کد خبر: 357907
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد: 

«عبدالعلی رحیمی مظفری» نماینده مردم فارس در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با اهمیت قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی تولید گاز طبیعی در کشور احتمال بحران گاز در استان‌های شمالی کشور در فصل آینده وجود دارد و این موضوع مسبوق به سابقه است، این قرارداد می‌تواند کمک شایانی برای حل مشکلات احتمالی پیش رو باشد.

براساس این قرارداد که از ابتدای دی‌ماه امسال و بدون سقف زمانی اجرا خواهد شد، ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان ترانزیت (سواپ) خواهد شد و ایران گاز مصرفی مورد نیاز خود در پنج استان کشور را از حق انتقال این گاز برداشت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دیپلماسی دولت قبل انفعالی و جوابگوی نیازهای کشور نبود، عنوان کرد: مهم‌تر از حل بحران گاز با این قرارداد، بحث دیپلماسی فعال انرژی و اقتصادی کشور است که در حال حاضر و با روی کار آمدن دولت جدید از حالت انفعالی خارج شده و وزارت نفت به طور جدی در زمینه فروش نفت و قراردادهای در حال انجام، فعال شده است.

رحیمی به وجود دیپلماسی فعال در دولت اشاره کرد و گفت: قدرت چانه زنی کشور در مذاکرات بین المللی با عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای افزایش می‌یابد و به نحوی با راه افتادن چرخه اقتصادی کشور موجب کم اثر شدن تحریم‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با عنوان اینکه با توجه به تنش‌های اخیر منطقه‌ ای، قراردادهای مشابه این قرارداد می‌تواند روابط سیاسی را به همدیگر نزدیک‌تر کند، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های فراوانی برای حذف نقش ایران با توجه به جایگاه ویژه و موقعیت جغرافیایی خاص آن در حوزه انرژی، نفت و گاز صورت گرفت و تلاش این بود که ایران نقشی در دیپلماسی انرژی و تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه و جهان نداشته باشد.

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه این قرارداد می‌تواند نقش استراتژی ایران را پررنگ و آن را به جایگاه واقعی خود نزدیک کند، اظهار کرد: ایران بایستی با دیپلماسی قوی، قدرتمند و غیرانفعالی جایگاه خود را در دنیا و حوزه انرژی حفظ کند تا بتواند در مذاکرات، مباحث سیاسی و حوزه انرژی موثر واقع شود.

رحیمی افزود: ایران، نباید اقتدار خود را به وعده‌های توخالی غرب و اروپا بفروشد و باید از تمام پتانسیل های خود استفاده کند.

وی در پایان گفت: مراودات انرژی و اقتصادی دنیا منحصر به کشورهای استکباری و استعماری نیست و این کشورها بیشتر به دنبال سواستفاده از ایران هستند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان توافقنامه سه جانبه سوآپ گاز را امضا کردند.

بر اساس این توافق سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از مسیر ایران به جمهوری آذربایجان تحویل داده خواهد شد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس