آیا تزریق دز یادآور برای واکسن کووید ۱۹ هر ۶ ماه ضروری است؟

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از گاردین، بسیاری از متخصصان در سراسر جهان از جمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تزریق دز یادآور واکسن کووید ۱۹ را به تمام افراد بالغ واکسینه شده، توصیه می‌کنند. این موضوع به ویژه با شیوع گونه جدید اومیکرون بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد متخصصان با توجه به این که پادتن حاصل از واکسن در طول چندماه در بدن کاهش می‌یابد، تزریق دزهای یادآور ضروری است. دزهای یادآور از طریق تقویت ایمنی ایجاد شده توسط اولین دزهای واکسن کووید ۱۹، عمل می‌کنند و در صورت ابتلا، موجب کاهش علایم بیماری و مانع بستری شدن شخص در بیمارستان می‌شوند. علاوه قابلیت انتقال ویروس کاهش می یابد.

پس از ایمن سازی از طریق واکسیناسیون، مجموعه‌ای از سلول‌های ایمنی تی در بدن ساخته می‌شوند که ویژگی‌های ویروس را به یاد دارند و با جریان خون گردش می‌کنند. با تزریق دزهای یادآور واکسن، تعداد این سلول‌های ایمنی در بدن افزایش یافته و میزان پادتن تولید شده برای ویروس نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس تقویت می‌شود.

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا باید دزهای یادآور در فواصل زمانی مشخص مانند دوره‌های یک ساله یا ۶ ماهه تزریق شوند، یا تزریق یک دز یادآور کافی است. واقعیت این است که هنوز نمی‌توان پاسخ قاطعی برای این پرسش یافت. شیوع ویروس کووید ۱۹ برای همه ما یک تجربه جدید است و با توجه به وضعیت شیوع آن در جهان عجیب نیست که تزریق واکسن در دوره‌های زمانی مشخص ضرورت یابد.

بسیاری از محققان معتقدند ویروس کووید ۱۹ همواره در کنار ما باقی می‌ماند و با توجه به این که این ویروس شباهت زیادی به ویروس آنفلوآنزا دارد، دانشمندان در تلاشند تا واکسن ترکیبی آنفلوآنزا و کووید ۱۹ را تولید کنند. به این ترتیب در صورتی که تزریق سالانه دز یادآور واکسن کووید ۱۹ ضرورت یابد، واکسن ترکیبی مناسب در دسترس خواهد بود.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید