کد خبر: 357905
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پیگیری مستمر معاون اول برای ساماندهی نظام تولید و توزیع کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مصرف محصولات لبنی نقش بسزایی در سلامت جامعه دارد، افزایش چندباره قیمت شیر، ماست و پنیر از ابتدای سال ۱۴۰۰ موجب کاهش مصرف این فرآورده ها از سوی مردم شده است.

۲۷ شهریور محمد مخبر به طور سرزده به میدان میوه و تره بار آزادی مراجعه و از نزدیک با مردم درباره قیمت ها گفت‌وگو کرد. پیرزنی با نشان دادن یخچال محصولات لبنی خطاب به معاون اول رئیس جمهوری گفت: «قیمت‌ها به قدری بالا رفته که نمی‌توانم برای فرزندانم صبحانه تهیه کنم.» مرد دیگری سطل ماست را نشان می دهد و می گوید قیمت ها بالاست.

بلافاصله معاون اول رییس جمهوری تصمیم می گیرد که به کارخانه پگاه مراجعه و پیگیر دلایل این افزایش قیمت ها باشد و از نظرات تولید کنندگان محصولات لبنی استفاده کند. سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت نیز تلفنی در جریان قرار گرفت و برای بازدید خود را به محل کارخانه رساند.

مدیر کارخانه از توزیع نامناسب نهاده های دامی و نقش دلالان در افزایش هزینه گاوداران و در نتیجه رشد قیمت شیر سخن گفت و خواهان نظارت بیشتر دولت در این زمینه شد.

دکتر مخبر هم از وزیر صمت پیگیر اجرایی شدن توافق کاهش 10 درصدی سه قلم محصول پر مصرف لبنی شد که وزیر صنعت پاسخ داد به سرعت این توافق را اجرایی خواهد کرد.

دو ماه از این بازدید گذشت و معاون اول رئیس جمهوری که خود به خرده فروشی ها برای آگاهی از وضعیت بازار یا تهیه مایحتاج زندگی مراجعه می کند، متوجه می شود که سه محصول شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی پاستوریزه ساده، ماست دونیم کیلویی ساده و پنیر یواف ۴۰۰ گرمی با ۱۰ درصد تخفیف به دست مصرف کنندگان نمی رسد و در مغازه ها عرضه نمی شود.

پیگیری معاون اول رئیس جمهوری دو واکنش انجمن صنایع فرآورده های لبنی و اتاق اصناف را به دنبال داشت. دبیر انجمن فرآورده های صنایع لبنی اعلام کرد: کاهش 10 درصدی قیمت سه محصول پرمصرف لبنی در مقیاس ملی به علت عدم همراهی شبکه فروشگاهی امکان پذیر نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران هم به معاون اول رئیس جمهوری نامه نوشت و از گلایه اصناف به دلیل کاهش سودشان در فروش این اقلام حکایت کرد.

مردم در این میان شاهد گرانی بیش از پیش محصولات لبنی بودند. این افزایش قیمت ها بعد از انتشار اخبار مربوط به کاهش 10 درصدی برخی اقلام موجب دلخوری مردم شده بود.

یکی از کسبه خیابان آذربایجان تهران درباره چرایی نبود این محصولات لبنی برای فروش معتقد بود: «وقتی پنج درصد کاهش این قیمت از محل حذف سود خرده فروشی است، انگیزه ای برای عرضه باقی نمی ماند و همکاران ما ترجیح می دهند سایر فراورده ها را که از بابت خرید، نگهداری و فروش دچار زحمت می شوند را عرضه کنند که در قبال آن منفعت هم داشته باشند.»

یک مغازه دار دیگر در جنوب شهر می گوید: ما افزایش قیمت برق و آب و... را شاهد هستیم و برای صنف ما، فروش اجناس بدون سود مقرون به صرفه نیست.

دولت به دنبال ثبات قیمت هاست و از همه ابزارهای نظارتی نظیر استفاده از ظرفیت بسیج بهره می گیرد. تصمیمات لازم نیز در ستاد تنظیم بازار به ریاست دکتر مخبر که به طور منظم در حال برگزاری است اتخاذ می شود تا مشکل دامپروران در تامین نهاده های دامی مرتفع شود.

دولت همچنین نگاه ویژه ای به موضوع سلامت جامعه دارد و تلاش می کند تا با بهبود شرایط اقتصادی سرانه مصرف محصولات لبنی را افزایش دهد.

در حال حاضر و به گزارش برخی پژوهش های آماری سرانه مصرف شیر افراد ١۵ ساله و بیش‌تر در هفته ، به طور متوسط ٩٨‌.٢ لیوان برآورد شده که کاهش محسوسی نسبت به سال‌های قبل داشته است.

سه روز پیش نامه معاون اول رئیس جمهوری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی در رسانه ها منتشر شد که در آن آمده است: با پیشنهاد انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی موافقت کرده و از وزارت جهاد که حالا با احیای قانون تمرکز اختیارات این وزارتخانه، مسئولیت تأمین کالاهای اساسی حوزه کشاورزی را حتی تا سطح خرده فروشی‌ها بر عهده دارد، خواسته است تا مشکل عرضه محصولات لبنی را با عرضه مستقیم در میادین میوه و تره بار سراسر کشور و یا قرار دادن این کالاها در بن الکترونیکی کالاهای اساسی خانوارهای محروم حل کند.

یک بازدید کوتاه از برخی فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار نشان می دهد این تصمیم و حضور فعالانه تاثیر گذار بوده و این اقلام به وفور در این مراکز عرضه شده است.

یک خانم بازنشسته آموزش و پرورش که از فروشگاه شهروند بیهقی خرید کرده است، می گوید: خوشبختانه امروز هم مرغ به قیمت مصوب و به سهولت خریداری کردم و هم شیر کیسه ای که قیمت آن متناسب با بودجه بازنشستگان است در یخچال وجود داشت.

در میدان میوه و تره بار بهمن هم وزارت جهاد کشاورزی به کمک انجمن صنایع لبنی توزیع گسترده و مستقیم شیر، پنیر و ماست را در دستور کار قرار داده است که رضایت مردم را به دنبال دارد.

نظارت در تامین نهاده های دامی و قطع دست دلالان و توزیع مستقیم و بدون واسطه ملزومات مورد نیاز مردم می تواند موجب کاهش هزینه ها و افزایش قدرت خرید شده و نظام معیوب بازار را که موجب سو استفاده برخی دشمنان می شود اصلاح کند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس