کد خبر: 357749
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

بازی نافرجام رژیم صهیونیستی با مهره گریز هسته‌ای

مذاکرات لغو تحریم که از ۳۰ خردادماه متوقف شده‌بود، از روز دوشنبه هشتم آذرماه در پایتخت اتریش ازسرگرفته خواهدشد با این تفاوت که دور جدید گفت وگوها را تیم دیپلماتیک دولت دکتر «سیدابراهیم رئیسی» پیش خواهد برد.

در این مدتی که مذاکرات متوقف بود، شاهد سفرهای دیپلماتیک مداوم مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای مختلف جهان به ویژه آمریکا و اروپا بودیم به آن امید که ائتلافی نوشته یا نانوشته علیه جمهوری اسلامی شکل گرفته و از تداوم مذاکرات ممانعت به عمل آید. با از سرگیری مذکرات وین مشخص شد که تیر رژیم صهیونیستی به سنگ خورده‌ است.

ضمن اینکه در این مدت برخی اختلافات «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم با آمریکا آشکار شده‌ است. مقام‌های کاخ سفید دیگر از توافق ثانویه سخن به میان نمی‌آورند بلکه بر بازگشت تدریجی و گام به گام به برجام تاکید می‌کنند در حالی که سران تل‌آویو مخالف هر گونه توافقی‌ با ایران هستند که در آن مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران گنجانده نشود.

در این مدت برخی اختلافات «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم با آمریکا آشکار شده‌است. مقامات کاخ سفید دیگر از توافق ثانویه سخن به میان نمی‌آورند بلکه بر بازگشت تدریجی و گام به گام به برجام تاکید می‌کنند در حالی که سران تل‌آویو مخالف هر گونه توافقی‌ با ایران هستند که در آن مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران گنجانده نشود.

در چنین فضایی تل‌آویو بار دیگر به حربه‌هایی رو آورده که پیشتر نیز بارها مورد استفاده قرار داده اما نتیجه‌ای عکس گرفته‌ بود.

هراس‌افکنی با یک داستان‌سرایی تکراری

به تازگی کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از یک سازمان اطلاعاتی انگلیسی مدعی شده‌ است که ایران بیش از هر زمان دیگری به بمب اتمی نزدیک شده و می‌تواند ظرف یک ماه دیگر به آن دست یابد. کانال مذکور اضافه کرده‌است که برنامه هسته‌ای ایران از ۹ ماه قبل و از زمان توقف همکاری با آژانس پیشرفت چشمگیری داشته‌ است.

ادعای مقام‌های تل‌آویو مبنی بر کوتاه شدن بازه زمانی دستیابی به ایران به بمب اتم و کاهش زمان گریز هسته‌ای دستکم ۱۰ بار طی هر سال از زبان مقام‌های رژیم صهیونیستی در جلسات و نشست‌های گوناگون تکرار می‌شود؛ تهدیدی که در آستانه و حین مذاکرات شدت می‌یابد.

به عنوان نمونه «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه ۱۳ مرداد در اظهاراتی ادعایی به دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل گفت: ایران تمامی بندهای اجرایی توافق هسته‌ای برجام را نقض کرده است و «فقط حدود ۱۰ هفته» از دستیابی به موادی غنی شده در سطح سلاح، برای ساخت یک بمب هسته‌ای فاصله دارد.

با نگاهی به پیشینه به کارگیری این تاکیتک، فرسودگی و بی‌نتیجه بودن آن آشکار می‌شود؛
در سال ۱۹۹۲ میلادی «شیمون پرز» وزیر امور خارجه ی وقت این رژیم در مصاحبه با تلویزیون فرانسه اعلام کرد ایران تا سال ۱۹۹۹ به بمب هسته‌ای مسلح خواهدشد.

سال ۱۹۹۵ نتانیاهو در کتاب خود با عنوان «مبارزه با تروریسم: چگونه دمکراسی می‌تواند شبکه بین‌المللی تروریسم را درهم نوردد» مدعی شد در بازه زمانی سه تا پنج سال آینده ایران دارای سلاح اتمی خواهدشد.

هشدار «ایهود باراک» وزیر امور خارجه وقت رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۶ مبنی بر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای طی چهار سال آینده و ترسیم افق ۶ تا ۱۸ ماهه هسته‌ای شدن ایران در سخنرانی خصوصی وی در جمع اعضای کنگره آمریکا در بهار ۲۰۰۹ -که از سوی تارنمای «ویکی لیکس» افشا شد-، پیش بینی بازه زمانی ۶ یا هفت ماهه از سوی نتانیاهو در گفت وگو با شبکه آمریکایی «ان بی سی» در شانزدهم سپتامبر ۲۰۱۲ و نیز هشدار «یووال اشتاینیتز» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی که ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳ در روزنامه ی فرانسوی «لوموند» گزارش شد از نمونه های دیگر این ادعاهای بی‌اساس است.

بنابراین در بیش از دو دهه گذشته همواره ادعاهای مربوط به دستیابی ایران به سلاح اتمی به طور مداوم از بلندگوهای مختلف رژیم صهیونیستی فریاد زده می‌شود. این تاکتیک که دیگر کارایی خود را از دست داده و به بی‌اعتباری آن بر جهان دامن زده‌ است.

طی بیش از دو دهه گذشته همواره ادعاهای مربوط به دستیابی ایران به سلاح اتمی به طور مداوم از بلندگوهای مختلف رژیم صهیونیستی فریاد زده می‌شود. این تاکتیک که دیگر کارایی خود را از دست داده و به بی‌اعتباری آن بر جهان دامن زده‌است.

این ترفند بیش از دیگران در دوره «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر قبلی این رژیم تکرار می‌شد که حتی بارها از تریبون مجمع عمومی سازمان مطرح ولی با بی‌توجهی همراه شد. اینک نیز همزمان با آستانه ازسرگیری مذاکرات این تاکتیک مورد استفاده مجدد آنها قرار گرفته‌ است.

نتایج عکسی که اسرائیل از عملیات خرابکارانه گرفت

تجربه نشان داده هر زمانی که فعالیت‌های هسته‌ای ایران مورد حملات خرابکارانه رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد بر سرعت و شدت آن افزوده‌ می‌شود همانند اتفاقی که در فروردین ماه و در حین برگزاری مذاکرات وین رخ داد.

وقتی ۲۱ فروردین‌ماه امسال شبکه توزیع برق تاسیسات هسته‌ای نطنز مورد حملات خرابکارنه عوامل رژیم صهیونیستی قرار گرفت، همزمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران کارهای آماده‌سازی برای غنی کردن اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد را در این سایت تقریبا تکمیل کرده‌ است. مقام‌های ایران این اقدام را پاسخی به تروریسم هسته‌ای اسرائیل عنوان کردند.

در جریان ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نیز این روند ادامه یافت. چند روز پیش در جریان گزارش شورای حکام «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مقر سازمان‌های بین‌المللی در وین به همین نکته اشاره کرد و گفت که سیاست فشار حداکثری آمریکا و ترور محسن فخری‌زاده، دلیل اول تهران برای خودداری از اجرای پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) عنوان می‌شود.

اعتراف به شکست اسرائیل در مواجهه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گزارش اخیر روزنامه «نیویورک تایمز» نیز به چشم می‌خورد. این روزنامه اعتراف کرد که حملات اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تاثیر معکوس دارد و نوشت که در ۲۰ ماه گذشته، عوامل اطلاعاتی اسرائیل، محسن فخری‌زاده دانشمند ارشد هسته‌ای ایران را ترور کردند و انفجارهای بزرگی را در چهار تأسیسات هسته‌ای و موشکی ایران به راه انداختند، به این امید که سانتریفیوژهای تولیدکننده سوخت هسته‌ای را فلج کنند و روزی را که دولت جدید تهران ممکن است بتواند بمب بسازد به تعویق بیاندازند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و ناظران بین‌المللی می‌گویند که این اقدامات نه تنها برنامه‌ هسته‌ای ایران را متوقف نکرد، بلکه ایرانی‌ها به سرعت امکانات خود را با نصب ماشین‌های پیشرفته‌تر که می‌توانند اورانیوم را با سرعتی بسیار سریع‌تر غنی‌سازی کنند، بازسازی کرده‌اند.

گزارش‌های آژانس و نیز اظهارات مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران موضوع ناکامی رژیم صهیونیستی را در مواجهه با فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران تصویرگری می‌کنند.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی عصر چهارشنبه ۱۲ آبان در محل سفارت سابق آمریکا در تهران تصریح کرد «بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی، باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌شد اما حجم ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران در حال حاضر به ۲۱۰ کیلوگرم رسیده‌است». او افزود: با برداشته شدن محدودیت‌های قانونی، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز به ۲۵ کیلوگرم افزایش یافته‌ است.

بتازگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه ۲۶ آبان منتشر شده، اعلام کرد که ایران ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده خود را افزایش داده است. طبق گزارش سه‌ماهه محرمانه آژانس که توسط خبرگزاری فرانسه رؤیت شده، برآورد می‌شود ذخایر یادشده در ایران تا ۶ نوامبر، ۲۴۸۹.۷ کیلوگرم بوده که چندین برابر بیش از حد تعیین شده در توافقنامه سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی است.

ایران اگرچه طبق فتوای رهبری در صدد تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای نیست اما برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی که به صنعتی بومی و ملی درآمده و مورد پذیرش جهان قرار گرفته در هر شرایطی تداوم خواهدیافت.

در این گزارش آمده‌است که این مقدار در حال حاضر شامل ۱۱۳.۸ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد است. این در حالی است که این میزان در ماه سپتامبر ۸۴.۳ کیلوگرم بود. به نوشته این گزارش، میزان اورانیومی که ایران تا ۶۰ درصد غنی کرده نیز اکنون ۱۷.۷ کیلوگرم است که پیش از این تنها ۱۰ کیلوگرم بود. در پیوند با اورانیوم فلزی هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه آگوست تایید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده برای تولید ۲۰۰ گرم فلز اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده استفاده کرده‌است.

ایران اگرچه طبق فتوای رهبری در صدد تولید و کاربرد سلاح‌های هسته‌ای نیست اما برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی که به صنعتی بومی و ملی درآمده و مورد پذیرش جهان قرار گرفته در هر شرایطی تداوم خواهد یافت. راهبرد رژیم صهیونیستی اما این است که برنامه هسته‌ای ایران را در هر سطحی که باشد، غیرصلح‌آمیز و تهدید علیه منطقه و جهان جلوه دهد که البته با توجه به شواهد ارائه شده، نتیجه‌ای عکس دریافت کرده‌ است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس