هفتم آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش ایرنا، بهتر است با توجه به زمزمه های ورود سویه جدید کرونا به نام "اومیکرون" در برخی کشورها ، اول از همه به این مهم بپردازیم و ببینیم که مسوولان استانی در خصوص آن چه گفته اند؟

دکتر فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص گونه جدید کرونا گفته است: هنوز اخبار دقیقی در خصوص این گونه و خطرات آن منتشر نشده است، اما نباید فراموش کنیم که ویروس ها آزادانه به هر نقطه ای وارد می شوند و ما باید خطر را کاملا جدی بگیریم.

وی بیان داشت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا واکسیناسیون و رعایت هر چه جدی تر پروتکلهای بهداشتی به ویژه زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است. ضمن اینکه واکسیناسیون کرونا به معنای ایمنی کامل در برابر این ویروس نیست و تنها احتمال مرگ و میر را کاهش داده و از شدت علایم کم می کند و از همین رو باید نسبت به رعایت پروتکلهای بهداشتی اهتمام جدی داشته باشیم.

دکتر بهروز اخوان، سرپرست معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به مشاهده جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا در اروپا و آفریقا، گفته است: با توجه به تغییر ماهیت مرتب این ویروس، رعایت پروتکلهای بهداشتی همچنان الزامی است. تا زمانی هم که داروی موثر و ضدویروسی برای این بیماری پیدا نشود، واکسن و ماسک و پرهیز از حضور در تجمعات شلوغ تنها راه جلوگیری از این بیماری است.

هفتم آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

عصمت حیدری ، رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه(استان بوشهر) هم بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نیز تاکید و از همه اهالی شهرستان دعوت کرده است که در امر واکسیناسیون مشارکت بیشتری داشته باشند تا از وقوع پیک‌های بعدی و افزایش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان جلوگیری شود.

عباس رضاییان زاده ، سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شیراز، این نکته را بیان کرده است : کرونا مرتب در حال جهش است و احتمال می‌رود برخی سویه‌ها به رغم تزریق ۲ مرحله واکسیناسیون، بتوانند به سیستم ایمنی بدن آسیب برسانند.

او ادامه داد: تمام جهش‌های کرونا قابل شناسایی نیست و انتظار می‌رود شماری از جهش‌ها در برخی کشورها معرفی نشوند، بنابراین تزریق دُز یادآور واکسن کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظیر رعایت فاصله ایمن فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و استفاده مداوم از ماسک، حتما باید پس از تزریق واکسن نیز ادامه داشته باشد.

حسین مدرس خیابانی ،استاندار سیستان و بلوچستان با توجه به احتمال شیوع سویه جدید کرونا، از افرادی که تاکنون واکسن کرونا را نزده‌اند خواسته است که برای حفظ سلامتی خود و کاهش شدت این بیماری هرچه سریعتر با مراجعه به مراکز واکسیناسیون خود را در برابر این بیماری ایمن کنند.

دیگر آنکه نکه هچنین اعضای ستاد کرونای استان سیستان و بلوچستان بر کنترل مبادی ورودی مرزها و ممانعت ازورود کارمندان بدون کارت واکسن به داخل ادارات تاکید کرده اند.

یعقوبعلی نظری ،استاندار خراسان رضوی نیز برای پیشگیری از شیوع این سویه این نظر را داشته است: راه حل اول در برابر این ویروس، افزایش ضریب رعایت پروتکل‌های بهداشتی محسوب می‌شود اما از این مهم‌تر کنترل و نظارت بر مبادی ورودی استان است.

کرونا در کدام مناطق وضعیت آبی و روند رو به کاهش دارد ؟

قبل از هر چیز این خبر خوشحال کننده را امروز وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی داد مبنی بر اینکه در شبانه روز گذشته، پنج استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کرونایی نداشته اند، در ۲۲ استان بین یک تا پنج مورد و در چهار استان نیز بین پنج تا ۹ مورد مرگ و میر ثبت شده است.

و اما اخبار استان ها...

زنجان با یک شبانه روز بدون فوتی کرونایی

اخبار استانی امروز خبرگزاری جمهوری اسلامی حاکی از این است که در برخی مناطق اوضاع همه گیری کرونا بهتر از سایر مناطق دیگر است . مثل استان زنجان که در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی کرونایی نداشت . این را دکتر پرویز قزلباش ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان اعلام کرد.

استان اردبیل در وضعیت آبی

طی روزهای اخیر با کاهش موارد ابتلای جدید، آمار بستری همزمان و تعداد جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل در ادامه روند نزولی شیوع، امیدواری برای مهار این بیماری افزایش یافته و بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، شیوع کرونا در این استان در وضعیت آبی قرار دارد.

درست است که اردبیل، آبی است اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان امروز ،وضعیت کنونی شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده خواند و با اشاره به احتمال صعودی شدن شیوع کرونا در این استان گفت: کنترل شیوع کرونا بدون همراهی مردم میسر نیست.

دیگر آنکه دکتر شهرام حبیب زاده با اشاره به تزریق ۲ دُز واکسن برای بیش از ۷۴ درصد جمعیت هدف در استان اردبیل افزود: با وجود افزایش سرعت و امکان واکسیناسیون در استان اردبیل با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا، در روزهای اخیر استقبال مردمی از واکسیناسیون کاهش یافته است.

کاهش ۲۳ درصدی بستری های کرونایی در گیلان

طبق گزارش نهادهای بهداشتی و درمانی استان طی یک ماه اخیر مبتلایان بیماری کووید ۱۹ بستری در بیمارستانهای گیلان ۲۳ درصد کاهش یافته است.

هفتم آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

علاوه بر این طی یکماه اخیر نقشه کرونایی گیلان نیز به سمت شهرستان‌های با رنگ بندی زرد و آبی حرکت کرده به طوریکه براساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک هم اکنون هیچ شهرستانی در این استان قرمز و نارنجی نیست.

طبق آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک، ۱۴ شهرستان گیلان شامل املش، سیاهکل، شفت، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، بندرانزلی، فومن، تالش، رودسر، صومعه سرا و ماسال آبی هستند و شهرستان های رضوانشهر، رودبار وآستارا نیز در رنگ بندی زرد کرونایی قرار دارند.

روند رو به کاهش کرونا در آذربایجان غربی

علی احمد آقاپور رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی هم اعلام کرده است: وضعیت شیوع کرونا در استان همچنان رو به کاهش بوده به طوری که طی ۲۴ ساعت با ۲۷۳ مبتلا، کمترین رقم مبتلایان طی ۲۰ هفته اخیر در استان ثبت شده است.

روند کاهشی مراجعات روزانه بیماران کرونا در البرز

به گفته مهران بابابی ،سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا استان البرز ،اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه البرز ، پنج شهرستان آنها در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. هنوز وضعیت شهرستان های اشتهارد و کرج زرد کرونایی است که امیدواریم با همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد رنگ باختن کرونا در کل کشور و استان البرز باشیم .

بنا به گفته این مقام مسوول از هفته گذشته تاکنون استان البرز در تمام بخش‌ها اعم از بستری،‌ مراجعات روزانه بیماران کووید۱۹ و ماموریت‌های اورژانس روند کاهشی را تجربه کرده است.

شهرستان های کرمانشاه از قرمز و نارنجی خارج شده اند

براساس رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهرستان‌های‌ استان کرمانشاه از وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی خارج شده اند. از روز شنبه (ششم آذرماه) هیچ شهرستانی در استان کرمانشاه با وضعیت قرمز و نارنجی وجود ندارد.

براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های کرمانشاه، ‌هرسین، سنقر و کلیایی، پاوه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، جوانرود، سرپل ذهاب، روانسر و صحنه در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و شهرستان‌های، قصرشیرین، کنگاور، ثلاث باباجانی و دالاهو هم براساس رنگ‌بندی جدید در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

رنگ های کرونا در نقاط دیگر استان ها

براساس جدیدترین رنگ‌بندی وضعیت شیوع ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری، شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، کیار، اردل، بن، سامان و خانمیرزا در وضعیت زرد (خطر متوسط) و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی (کم خطر) قرار گرفت.

همچنین در نقشه رنگ‌بندی کرونا ، خمین(استان مرکزی) در وضعیت زرد قرار دارد.

هم اکنون چرداول در وضعیت نارنجی، شهرستان های هلیلان و بدره در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها نیز در وضعیت زرد هستند.

علی‌اکبر رشوند، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری آبیک هم گفته است که براساس آخرین رنگ‌بندی کرونا، وضعیت شهرستان آبیک (استان قزوین) از روز گذشته از نارنجی به زرد رنگ تبدیل شده است و روند بستری بیماران کرونایی کاهش محسوس نسبت به مدت مشابه ماه گذشته دارد و خوشبختانه از اول آذرماه تاکنون هیچ فوتی گزارش نشده است.

هم‌اینک از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ، ۱۹ شهرستان دارای وضعیت آبی ۶ شهرستان زرد و یک شهر هم دارای وضعیت نارنجی است.

بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم‌اکنون شهرستان‌های اردبیل، کوثر، گرمی، سرعین، پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال، اصلاندوز و نمین در وضعیت آبی و شهرستان مشکین‌شهر و نیر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

مهران ، کمترین دریافت واکسن کرونا را در کشور دارد

و اما یک خبر هم از شهرستان مهران (استان ایلام) بشنویم که از قرار معلوم و به گفته دکتر جمیل صادقی فر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ،شهرستان مهران با ۶۵ درصد دارای کمترین آمار دریافت واکسن کرونا در کشور است که باید این آمار افزایش یابد و با توجه به وجود مرز مهران این آمار می تواند خطرناک باشد.

هفتم آذر و آخرین اخبار کرونایی استان ها

وی اضافه کرد: امیدواریم شهرستان چوار، هلیلان و سیروان نیز بتوانند آمار تزریق واکسن را افزایش دهند.

ناگفته نماند که به گفته صادقی فر شهرستان بدره در این استان با پوشش صد در صدی تزریق واکسن از جمله دارندگان بهترین آمار واکسن کرونا در کشور است .شهرستان های ایوان، چرداول، آبدانان و ملکشاهی با ۹۰ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

رتبه دوم تزریق واکسیناسیون از آن اسفراین

بر اساس گزارش ستاد ملی کرونا، شهرستان اسفراین (خراسان شمالی) نیز با تزریق ۷۷ درصدی دُز دوم واکسیناسیون کرونا رتبه دوم تزریق واکسیناسیون را در کشور کسب کرده است.

میزان پوشش واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان در حد پایین است

دکتر سید مهدی طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان ،میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در سیستان و بلوچستان را در حد "پایین" ارزیابی کرده و گفته است: تا زمانی‌که ایمنی گروهی اتفاق نیافتد نمی‌توان از موج‌های جدید ویروس جلوگیری کرد.

وی افزود: افرادی که تاکنون موفق به دریافت واکسن نشدند حتما برای تلقیح واکسن اقدام کنند تا با مشارکت تمامی هم استانی‌های عزیز شاهد ارتقای پوشش واکسیناسیون کرونا در سیستان و بلوچستان باشیم.

رتبه دوم کهگیلویه و بویر احمد از نظر میزان بروز کرونا

اما کهگیلویه و بویر احمد را شاید بتوان نقطه مقابل استان زنجان دانست چرا که دکتر پرویز یزدان پناه اعلام کرد: کهگیلویه و بویراحمد از نظر میزان بروز بیماری در کشور رتبه دوم را دارا است که احتمالا در طی هفته‌های آینده موارد مرگ و میر در استان بصورت تصاعدی خواهد بود.

یزدان پناه افزود: عادی انگاری، تجمعات، کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کاهش نظارت ها، کاهش محدودیت‌ها بدون رعایت دستورالعمل ها، کم شدن سرعت واکسیناسیون و حضور مردم در مناطق پرخطر از مهمترین دلایل افزایش موارد کرونا درکهگیلویه و بویراحمد است.

تست پی سی آر منفی دلیلی بر نبود کووید ۱۹ نیست

و اما امروز یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و متخصص طب کار خیال هموطنان را بابت اطمینان به تست کرونا راحت کرد و آن اینکه تست پی سی آر منفی رد کننده ابتلا به کووید ۱۹ نیست.

دکتر هادی اسحاقی امروز (هفتم آذر) به ایرنا گفت: افرادی با علایم مشکووک کووید که تست شان منفی است، باید بطورحتم در قرنطینه بمانند.

اینکه چرا دکتر اسحاقی چنین اظهاراتی را بیان می کند شاید استناد وی به رخداد اخیر در یکی از شرکت های بزرگ صنعتی هرمزگان باشد که تست کووید در بعضی از کارکنان این شرکت ، منفی بود، اما همه آنها علایم مشترکی در خصوص ابتلا به کرونا داشتند.

وی ادامه داد: برخی از این افراد پس از منفی بودن تست پی سی آر، در محل کار حاضر شدند، اما پس از چند روز با از دست دادن حس چشایی و بویایی ، مجدد به پزشک متخصص عفونی مراجعه و ابتلای آنها به کووید از نظر بالینی تایید و قرنطینه شدند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احتمال لانه گزینی ویروس کرونا در گلو و بینی به دلیل تغییر جهش ویروس کرونا تغییر کرده، پاسخ منفی تست های کرونا نیز افرایش یافته و از همین رو از شهروندان تقاضا داریم در صورت داشتن علائم کرونا حتی با تست منفی، قرنطینه خانگی را رعایت کرده و حداقل ۱۴ روز از بقیه افراد دور بمانند.

اظهارات معاون علوم پزشکی کرمانشاه درباره واکسن نزده ها

در این میان دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص واکسن نزده ها این نظر را دارد مبنی بر اینکه این افراد هفته ای ۲ بار (هر سه روز یکبار)، آزمایش PCR بدهند و نتیجه منفی آن را همراه داشته باشند.

وی درباره آنها که یک نوبت ، واکسن دریافت کرده اند هم گفت: افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده باشند، تا زمان تکمیل واکسیناسیون (۱۴ روز بعد از دریافت ۲ دز واکسن)، لازم است که هفته ای یکبار آزمایش PCR انجام و نتیجه منفی به همراه داشته باشند.

خبرهای کرونا و مدارس:

در خصوص خبرهای استانی کرونا و ارتباط آنها با مدارس ، عنوان برخی اخبار بدین شرح است :

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه :رانندگان سرویس مدارس باید هر ۲ دُز واکسن کرونا را زده باشند.

حداکثر زمان حضور دانش آموزان ابتدایی در مدارس سه و نیم ساعت است

مدیر کل آموزش و پرورش البرز : لباس فرم دانش آموزی در البرز اجباری نیست

رییس اداره آموزش و پرورش کیش:مدارس کیش مجاز به دریافت تعهد کتبی از والدین نیستند

گزارش های کرونایی استان ها هم بدین شرح است:

سلامتی مازندرانی‌ها تاراج فرصت‌سوزی واکسن‌گریزان

بازگشایی مدارس کرمانشاه با رعایت کامل پروتکل‌ها و نظارت مستمر بهداشتی

کاهش ۲۳ درصدی مبتلایان به ویروس کرونا در گیلان


۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته جان باختند

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه هفتم آذر اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و سه هزار و ۷۸۱ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند.

طی روزهای اخیر به مدد رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا ۲ رقمی شده و روز جمعه پنجم آبان ماه تعداد فوتی ها ۸۶ نفر اعلام شد که پایین ترین تعداد فوتی پس از عبور خیز پنجم کرونا در کشور است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۸۸۲ نفر رسیده است.
دیگر آنکه تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۳۹۵ نفر دُز دوم و ۹۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۳۷۲ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۷۷ هزار و ۱۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۲۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد و ۲۱۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته است.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید