کد خبر: 358028
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ شیوع ویروس کرونا در ایران موجب شد مدارس و مراکز آموزشی در کشور به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآیند و دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌های درس باز مانده و دروس خود را در قالب آموزش‌های مجازی در بستر شبکه آموزشی شاد و یا بسته های آموزشی فراگیرند.

با گذشت حدود ۲ سال از همه‌گیری ویروس کرونا، با پیشرفت چشمگیر واکسیناسیون در کشور و واکسینه شدن بخش قابل توجهی از معلمان، کارکنان مدارس و دانش‌آموزان، زمینه بازگشایی مدارس در کشور فراهم شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰، مقامات آموزشی با تاکید بر لزوم رعایت کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی، آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس را کلید زدند و از اولین روز آذرماه جاری، برگزاری کلاس‌های حضوری در مدارس را آغاز کردند.

اگرچه همگان بر تاثیر پیامدهای مخرب تعطیلی مدارس بر روح و جسم دانش آموزان واقف هستند اما همچنان بازگشایی مدارس، موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی از خانواده‌ها می‌گویند در شرایط کرونایی جان فرزندانشان به خطر می‌افتد و بهتر است «آموزش آنلاین» همچنان ادامه داشته باشد از سوی دیگر برخی از خانواده‌ها دشواری­‌های تحصیل مجازی، ضعف در فراگیری دانش و مهارت کافی، نبود تمرکز کافی در محیط خانه، دوری از همسالان، وابستگی بیشتر به والدین به‌جای نظام آمورشی و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی را از تبعات آموزش مجازی برای دانش آموزان می‌دانند و خواستار «بازگشایی مدارس» با حفظ پروتکل‌های بهداشتی هستند.

در این شرایط گروه نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بر آن شد تا در راستای رسالت پژوهشی خود، میزان موافقت والدین تهرانی با حضور دانش‌آموزان در مدارس پایتخت را جویا شود.

جامعه آماری این پژوهش را خانوارهای ساکن در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران که حداقل یک دانش‌آموز یا بیش از یک دانش آموز در بین اعضای خانواده خود دارند، تشکیل می­‌دهد.

از ۶۰۰ نمونه آماری این نظرسنجی، ۴۵.۵ درصد را مردان و ۵۴.۵ درصد را زنان تشکیل داده است، اغلب پاسخ گویان (۴۲.۳ درصد) در گروه سنی۳۶ تا ۴۵ سال قرار داشته و بیشتر پرسش شوندگان این نظرسنجی (۴۱.۸ درصد) دارای تحصیلات دیپلم بوده اند.

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که اکثر پاسخ گویان معادل ۵۹.۴ درصد افراد موافق بازگشایی مدارس در آذر ماه جاری و ۴۰.۶ درصد مخالف بازگشایی مدارس هستند. به گونه‌ای که ۲.۵ درصد پاسخ گویان مخالفت قطعی خود را با بازگشایی مدارس در آذر ماه جاری اعلام کرده و ۲۴.۵ درصد به میزان «خیلی کم»، ۱۳.۷ درصد به میزان «کم»، ۲۱.۲ درصد پاسخ گویان «تا حدی»، ۱۶ درصد به میزان «زیاد» و ۲۲.۲ درصد به میزان «خیلی زیاد» موافقت خود را اعلام کرده اند.

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

۵۷ درصد شهروندان تهرانی اعلام کردند که در شرایط فعلی فرزند خود را به مدرسه می­‌فرستند و ۳۳.۵ درصد نیز موافق فرستادن فرزند خود به مدرسه نیستند البته ۹.۵ درصد پاسخ گویان نیز تاکنون در این خصوص تصمیم نگرفته اند.

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

تا زمان برگزاری این نظرسنجی ۹۵.۵ درصد پرسش شوندگان واکسن کرونا را تزریق کرده‌­اند و ۴.۵ درصد افراد نیز اعلام کردند که هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌­اند.

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

همچنین ۳۹.۵ درصد خانواده ها اعلام کرده‌اند که دانش‌آموزشان در مقابل کرونا واکسینه شده و ۲۳.۵ درصد اجازه دریافت واکسن به دانش‌آموز خود نداده‌اند لازم به ذکر است که ۲۳.۸ درصد دانش آموزان این نظرسنجی نیز هنوز مشمول واکسیناسیون نشده اند. ۱۳.۲ درصد از پاسخ دهندگان، در خانواده خود دارای بیش از یک دانش آموز بوده اند که یکی از آنها واکسینه شده و مابقی مشمول دریافت واکسن نبوده اند.

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

۷۸ درصد پاسخ گویان بر ضرورت تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مدارس، ۸۳.۹ درصد بر ارتقای سیستم تهویه هوا در کلاس ها، ۹۰.۲ درصد بر کاهش جمعیت کلاس ها، ۸۹.۳ درصد بر نظارت جدی بر اجرای پروتکل ها و ۸۵.۸ درصد بر تکمیل واکسیناسیون افراد واکسن نزده تاکید کردند (جمع گزینه های بسیارزیاد، زیاد و تاحدی).

نتایج این سنجش افکار نشان می‌دهد ۶۷ درصد از پاسخ گویان تهرانی تنها یک محصل در منزل دارند و ۲۷.۵ درصد از آنان از حضور ۲ دانش آموز و ۵.۵ درصد از حضور سه دانش‌­آموز در خانه خبر داده‌­اند.

۵۹.۴ درصد از خانواده‌های تهرانی، موافق بازگشایی مدارس

۶۹.۵ درصد پاسخ گویان، دانش­‌آموز خود را در مدارس دولتی و ۲۳.۸ درصد در مدارس غیردولتی ثبت نام کرده اند و ۶.۷ درصد از پاسخ دهندگان دارای بیش از یک دانش آموز بوده اند که هم در مدارس دولتی و هم در مدارس غیرانتفاعی در حال تحصیل هستند.

۴۰.۸ درصد از خانواده ها دارای دانش آموز مقطع ابتدایی، ۲۰.۲ درصد مقطع متوسطه اول و ۱۴ درصد مقطع متوسطه دوم هستند و ۲۵ درصد از پاسخ دهندگان در بیش از یک مقطع تحصیلی دانش آموز در حال تحصیل دارند.

این نظرسنجی به صورت تلفنی و با حجم نمونه ۶۰۰ پرسشنامه در هفته دوم آذر ۱۴۰۰ گردآوری شده است.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس