مسافرپذیری بر شیوع کرونا در طبس تاثیر دارد

مهدی الاهی روز یکشنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: علیرغم اینکه هفته گذشته روند بستری کرونا کاهشی بود اما از ابتدای هفته جاری وضعیت شهرستان قرمز شد.

وی گفت: سالانه در شهرستان طبس ۶ میلیون زائر، مسافر و گردشگر داریم و هر هفته ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر به جمعیت در شهرستان اضافه می‌شود.

سرپرست معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس اظهار داشت: هر هفته به‌طور میانگین هزار و ۸۵۰ خودرو با پلاک غیربومی در اطراف آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس پارک می‌شود.

وی گفت: علاوه بر تکمیل سوئیت‌های امامزاده بیش از ۸۰۰ چادر مسافرتی در اطراف آستان مبارک برپا می‌شود همچنین نزدیک به ۶ هزار کارگر غیربومی در شهرستان طبس داریم که همه این عوامل در افزایش روند ابتلا به بیماری تاثیرگذار است.

الاهی تاکید کرد: پذیرش مسافر در سوئیت‌های امامزاده طبس در حال حاضر ممنوع است و فقط مسافران می‌توانند زیارت کنند لذا همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم که با اقدامات مختلف وضعیت شهرستان را تغییر دهیم.

وی افزود: علیرغم تبلیغات گسترده درباره مزایای واکسن کرونا اما هنوز ۲۰ درصد جمعیت شهرستان طبس برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند و در راستای افزایش سطح پوشش واکسیناسیون تیم سیار واکسیناسیون را به روستاها و مناطق دوردست اعزام کردیم.

سرپرست فرمانداری طبس گفت: نبود پزشک متخصص عفونی و داخلی و نبود مراکز شبانه‌روزی بستری بیماران در شهرهای دیهوک و عشق‌آباد از جمله مشکلاتی است که می‌تواند از عوامل سیر افزایشی کرونا در این شهرستان باشد.

شهرستان‌ طبس به همراه شهرستان بهاباد استان یزد در حال حاضر تنها شهرستان‌های کشور هستند که به علت افزایش روند بستری کرونا در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارند.

این ۲ شهرستان مجاور هم هستند و به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بیرجند احتمال اینکه به کانون بیماری تبدیل شوند، وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: قرمز شدن رنگ شهرها، تهدید جدی برای استان و سلامت مردم است.

ناصر خوش‌خبر افزود: نارنجی و قرمز، بدترین رنگ‌ها برای سلامت استان به شمار می‌روند، نارنجی هم رنگ خوبی نیست که دو شهرستان‌ استان در این وضعیت قرار دارند و باید با اقدامات عملی به گونه‌ای رفتار شود که شهرها به رنگ قرمز تغییر نکنند.

وی گفت: کرونا موضوع تک بعدی نیست که بتوان آن را در یک حوزه مورد نقد و بررسی قرار داد و مدیریت کرد؛ مدیریت هرچه بهتر بیماری، استفاده از همه ظرفیت‌ها و تریبون‌ها را می‌طلبد، انسجام و تعامل نیاز دارد و همه حوزه‌ها باید حرف واحد بزنند تا منجر به افزایش ضریب سلامت در استان شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: آمارهایی که در جلسه ارائه شد، گویای وضعیت مطلوب اغلب شهرستان‌های استان به لحاظ میزان استقبال مردم از واکسن کرونا است.

وی افزود: ما نباید به راحتی از افرادی که واکسیناسیون را جدی نمی‌گیرند، بگذریم بلکه باید با استفاده از ظرفیت شوراها، شهرداری‌ها، تریبون‌ها، رسانه‌ها و متنفذین و حتی به‌صورت چهره به چهره این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم و افراد را برای تزریق واکسن ترغیب کنیم.

خوش‌خبر گفت: سامانه مدیریت هوشمند کرونا به‌صورت پایلوت در سه استان کردستان، آذربایجان غربی و قزوین اجرایی شده و خروجی قابل قبولی داشته است که از هفته آینده در خراسان جنوبی هم اجرا می‌شود و اجرای دقیق و بدون نقص آن همراهی همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: همه ما یک هدف واحد مبارزه با ویروس منحوس کرونا را در برنامه داریم و تحقق این هدف جز در سایه تعامل تمامی حوزه‌ها میسر نیست.

فرماندار نهبندان که این شهرستان در هفته جاری از زرد به نارنجی تغییر رنگ داد، گفت: روند بیماری در آذر ماه نسبت به ماه قبل نزولی بوده است اما ۳۰ درصد افراد بستری در این شهرستان افرادی هستند که در مجموعه‌های اداری و برخی نهادها مشغول به فعالیت هستند.

مجید بیکی افزود: اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان فضای محدودی برای بستری بیماران دارد لذا تقاضا داریم تجهیز اورژانس جدید بیمارستان هرچه سریعتر انجام شود تا روند خدمات‌دهی به مردم مطلوب‌تر شود.

وی عنوان کرد: شهرستان نهبندان فاصله دوری از مراکز درمانی مرکز استان و سایر شهرستان‌ها دارد که این موضوع مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می‌کند.

فرماندار فردوس هم گفت: یکی از دلایلی که این شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارد این است که در آبان‌ ماه فصل برداشت محصول زعفران و انار بود و دورهمی‌ها موقع برداشت محصول در زمینه شیوع بیماری تاثیرگذار است.

حمید حلاج‌مقدم افزود: اما روند بیماری در حال کنترل است و تعداد بستری کرونا در هفته گذشته از ۱۳ نفر به پنج نفر کاهش یافته است.

وی بیان کرد: مردم فردوس در زمینه تزریق واکسن کرونا در استان پیشتاز هستند و ۹۲ درصد دز اول و ۸۳.۵ درصد دز دوم کرونا را دریافت کردند که برای افزایش پوشش واکسیناسیون حتی مراجعه حضوری به منازل با استفاده از تیم‌های سیار را نیز داشته‌ایم.

مسوول بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی هم در ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: طرح شهید سلیمانی از ابتدای کار طی پنج موج شیوع کرونا در کنار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده است و در ادامه این طرح نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

هاشم هیهات افزود: در شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان واکسیناسیون سیار را با استفاده از ظرفیت بسیجیان فعال کردیم و اقدامات اقناع‌سازی درخصوص افزایش پوشش واکسیناسیون از طریق واحد فضای مجازی سپاه استان در حال انجام است.

وی عنوان کرد: در راستای طرح شهید سلیمانی در استان آمادگی مراکز بیشتری برای واکسیناسیون را داشتیم اما به دلیل پاسخگو بودن نیاز استان این مراکز راه‌اندازی نشد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: اصناف خراسان جنوبی طی چهار مرحله و با تصمیم ستاد ملی کرونا برای کنترل بیماری و در اجرای محدودیت‌ها تعطیل شدند و اصناف در این طرح‌ها بیشترین همراهی را داشتند.

علی تهوری افزود: خراسان جنوبی یکی از موفق‌ترین استان‌ها در مورد رعایت محدودیت‌ها توسط اصناف بوده و رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک بین اصناف خوب و قابل قبول است.

وی اظهار داشت: چهار واحد تولیدی ماسک در استان داریم و در این خصوص ذخیره‌سازی لازم انجام شده و در زمینه تولید و تامین مواد ضدعفونی کننده هم مشکلی نداریم.

اما مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت که بیش از ۸۰ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان و ۹۵ درصد معلمان و همکاران فرهنگی واکسینه شده‌اند.

محمدعلی واقعی افزود: رعایت پروتکل‌ها در مدارس استان ۸۸ درصد اعلام شده و از ورود دانش‌آموز یا همکار مشکوک به کرونا به مدارس خودداری می‌شود و غربالگری معلمان و دانش‌آموزان در هزار و ۶۵۰ مدرسه استان انجام شده است.

وی وضعیت مدارس استان را با ثبات دانست و گفت: با توجه به بازگشایی مدارس از ابتدای آذر ماه فوت ناشی از کرونا در دانش‌آموزان نداشتیم اما متاسفانه یک نفر از همکاران فرهنگی ما بر اثر کرونا فوت کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: نودمین جلسه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد استانی مدیریت کرونا را هفته گذشته برگزار کردیم و در این کمیته افزایش ضریب پوشش واکسیناسیون، جلوگیری از عادی‌انگاری و افزایش حساسیت‌ها، تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه در مدارس و روستاها با توجه به فصل برداشت برخی محصولات را مورد توجه داریم.

ناصر نبی‌زاده افزود: از ظرفیت‌های ۷۶۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد استان برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی استفاده کرده‌ایم و طی دو هفته گذشته ۴۰۱ خبر در فضای رسانه‌ای در مباحث مختلف حوزه کرونا منتشر شد همچنین ۲۵ محتوا در قالب کلیپ و پوستر در این مدت تولید و در فضاهای مجازی منتشر شده است.

براساس آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور که از روز شنبه (۱۳ آذر ماه) اعمال شد، از ۲ شهرستان قرمز در کشور یک شهرستان و از ۹ شهرستان نارنجی، ۲ شهرستان مربوط به استان خراسان جنوبی است.

در حال حاضر شهرستان طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) قرار دارد، شهرستان‌های فردوس و نهبندان در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های خوسف و زیرکوه در وضعیت آبی یا کم‌خطر و بقیه شهرستان‌های خراسان جنوبی در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند.

منبع : ایرنا

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید