کد خبر: 358291
۰
۰
نسخه چاپی

مراجع تقلید قم ارتحال آیت‌الله رضی شیرازی را تسلیت گفتند

به گزارش روز جمعه ایرنا، در متن پیام آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی آمده است: رحلت عالم ربانی آیت‌الله آقای حاج سید رضی شیرازی (رحمه الله علیه)، موجب تاثر و تاسف گردید.

در این پیام افزوده شده است: این روحانی عالی‌مقام، سالیان متمادی از اساتید برجسته حوزه علمیه تهران بودند و شاگردان زیادی از حوزه درسی ایشان بهره مند شدند؛ صفا و سلوک صمیمی آن فقید سعید با مردم بالخصوص علاقه‌مندان به فراگیری علوم و معارف اسلامی، فراموش‌نشدنی است.

این مرجع تقلید در این پیام بیان کرده است: حقیر، فقدان این عالم وارسته را به بیت مکرّم شیرازی، حوزه علمیه تهران و فرزندان ارجمند ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علوّ درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت دارم.

در پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز آمده است: ارتحال عالم ربّانی حکیم و فقیه آگاه به زمان مربّی جامعه دینی و زعیم حوزه علمیّه تهران حضرت آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی (رضوان الله علیه) ضایعه جبران ناپذیر است، این سانحه سنگین را به محضر ختمی ولایت حضرت بقیه الله الاعظم (أرواح من سواه فداه) و حوزه های علمیّه و بیت مکرّم آن یادگار مرجعیّت عزّت آفرین اسلام تسلیت و علوّ منزلت آن دوست رحیل از خدای سبحان مسئلت می شود.

همچنین در متن پیام تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان شده است: فقدان اسفناک عالم ربانی حضرت آیت الله آقای حاج سید رضی شیرازی (قدّس سرّه) که از احفاد بیت شریف و اصیل مرحوم میرزای شیرازی بود، مایه تاثر و تالم همه دوستان و علاقه‌مندان ایشان و حوزه‌های علمیه گردید.

در این پیام افزوده شده است: عالمی فرزانه که علاوه بر توجه به تبلیغ اسلام در داخل و خارج کشور، بسیار متواضع و مردم دوست بود؛ خداوند روحش را غریق رحمت واسعه خویش گرداند و به بازماندگان و بیت شریف ایشان، صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در پیامی بیان کرده است: درگذشت عالم ربانی، فقیه عالیقدر، حکیم متاله آیت الله سیدرضی شیرازی (قدس سره) را با کمال تاسف و تاثر دریافت نمودم؛ فقید سعید، میوه شجره طیبه آیت الله العظمی سید محمدحسن شیرازی بود که با فتوای معروف خود درباره تحریم تنباکو، ایران را از استثمار اقتصادی نجات داد و قدرت دین را بر دشمنان آشکار ساخت.

این پیام حاکی است: آیت الله شیرازی، تحصیلات عالی را در نجف اشرف نزد مراجع بزرگ به پایان رسانید؛ سپس در شرایطی به تهران مراجعت نمود و در علوم عقلی و معارف دینی از اساتید بزرگوار تهران، مانند مرحوم آیت الله قزوینی بهره کامل برد و به تالیف و تدریس پرداخت و آثار قلمی شیوایی مخصوصا در مسایل فلسفی به یادگار گذاشت.

در پیام مذکور آمده است: اینجانب، این ضایعه بزرگ را به حضرت ولی عصر(عج) و علمای اعلام و حوزه علمیه تهران و خاندان مرحوم شیرازی بالاخص فرزند برومند روحانی ایشان، حجت الاسلام جناب آقای سید محمدحسن (دامت تاییداته) تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن روح عالم بزرگوار، علو درجات و برای کلیه مصیبت دیدگان صبر جمیل خواهانم.

آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی؛ مجتهد، فقیه و فیلسوف و استاد حوزه علمیه تهران، ۱۰ آذرماه جاری در ۹۳ سالگی دارفانی را وداع گفت؛ پیکر پاک این عالم، صبح امروز در تهران تشییع شد و عصر امروز در قم تشییع و برای دفن در مقبره میرزای شیرازی در جوار حرم مطهر امام علی(ع) رهسپار نجف اشرف (عراق) می‌شود.

وی متولد ۱۳۰۷ در نجف و از مریدان امام خمینی(ره) و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود، او از اعضای خاندان میرزای‌شیرازی بزرگ بود که از سال ۱۳۳۸ هجری خورشیدی تاکنون به تدریس سطوح عالیه خارج فقه، اصول و فلسفه در تهران پرداخت و حاصل این سال‌ها تربیت علمی و اخلاقی شاگردان متعدد و تالیف کتاب‌های علمی است.

وی در این مدت، علاوه بر اشتغالات علمی به اقامه جماعت در مسجد شفای تهران و تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی و تربیت جوانان و مشتاقان علوم اسلامی و بحث و گفت‌وگو با اقلیت‌های مذهبی اهتمام داشت.

وی در نجف به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت؛ برجسته‌ترین استادان وی در نجف بزرگانی همچون سید محمدحسین شیرازی، جد مادری ایشان محمدکاظم شیرازی و حسین حلی بوده‌اند.

آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی نخستین اجازه اجتهاد را در سال‌های جوانی از محمدحسین کاشف الغطا دریافت کرد و خارج فقه را به مدت هفت سال از محمدتقی آملی درک فیض کرد.

وی کتاب‌های فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حایری سمنانی فرا گرفت.

از آثار او درس‌هایی از شرح منظومه است؛ ابیات حکیم الهی، ملا هادی سبزواری (۱۲۱۲-۱۲۹۰ ه. ق) در حکمت الهی و مباحث مرتبط با آن (۱۰۴۹ بیت) با عنوان المنظومه فی الحکمه شناخته می‌شود؛ همچنین شرح جامع او بر همین ابیات، به شرح منظومه، در نزد اهل حکمت شناخته شده؛ این کتاب مجموعه تقریرات دروس سید رضی شیرازی و توضیحات لازم و ضروری پیرامون فهم هر قطعه از ابیات منظومه است؛ این اثر در ۲ مجلد و بیش از ۲ هزار صفحه توسط انتشارات حکمت در سال ۱۳۸۳ برای نخستین بار منتشر و به عنوان کتاب برگزیده سال حوزه انتخاب شد.

همچنین آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی در تیرماه ۱۳۵۸ مورد سوءقصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفت./

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید