کد خبر: 357918
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

جبلی: تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت و عدالت‌گستری است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، جبلی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند که دوشنبه شب ۸ آذر ماه در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد، اظهارکرد: هر دوی این عبارات و این سرفصل‌های بزرگ نتیجه تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب است که بیش از ۴۰ سال از عمر با برکتش را شاهد بودیم و چشم‌اندازی به آینده این پدیده ارزشمند دارد.

او ادامه داد: هویت و عدالت خلاصه زندگی مردم ما در دوران معاصر است که امروز ایران تاریخ، ایران تمدن، ایران فرهنگ و ایران انقلاب اسلامی را تشکیل داده است. همچنین چشم امید جامعه به محقق شدن و دیده شدن مصادیق عدالت در این کشور است.

رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با بیان این که مستند به هر دو عنصر و سرفصل تحول و عدالت کمک‌های شایانی می تواند بکند، گفت: مستند هم نگاهی به هویت و گذشته پرافتخاری که پشت سر گذاشته‌ایم دارد و هم نگاه دقیق و مطالبه گر و روایت گری دارد به حوزه‌ای که از آن باید عدالت برخیزد. مستند محدود به یک ژانر و سرفصل نیست و در هنرهای مختلف مثل فیلم، عکس و روایت تجلی پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه مستندساز یک جایگاه مقدس، ارزشمند و محترم دارد، افزود: مستندساز چشم بینا و نگهبان وفادار جامعه است. نگهبان صادقی است که به خوبی می بیند و درک می‌کند و تشخیص می‌دهد.

جبلی در ادامه ضمن تشریح دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه صداوسیما،‌ گفت: مستندسازان در همه این جایگاه‌ها در این رسانه سنگر دارند. ما تصویری که همیشه از رسانه ملی داشتیم دانشگاه بود. رهبر معظم انقلاب سه توصیف دیگر نیز داشتند؛ یک اینکه صداوسیما آسایشگاه چشم و روح برای بهره‌مندی از زیبایی‌ها، دوم قرارگاه پراکندن امید در جامعه و سوم آوردگاه مبارزه با تحریف و فتنه‌گری است.

وی افزود: این جایگاه‌ها که به زیبایی در یک خط تحت عنوان صداوسیما توصیف کردند، جایی است که مستندساز در آن سنگر دارد و در آن فعالیت می‌کند. در هر چهار جایگاه که در لسان رهبر معظم انقلاب در توصیف صداوسیما آمده است، مستندساز صاحب ایده و سخن است.

جبلی در ادامه خطاب به مستندسازان تاکید کرد: صداوسیما خانه و آسایشگاه شما است و به شما افتخار می‌کند. آغوش رسانه ملی را برای شما باز نگه داشته‌ایم. همین که با عزم به میدان آمده‌اید، نشان موفقیت است که در آینده بیشتر شاهد آن هستیم.

وی در پایان برای نادر طالب‌زاده پیشکسوت عرصه مستندسازی که در بیمارستان بستری است، آرزوی شفای عاجل کرد.

تلویزیون باید فرصت های نوین را برای جامعه مستندساز فراهم کند

جبلی: تحول رسانه ملی براساس دو اصل هویت و عدالت‌گستری است

معاون سیما در پنجمین جشنواره تلویزیونی با اشاره به تاثیرگذار بودن قالب مستند، تاکید کرد: نگاه بومی و اندیشه اسلامی و خاستگاه دینی - ملی همراه با تحقیق و پژوهش و سوژه یابی باید در ساخت آثار مستند مدنظر قرار گیرد.

حمیدشاه آبادی ضمن خیرمقدم به مهمانان پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند و تقدیر از مستندسازان و برگزارکنندگان‌ این جشنواره، گفت: جای خرسندی است که جشنواره مستند تلویزیونی به گام پنجم رسید و با موفقیت های بدست آمده می توان گفت پرچم این جشنواره همچنان با اقتدار بالاست.

وی افزود: ساختار مستند یکی از تاثیرگذارترین، ماندگارترین و پرنفوذترین قالب ها برای تولید آثار هنری است. تلویزیون در این سال ها، خانه مستندسازان و بزرگترین حامی آنها بوده و مهمترین و وسیع ترین حوزه برای نشر و پخش تولیدات مستند بوده است.

معاون سیما ادامه داد: به جرات می توان گفت تلویزیون یکی از مهمترین ابزار برای پخش آثار مستند است و ما خوشحالیم از این ظرفیت در برنامه سازی به درستی بهره می گیریم و البته باید کمک کنیم این فضا را بهتر از گذشته، پیش ببریم .

او ادامه داد: آن چه که به دنبالش هستیم با یک نگاه بومی و اندیشه اسلامی، از یک‌ پایگاه وطنی، یک خاستگاه دینی - ملی، آثاری در تراز جهانی مطابق با استاندارهای روز دنیا خلق کنیم و البته به لطف خدا به این نقطه بسیار نزدیک شده ایم.

شاه آبادی تاکید کرد: بعضی از مستندها به درستی دیده می شود و تاثیرگذار است و پیام را عمق می بخشد و در دل مخاطب می نشیند. صداقت، راستی و حس نزدیک بودن به ذهن مخاطب در بسیاری مستندهای تولیدی دیده می شود و به خاطر ویژگی که این قالب دارد برای مخاطب بیش از هر قالب برنامه ای باورپذیر است. باورپذیری این حوزه بسیار برای ما مهم و مورد توجه است و ما در این مسیر باید نقطه عزیمت درستی را انتخاب کنیم.

وی با اشاره به اهمیت سوژه یابی در ساخت مستند، گفت: سوژه یابی یکی از فاکتورها و معیارهای مهم برای پیشرفت در تولید آثار مستند است. ما هم اکنون از حیث کمیت در تولیدات مستند در نقطه مطلوب و مناسبی قرار داریم و آنچه که نقطه تمایز ما می‌تواند باشد و برای تلویزیون نیز بسیار مهم است سوژه یابی است که مستندساز باید انجام دهد.

او ادامه داد: تحقیق و پژوهش باید مورد توجه ویژه مستندسازان قرار گیرد. هر مستندی که در جان مخاطب نشسته و برای او به عنوان یک سند پذیرفته شده، مشخص است تحقیق، پژوهش و تلاش صورت گرفته عامل مهم موفقیت و دیده شدن مستند بوده است.

شاه آبادی گفت: مستندها باید مشکلات و مسائل ما را حل کند. ما در برنامه سازی ها، ناخودآگاه به سمت موضوع محوری رفتیم و حرکت از سوژه های موضوع محور به مساله محوری یکی از دغدغه های ماست.

وی در پایان با بیان اینکه هر مستند باید بتواند یک مساله را در ذهن مخاطب باز کند و بپردازد و این ظرفیتی است که با نگاه تیزبینانه مستندسازان قابل انجام است، افزود: مسائل و موضوعات مهم و تاثیرگذار در جامعه کم نیستند و اگر سوژه یابی درست و تحقیقات جامعی صورت گیرد و مساله محور با موضوعات برخورد کنیم، آثار ماندگاری در حوزه مستند خلق خواهیم کرد.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس