاده کنند.

۱۲۰۰هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم دیم است

مدیر اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: یکهزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم دیم رفته‌است که امیدواریم با ادامه‌یافتن روند بارش‌ها، محصول با کیفیتی از این مزارع حاصل شود.

مجید حمیدی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: شاهد سطح سبز مناسبی در اراضی دیم استان هستیم و امیدواریم با تداوم بارش‌ها، کشاورزانی که با تلاش و توکل، اقدام به این روش کشت کشت کرده‌اند، محصول مناسبی برداشت کنند.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت گندم دیم درقم بیشتر در مناطق خلجستان و سلفچگان استان است و کشاورزان قمی در این زمینه با استفاده از تجربه‌ بالای خود، گندم با کیفیتی را برای تامین بخشی از آرد مورد نیاز استان تولید می‌نمایند.

خانه‌موزه شهید فخری‌زاده در قم احداث می‌شود

شهردار قم گفت: تبدیل خانه پدری شهید فخری‌زاده در قم به خانه‌موزه یکی از برنامه‌های شهرداری قم برای زنده نگه‌داشتن یاد این دانشمندِ شهید است.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت دانشمندِ هسته‌ای و دفاعی کشور، شهید فخری‌زاده اظهار داشت: این دانشمند ارزشمند از سرمایه‌های معنوی شهر قم است.

وی با اشاره به اینکه خانه موزه شهید فخری‌زاده در قم می‌تواند از مقاصد ارزشمند گردشگری فرهنگی باشد یادآور شد: خانه موزه شهیدان زین‌الدین نیز با هدف ایجاد یک پایگاه فرهنگی برای فعالیت در حوزه ایثار و شهادت توسط شهرداری قم انجام شده‌است.

رونمایی از کتاب‌های بریل نابینایان

به مناسبت هفته کتاب و با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، از کتاب‌های بریل واحد نابینایان کتابخانه عمومی آیه‌ الله خامنه‌ای قم رونمایی شد.

سجاد عمرانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن تشکر ویژه از بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیه الله خامنه‌ای و تلاش‌های این بخش در تامین و تولید کتاب های بریل برای نابینایان استان و سراسر کشور، خواستار همکاری بیشتر با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جهت رفع موانع قانونی انتشار کتاب‌های صوتی ویژه نابینایان شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز گفت: پایه و اساس فعالیت های کانون پرورش فکری کتاب و کتاب خوانی برای کودکان و نوجوانان است و ایجاد انس بین کودکان و نوجوانان با کتاب را وظیفه خود می دانیم. کانون پرورش فکری همچنین در حوزه نشر کودک و نوجوانان فعالیت دیرینه دارد و در سال های اخیر هم سعی کرده ایم با تاسیس کتابخانه های فراگیر به نابینایان و معلولان خدمات ارائه کند به گونه ای که در حال حاضر تعداد قابل توجهی از آثار کانون پرورش فکری را به خط بریل تبدیل کرده ایم.

۱۴ اثر صنایع‌دستی قم برای دریافت مُهر اصالت ملی معرفی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این که خبرنگارما اصالت ملی مقدمه‌ای برای دریافت مُهر اصالت یونسکو است گفت: ۱۴ اثر صنایع‌دستی استان برای دریافت خبرنگارما اصالت ملی معرفی شد.

علیرضا ارجمندی هفته گذشته درگفت و گویی اظهار کرد: ۱۶ اثر صنایع‌دستی برای شرکت در داوری خبرنگارما اصالت ملی معرفی شده بود که از این تعداد در جلسه مقدماتی داوری خبرنگارما اصالت ملی در استان، ۱۴ اثر برای شرکت در مرحله کشوری انتخاب و معرفی شد.

به گفته وی، تاکنون ۱۵ اثر صنایع‌دستی استان قم موفق به دریافت خبرنگارما اصالت ملی شده‌است.

اعتبارات فرهنگی قم بسیار اندک است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: اعتبارات و بودجه های فرهنگی قم بسیار اندک است و مسؤولان در سطح ملی و استانی باید برای افزایش آن اهتمام داشته باشند.

سید موسی حسینی کاشانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم گفت: اعتبارات فرهنگی قم باید بر اساس نظرات و مصوبات شورا توزیع شده و بتواند در راستای اهداف و سیاست های کلان فرهنگی استان اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه باید از کارآیی و تأثیرگذاری برنامه ها و اقدامات فرهنگی، ارزیابی دقیق و مشخصی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بخشی از اعتبارات فرهنگی در بخش های عمرانی هزینه می شود که دیربازده است.

۱۶۱ روستا در قم دارای اینترنت ثابت است

مدیرعامل شرکت مخابرات قم گفت: درحال حاضر ۱۶۱ روستا در این استان دارای اینترنت ثابت و ۱۷۹ روستا نیز دارای تلفن ثابت است.

محمد حاج عینی هفته گذشته درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این‌که تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار در قم ۱۳۱ آبادی است، افزود: ۱۰۲ روستا نیز دارای فیبر نوری و ۲۵۱ روستا دارای تلفن همراه است.

وی اضافه کرد: ۵۰۲ هزار و ۱۹۸ مشتری تلفن ثابت، ۱۱۶ هزار و ۷۰۸ مشتری ADSL، ۱۳ هزار و ۴۰۲ مشتری VDSL و سه هزار و ۹۲۷ مشتری FTTH در استان قم وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین یک هزار و ۷۷۱ مشتری G.، ۱۴ هزار و ۲۰۳ مشتری Wi-Fi، یک‌میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۲۷ مشتری تلفن همراه و سه هزار و ۶۸۶ مشتری SIP PHONE در استان قم از خدمات شرکت مخابرات استفاده می‌کنند.

ضریب اشغال اماکن اقامتی قم به ۹۵ درصد رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: با لغو محدودیت‌های کرونایی برای سفرها، ضریب اشغال اماکن اقامتی قم به ۹۵ درصد رسیده‌است.

علیرضا ارجمندی با اشاره به اشتیاق بالای کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس برای سفر به ایران، اضافه کرد: بیشتر زائران خارجی قم از کشور عراق هستند.

وی با بیان ویژگی‌های خاص شهر قم و وجود بارگاه حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران و دیگر امامزادگان به‌عنوان دومین شهر زیارتی ایران، گفت: در مدت حدود ۲۰ ماه از شیوع ویروس کرونا، گردشگری قم روزهای کم‌فروغی را سپری کرد.

اجرای طرح سرباز مسجد درقم

مسئول کمیته اجرایی فعالیت‌های قرآنی قم از اجرای آزمایشی طرح سرباز مسجد در ۴۰ مسجد این استان خبر داد.

علی اصغر شعاعی هفته گذشته در نشست توسعه فرهنگ قرآنی قم، همچنین افزود: در طرح فوق از فعالان قرآنی که شرایط لازم را داشته باشند برای اجرای فعالیت‌های قرانی در مساجد استفاده و به عنوان خدمت سربازی آنها نیز محاسبه شود.

وی ادامه داد: این طرح کامل شده و نیروی انتظامی هم اعلام آمادگی کرده که امسال به صورت آزمایشی در ۴۰ مسجد استان اجرا شود.

لزوم تسهیل جذب سرمایه‌گذاری

استاندار قم تسهیل جذب سرمایه‌گذاران را از سیاست‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: در این راستا بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی باید در روند اعطای مجوزها و تسهیلات تسریع کنند.

سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در شهرک صنعتی سلفچگان، اظهار کرد: باید برای تحقق برنامه های رشد اقتصادی و به ویژه رونق تولید و رشد اشتغال در سال آتی از هم اکنون برنامه ریزی شود.

وی اشتغال و معیشت را از توقعات اصلی مردم دانست و تصریح کرد: پیگیری دغدغه‌های تولیدکنندگان می‌تواند به رفع بیکاری و توسعه اشتغال منجر شود.

بانوی قمی در مسابقات مجازی ووشو کارگران صاحب یک مدال نقره شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: یکی از بانوان قمی در مسابقه‌های مجازی ووشو کارگران موفق به کسب مدال نقره این مسابقات شد.

مصطفی کاویانی هفته گذشته درگفت‌وگویی اظهار داشت: بنا به گزارش انجمن ووشو کشور به‌صورت آنلاین، در نتایج به‌دست آمده از مسابقه ووشو کارگری در ۲ بخش ساندا و تالو، بتول سادات رفیعی توانست مدال نقره این مسابقه‌ها را از آن خود نماید.

وی افزود: قم در این مسابقه‌ها پس از استان‌های خراسان رضوی و اصفهان در جایگاه سوم ایستاد.

صدور کارت شناسایی برای ۶۳ هنرمند انگشترساز

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: ازابتدای سالجاری تاکنون۶۳ کارت شناسایی برای هنرمندان انگشترساز در استان صادر شده است.

علی رضایی در جلسه‌ای که با حضور کارشناسان صنایع‌دستی استان برگزار شد، افزود: با ثبت شهر قم به‌عنوان شهر ملی انگشتر ایران، شاهد استقبال جوانان به این هنر- صنعت هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در توسعه و رونق شهر ملی انگشتر، اضافه کرد: تشکیل کمیته سیاست‌گذاری شهر ملی انگشتر به ریاست استاندار قم از اقدامات مهم انجام شده در زمینه توسعه خوشه انگشتر بود.

وی با بیان این‌که انگشتر قم نیازمند بازارچه اختصاصی است، ادامه داد: طی رایزنی‌های انجام شده با دستگاه‌های ذی‌ربط درصدد تبدیل بازار شمسه قم به‌عنوان بازار اختصاصی شهر ملی انگشتر هستیم.

رضایی با اشاره به اختصاص زمین ۲۰ هکتاری در عوارضی قم – تهران برای ایجاد بازار دائمی صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: انگشتر قم با یک هزار و ۲۰۰ هنرمند، محور اصلی بازار صنایع‌دستی را به خود اختصاص خواهد داد.

اجرای طرح کمربندی سردار شهید سلیمانی

استاندار قم با بیان اهمیت اجرای طرح کمربندی سردار شهید قاسم سلیمانی، بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی در راستای رفع موانع و مشکلات این طرح تاکید کرد.

سید محمد تقی شاهچراغی هفته گذشته با حضور در محل کارگاه طرح آزادراه قم سلفچگان راهجرد، موسوم به کمربندی سردار شهید قاسم سلیمانی از نزدیک مسائل و موانع موجود در این طرح را پیگیر شد.

وی موضوع تامین مالی هزینه طرح را نیز مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: از تمام ظرفیت های استانی و ملی در راستای تامین بودجه استفاده شود.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید