کد خبر: 358210
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

پژوهش سیاسی احقاق حقوق ملت؛ هدف تیم مذاکره‌کننده در وین

رسانه‌های ایران نگاه ویژه‌ای به دوره جدید مذاکرات ایران با کشورهای عضو برجام داشته‌اند. به گونه‌ای که اصولگرایان، اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام گزارش، یادداشت و مصاحبه‌هایی در این خصوص منتشر کرده‌اند که در ادامه بخشی از این گزارش‌ها رصد می شود.

رسانه‌های اعتدالگرا

درباره موضوعات فرابرجامی مذاکره نخواهیم کرد

روزنامه ایران یادداشتی به قلم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه منتشر کرد و نوشت: هیچ کس نمی‌تواند جدیت و حسن نیت ایران را در پایبندی به تعهدات کامل زیر سؤال ببرد. در پی خروج غیر قانونی امریکا و وضع تحریم‌ها، ایران با حسن نیت از انجام اقدامات جبرانی خودداری کرد و با توجه به درخواست اعضای باقی مانده برجام و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای، به توقف اجرای تعهدات خود در چهارچوب برجام متوسل نشد تا از این طریق سایر اعضای برجام بتوانند شرایط منفی ناشی از خروج امریکا را جبران کنند. با این حال با توجه به استمرار این وضعیت غیرسازنده و پس از یک سال صبر راهبردی، به دلیل افزایش تحریم‌های ایالات متحده و نیز عدم پایبندی سه کشور اروپایی به تعهدات، برای ایران چاره‌ای باقی نماند جز اینکه از حقوق خود وفق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام استفاده کند و اجرای بخشی از تعهدات خود را به صورت مرحله‌ای از هشتم ماه مه ۲۰۱۹ متوقف سازد. با عدم تغییر وضعیت و در فقدان اقدامی مؤثر از سوی طرف‌های ذیربط برجام و با توجه به سابقه تأسف بار ایجاد شده، مجلس شورای اسلامی ایران قانون «برنامه اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و حفظ منافع ملت ایران» را در تاریخ دوم دسامبر ۲۰۲۰ تصویب کرد. این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت تداوم عدم پایبندی اعضای برجام به تعهد خود، اجرای تمامی تعهدات داوطلبانه ایران ذیل برجام بتدریج متوقف شود مگر اینکه سایر طرف‌های برجام تعهدات کامل خود را در عمل به اجرا درآورند. جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمامی بدعهدی‌های غرب در برجام، مجدداً به منظور نشان دادن حسن نیت و با هدف غایی لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی، اکنون آماده گفت‌وگوی نتیجه محور برای دستیابی به «توافق خوب» با ۱+۴ است. جمهوری اسلامی ایران ایران در این راه «حسن نیت» و عزم جدی داشته و دارای اراده لازم برای رسیدن به یک توافق خوب در وین است. در چهارچوب این فرایند، هرگز نباید فراموش کرد که امریکا عامل اصلی ایجاد وضعیت فعلی است. آنچه در شش دور مذاکرات قبلی برای ایران آشکار شد این است که ایالات متحده هنوز درک درستی از این واقعیت ندارد که بدون رفع همه تحریم‌هایی که علیه ملت ایران در دوران پس از خروج این کشور از برجام اعمال کرده است، راهی برای بازگشت به برجام ندارد.

مذاکرات وین

روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: مذاکرات دوشنبه وین شروع موفقی در گفت‌وگوهای طرف ایران و گروه ۱+۴ داشت. تصمیم به تمدید ۲ روزه جلسات در سطوح سیاسی و فنی حکایت از ابراز رضایت شرکای برجامی و گفت‌وگوهای جدی‌تر طرف‌ها در وین دارد. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب پس از پایان روز اول گفت‌وگوها از ادامه مذاکرات طی امروز و فردا در ۲ کارگروه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای خبر داد. او در بخشی از سخنانش گفت: از اینکه به وین بازگشتیم خوشحالم. حس فوریتی برای بازگرداندن برجام به جایگاه خود وجود دارد اما هیچ بازه زمانی مقطوعی برای آن وجود ندارد. به‌گفته وی ایران موافقت کرده که مذاکرات این دور بر پایه ۶ دور مذاکرات قبلی ادامه یابد اما در عین حال تأکید کرده که می‌خواهند حساسیت‌های سیاسی دولت جدید ایران ضمیمه مذاکرات شود. انریکه مورا در سخنان خود اشاره کرد که اخیرا دیداری با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته است. وی ادامه داد: من نسبت به مذاکرات نه خوش‌بین و نه بدبین هستم. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمامی هیأت‌ها عزم خود برای تعامل را ابراز کردند. مورا تأکید کرد در آینده‌ای نزدیک نشستی در سطح وزرا اتفاق نخواهد افتاد. معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رفع تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است. آنها درک می‌کنند که رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و موافقند که به گفت‌وگو درخصوص تعهدات هسته‌ای ادامه دهند. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات هم اعلام کرد که مذاکرات کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شده‌ است. او در توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات - که آغاز کاملا موفقت‌آمیزی داشته است- بردارند.

رسانه‌های اصولگرا

ایران به دنبال برچیدن کامل تحریم‌ها است

خبرگزاری مهر به بازتاب سخنان «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب پرداخت و نوشت: مذاکرات وین میان طرف‌های ایرانی و غربی روز دوشنبه آغاز شد. مذاکرات مذکور در حالی کلید خورد که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به شدت احساس نگرانی می‌کند. تهران صراحتاً اعلام کرده است که هدف اصلی و اساسی آن از حضور در مذاکرات وین برچیدن کامل تحریم‌های ضد ایرانی است بر اساس این گزارش، عطوان در مطلب خود همچنین عنوان کرده است: مقامات ایرانی پیش از ورود به مذاکرات وین موضع خود را به طور شفاف اعلام کرده‌اند. همانطور که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده است، هدف اصلی و اساسی تهران از مشارکت در مذاکرات هسته‌ای وین برچیدن کامل تحریم‌های ضد ایرانی است. عبدالباری عطوان: جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که آمریکایی‌ها و غربی‌ها باید گام اول در رسیدن به توافق دوجانبه را بردارند. در واقع، تهران خواستار ارائه تضمین‌هایی مبنی بر عدم خروج مجدد ایالات متحده آمریکا از هرگونه توافق احتمالی آتی است. ایران معتقد است تضمینی که ارائه می‌شود باید به گونه‌ای باشد که حتی از خروج مجدد دولت بعدی ایالات متحده آمریکا از توافق احتمالی آینده، ممانعت به عمل آورد. مطرح کردن این شرط و شروط از سوی ایران نشان می‌دهد که تهران از موضع قدرت وارد وین شده است. شرط و شروطی که بدان اشاره شد، نمی‌تواند معنایی جز آنچه که بدان اشاره کردم، داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران هرگونه مذاکرات مستقیم با هیأت آمریکایی در جریان مذاکرات وین را رد کرده است. آمریکایی‌ها نیز خود به این مسأله اذعان کرده‌اند که هیأت مذاکره کننده ایرانی حاضر به مذاکره مستقیم با آنها نیست. آنچه که باید بدان توجه کرد، این است که رویکرد دولت کنونی جمهوری اسلامی ایران به ریاست ابراهیم رئیسی در مذاکرات هسته‌ای با رویکرد دولت سابق به ریاست حسن روحانی کاملاً متفاوت است.

تجربه بالا، نقطه‌قوت تیم مذاکره‌کننده ایرانی

روزنامه فرهیختگان به گفت وگو با دیاکو حسینی پرداخت و نوشت: طرف ‌صهیونیست همواره این‌گونه مواضع را داشته و به‌طور طبیعی با مذاکره برای احیای برجام مخالف بوده‌ است. به‌ویژه اگر هدف این مذاکرات، احیای برجام با همان مفاد توافق‌شده در سال ۲۰۱۵ باشد و ایران امتیازی اضافه‌تر از آنچه در برجام آورده شده است ندهد. از آنجاکه هدف مذاکرات فعلی، احیای همان برجام است و قرار نیست موضوعی فراتر از آن مورد مذاکره قرار گیرد، طبیعی است که رژیم‌صهیونیستی برای به‌نتیجه نرسیدن مذاکرات تلاش و به‌نحوی در روند آن سنگ‌اندازی کند. طرف‌های غربی‌ هم طبق روال معمول مجبور هستند به رژیم‌صهیونیستی باج بدهند و به اشکال مختلف از رژیم‌صهیونیستی دلجویی کنند و به آنان تضمین بدهند که در گفت‌وگوها، به اطمینان بیشتری از وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهند رسید. بنابراین من فکر می‌کنم این نوع تحرکاتی که ما درحال حاضر از طرف‌های اروپایی و آمریکا در مذاکرات می‌بینیم و احتمالا در آینده هم خواهیم دید، با هدف باج دادن به رژیم‌صهیونیستی و آرام نگه داشتن او است تا مذاکرات طبق روال عادی خود پیش رود. این روابط میان غرب و رژیم‌صهیونیستی موضوع عجیب و جدیدی نیست.

چرا ایران هم باید از نواقص برجام بگوید

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: همزمان با شروع مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ـ که دور جدید آن از روز گذشته آغاز شد ـ تعدادی از رسانه‌های غربی بویژه اندیشکده‌های آمریکایی به این مساله پرداختند که آیا به نفع منافع ملی آمریکا هست که به برجام بازگردد یا نه. بحث‌های پیرامون بازگشت آمریکا به برجام و تلاش برای متقاعد کردن دولت بایدن به اینکه به‌ صورت علنی و رسمی برجام را یک قرارداد مرده خطاب کرده و به‌دنبال توافق جدیدی با ایران باشد، از همان زمان خروج ترامپ از برجام مطرح و بارها توسط اندیشکده‌ها بیان می‌شد؛ آنها با اشاره به اینکه تعدادی از خواسته‌های رژیم صهیونیستی در برجام مورد توجه قرار نگرفته بود، ادعا داشتند توافق برجام از همان ابتدا نیز محکوم به شکست بود، زیرا نمی‌توانست منافع آمریکا و جامعه جهانی را تضمین کند. اندیشکده‌هایی مانند بنیاد هریتیج یا بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ـ که درباره توافق ایران و آمریکا موضع رادیکال منفی خود را در همین باره با این نوع اظهارات بیان می‌کردند ـ در آستانه دور جدید مذاکرات نیز بار دیگر دست‌ به‌ کار شدند تا ضمن نشان دادن اینکه این مذاکرات در نهایت با نتیجه‌ای همراه نخواهد بود، به دولت آمریکا توصیه کنند همچنان به‌دنبال توافق جدیدی با ایران باشد. اندیشکده هریتیج در همین باره گزارش تحلیلی تقریبا ۲۰ صفحه‌ای نوشته که یکی از نتایج مهم آن این است که آمریکا باید به‌دنبال ایجاد توافق جدید با ایران رفته و به‌ صورت رسمی اعلام کند برجام مرده و قابلیت اجرایی شدن ندارد. نکته جالب توجه اینکه این نوع افراد و بنیادها تنها کسانی نیستند که از برجام انتقاد داشتند و حالا بیش از هر زمان دیگری منتقدان برجام در داخل کشورمان هستند که اعتقاد دارند زمان فعلی، زمان پرداختن به اشکالات این قرارداد و تلاش برای جبران شکست پیشین در بستن قراردادی قطعی و محکم با غرب است.

ایران جدی‌تر از همیشه در وین

روزنامه رسالت یادداشتی به قلم معصومه پورصادقی دبیر گروه سیاسی منتشر کرد و نوشت: حضور مقاماتی باسابقه یا دارای سابقه ازجمله دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی، نشان از این دارد که تهران، دستور کار مذاکرات فعلی، را رفع تحریم‌ها می‌داند و حضور آماده و مسلط نشان‌دهنده عزم راسخ ایران برای فرسایشی نشدن مذاکرات است. طبق گفته حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و سخنگوی وزارت خارجه، تهران آماده رسیدن به توافق خوب است و رفتار عمل‌گرایانه و نتیجه محور دارد، هرچند که رسیدن به یک نتیجه و توافق خوب مستلزم آمادگی و حسن‌نیت طرف‌های مقابل است، امری که تابه‌حال مشاهده نشده است و آمریکایی‌ها همزمان با روند مذاکرات به سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه داده و مدام خط‌ونشان می‌کشند. طرف غربی به‌جای تمرکز بر یافتن راه‌حل‌ها از هم‌اکنون از ادبیات غیرسازنده در خصوص مذاکرات استفاده می‌کند و پیش از راه‌حل، بر عدم موفقیت یا سناریوهای دیگر تأکید می‌کند. طرف ایرانی، دستور کار خود را مشخص و شفاف می‌داند و متعهد است که گفت‌وگوهای وین بایستی بازگشت به عینه تعهدات برجامی باشد اما تشتت نظر در طرف غربی درباره راه‌حل‌های موجود و سناریوهای پیش‌رو نشان از عدم انسجام و عزم ناکافی آن‌ها دررسیدن به یک توافق مرضی‌ طرفین است.

مذاکرات احتمالا طولانی خواهد بود

روزنامه جام جم به گفت وگو با حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای درباره فضای حاکم بر مذاکرات وین و توقعات و انتظارات جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند اگر این انتظارات تحقق پیدا کند، بخشی از تحریم‌ها را به‌تدریج رفع خواهند کرد. مطابق خواسته ایالات متحده، لغو تحریم‌ها صورت نخواهد گرفت بلکه اجرای آن به حالت تعلیق درخواهد آمد. بهشتی‌پور درباره مواضع طرف‌های دیگر برجام یادآور شد: اروپایی‌ها هم مواضع آمریکا را دنبال می‌کنند و چین و روسیه هم معتقدند هر دو طرف ماجرا باید به برجام بازگردند و در یک روند تدریجی تعهدات اجرایی و تحریم‌ها رفع شوند. این تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص پیش‌بینی خود از مذاکرات جاری ابراز کرد: در چنین شرایطی، ‌ مذاکره کردن بسیار سخت و دشوار و در عین حال طولانی خواهد بود. در حال حاضر به نظر نمی‌رسد دو طرف از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کنند و طبیعتا در چنین شرایطی ایران به هیچ‌وجه از خطوط قرمز خود کوتاه نخواهد آمد. وی درباره بحثی که پیرامون رسیدن به توافقی موقت در مذاکرات وین از سوی برخی از مقامات غربی مطرح شده خاطرنشان کرد: این پیشنهاد با این هدف ارائه می‌شود که دو طرف نسبت به بعضی موضوعات و خواسته‌های خود انعطاف نشان بدهند تا در پایان گفت‌وگوها به یک توافق اولیه برسند. با این وصف به نظر می‌رسد در دور اول مذاکرات جدید، دو طرف بیشتر به طرح مباحث کلی و ارزیابی از یکدیگر بپردازند. بهشتی‌پور تنها تضمین ممکن برای اجرایی شدن تعهدات را قوی‌تر شدن ایران دانست و گفت: اگر می‌خواهیم طرف مقابل به تکالیف خود عمل کند، اول این‌که باید در متن احتمالی توافقات صورت گرفته در وین برای طرف متخلف، ‌ اقدامات تنبیهی در نظر گرفته شود. دوم این‌که وضعیتی در ایران از نظر شرایط اقتصادی به‌وجود آید که به‌واسطه آن تحریم‌ها بی‌اثر یا کم‌اثر شود. در واقع باید کاری کرد که ابزار تحریم همیشه بی‌خاصیت شود.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

برجام و مناسبات منطقه‌ای ایران!

روزنامه آرمان ملی یادداشتی به قلم صابر گل‌عنبری تحلیلگر مسائل بین‌الملل منتشر کرد و نوشت: رابرت مالی، نماینده آمریکا در امــور ایــران پس از سفر خاورمیانه‌ای خود گفته است که کشورهای حاشیه خلیج فارس در صورت احیای برجام آماده توسعه روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران هستند. جدا از این که سخنان مالی گویای این واقعیت تلخ است که در کل روابط خارجی ایران، چه سیاسی چه اقتصادی، تحت‌الشعاع تحریم‌های آمریکا و سیاست فشار حداکثری این کشور قرار گرفته‌است و بدون به نتیجه رسیدن مذاکرات وین و لغو تحریم‌ها امکان گشایشی جدی در روابط خارجی ایران به ویژه در حوزه اقتصادی وجود ندارد، اما یک روی دیگر این اظهارات این است که عادی شدن روابط میان ایران و عربستان منوط به رسیدن به توافق در وین و به تبع آن احیای برجام است و بدون آن امکان‌پذیر نیست. از این رو، با توجه به تاکیدات مکرر دولت جدید ایران بر توسعه روابط با همسایگان، به نوعی دولت آمریکا اعلام می‌کند که این مساله از طریق رسیدن به توافقی با آن در مذاکرات غیرمستقیم وین امکان‌پذیر است.

فضای مه‌آلود مذاکرات وین

روزنامه شرق یادداشتی به قلم جاوید قربان‌اوغلی منتشر کرد و نوشت: پس از چند ماه وقفه، مذاکرات ایران با قدرت‌های جهان از روز گذشته در هتل کوبورک وین از سر گرفته شد. منابع خبری هیئت ایرانی را قریب به ۴۰ نفر تخمین زده‌اند. برخلاف انتقادهایی که ممکن است از سوی عناصر ناآشنا به «تعداد» هیئت ایرانی وارد شود، در صورت برخورداری از «عزم و اراده‌ای جدی برای نیل به تفاهم» باید آن را از ویژگی‌های مثبت ترکیب تیم ایران در دور جدید مذاکرات برشمرد. گمانه‌زنی درباره خروجی مذاکرات در پرتو تحولات پس از سفر گروسی و تهدید آمریکا و سه کشور اروپایی برای «جلسه اضطراری آژانس» در صورت عدم دستیابی توافق، چندان آسان نیست.

موسیقی مذاکرات وین باید هارمونیک باشد

روزنامه همدلی یادداشتی به قلم حسین اقبالی روزنامه نگار منتشر کرد و نوشت: تا آغاز مذاکرات جان‌بخشی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) زمان اندکی باقی‌مانده و ممکن است تا مجال انتشار این نوشتار زنگ شروع مذاکرات در وین به صدا درآمده باشد. تحلیلگران با افق‌های فکری مختلف به تحلیل احتمالات در مذاکرات پیش رو پرداخته‌اند. نکته مهم اما آن است که در مذاکرات وین اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال خواهد شد. بی‌عملی و نقض عهد نیز یقیناً با کاهش یا تعلیق تعهدات از سوی ایران پیگیری خواهد شد. تجربه انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای مقامات تهران آیینه و آموزنده است. آنجا که جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر عقبه فکری و وفای به عهد بر تمام تعهدات خود پایدار ماند اما نوسانات سیاسی در ایالات‌متحده منجر به نقض پیمان از سوی این کشور و نیز بی‌عملی و بر زمین ماندن تعهدات طرفین اروپایی برجام شد. جمهوری اسلامی ایران امروز و پس از پشت سرنهادن شدیدترین تحریم‌های ناجوانمردانه در جاده‌ای از توسعه و شتاب اقتصادی قرارگرفته است و بیان مشخص تصمیم سازان سیاست خارجی هم این معنا را می‌پرورد که دیگر برجام اولویت اول سیاست خارجی کشور نیست و امکان‌های دیگری به‌تمامی افق گشایی شده‌اند.

رسیدن به توافق در انتظار یک شگفتی

روزنامه ابتکار در گزارشی به دنبال پاسخ به این سوال است که احتمال موفقیت دور هفتمِ مذاکرات وین چقدر است؟ «در حالی که رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در مسئله ایران، ناظران و تحلیلگرانِ مساله هسته‌ای ایران را با گفتنِ این نکته که نقطه عدمِ بازگشت به برجام، در حال فرارسیدن است، شگفت زده کرد، اسرائیل نیز بر شدتِ حملات لفظی خود علیه ایران مخصوصا در چهارچوبِ مناقشه‌اش با آمریکا در مورد پرونده اتمی ایران افزوده و تاکید می‌کند که نسبت به آغازِ جنگ و درگیری با ایران، مشتاق‌تر از قبل شده است. گفته می‌شود حتی در این رابطه درخواست‌هایی نیز در داخل اسرائیل دال بر این مساله مطرح شده اند که اسرائیل باید به صورت انفرادی علیه ایران دست به اقدام بزند. در این راستا، اسرائیل اقدام به افزایش بودجه نظامی برای مقابله با ایران نیز کرده و تمامی این اقدامات و رویه ها، تنها اندکی قبل از آغاز شدنِ دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین، خود را نشان می‌دهند. تهران نیز آمریکا را متهم به عدم جدیت در چارچوب معادله هسته‌ای این کشور می‌کند. ایران می‌گوید نیاز به انجام مذاکرات اتمی نیست و هرگونه تعاملی صرفا باید معطوف به بازگشت به توافق اولیه و اصلیِ برجام باشد. ایران هرگونه مذاکره ورای گفتگوهای هسته‌ای با غرب را رد کرده است. تهران همچنین تاکید کرده که مذاکره هسته‌ای در کار نیست بلکه مذاکراتِ لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی علیه ایران انجام خواهد شد (این موضع‌گیری به طور خاص توسط علی باقری کنی معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران مطرح شده است).

آمریکا: فوق متمرکز بر مذاکراتیم

خبرگزاری ایسنا به بازتاب سخنان جالینا پورتر سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در یک کنفرانس خبری منتشر کرد و نوشت: از مذاکرات وین چیزی برای ارائه ندارم. فکر می کنم چیزهای بیشتری در راه خواهد بود. وی در پاسخ به سوال اول، توسعه هسته ای ایران را غیر سازنده و مغایر با آن چه هدف تعیین شده بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام می‌خواند، عنوان کرد. پورتر در ادامه در پاسخ به این که با توجه به بازخوردهای مثبت مقامات ایرانی و اروپایی از مذاکرات دیروز و این موضوع که ایران هنوز بر لغو تمامی تحریم‌ها پافشاری می کند، آیا دلیلی برای خوش‌بینی نسبت به مذاکرات وجود دارد یا نه و آیا آمریکا با توجه به این که مذاکراتش با ایران غیر مستقیم است، با اظهارات علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران در وین موافق است که پس از مذاکرات گفت، «دستاورد بزرگی است که تمامی طرفین در نشست خواسته ایران مبنی بر این که اول باید به وضعیت غیرقانونی و ناعادلانه تحریم های آمریکا رسیدگی شود»

جمع‌بندی

پس از ۶ دور مذاکره فشرده در وین که به دلیل زیاده‌خواهی و مواضع زیاده‌خواهانه امریکا به موفقیت نرسید، اکنون با آغاز مذاکرات جدید دو طرف انتظارات خیلی گسترده‌ای از هم دارند. طرف ایرانی چهار خواسته مهم را مطرح کرده که تحقق آن برای غرب، سنگین به نظر می‌رسد. در این راستا رسانه‌های اصولگرا امروز نگاه ویژه‌ای به دور جدید مذاکرات داشتند و بر تلاش تیم مذاکره کننده برای احقاق حقوق ملت ایران در وین تاکید کردند، آنها تجربه بالا، تیم مذاکره کننده را نقطه‌قوت تیم مذاکره‌کننده ایرانی دانستند. از طرف دیگر رسانه های اصلاح طلب در یادداشت های متعدد خود بر ضرورت احیای برجام تاکید دارند. آنها بر این باور هستند که با احیای برجام مناسبات منطقه‌ای ایران زیاد خواهد شد. همچنین رسانه‌های اعتدالگرا هم بحث رویکرد دولت سیزدهم در مقابل برجام مدنظر قرار داده اند. آنها در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود به بررسی احتمالات مذاکرات هتل کوبورگ و بازتاب سخنان حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پرداختند.

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس