کد خبر: 358467
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

آسیای شرقی موشک مافوق صوت وکلاهک هسته ای؛ آیا چین آمریکا را درهم می شکند؟

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مجله فرانسوی لوبس «L'Obs» با بیان این مطلب افزود: دو خبر جدید از تسلیحات چین نظر جهانیان را در مورد رقابت پکن و واشنگتن به طور اساسی تغییر خواهد داد، تا جایی که ژنرال « مارک میلی» فرمانده ارتش ایالات متحده اعلام کرد که ما شاهد یکی از بزرگترین تغییرات در قدرت ژئواستراتژیک هستیم که جهان هرگز مانند آن را قبلا ندیده است."

شوک اول

در این گزارش که توسط « وینسنت جوفیر» نوشته شده و پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره هم آن را منتشر کرده ، آمده است: نخستین شوک زمانی بود که روزنامه فایننشال تایمز در ۱۶ اکتبر گذشته فاش کرد که ارتش چین ۳ ماه پیش موفق شده با موشکی مافوق سرعت صوت که از راه دور کنترل می شود، در مدار زمین و در ارتفاع کم ۵ بار دور بزند.

آیا جهان وارد جنگ سرد دوم شده است؟

لوبس نوشت که اعلام این خبر همه ساکنان روی کره زمینه را متحیر و متعجب کرد زیرا برای نخستین بار چین توانست برتری خود را نسبت به ایالات متحده و حتی روسیه در زمینه فناوری های راهبردی اثبات کند.

این مجله فرانسوی افزود: دومین دلیل دیگر تعجب ساکنان زمین این است که موشک مافوق صوت چین می تواند از « سپر ضد موشکی » که سال‌ها از ایالات متحده محافظت کرده است، عبور کند به ویژه اینکه سامانه رهگیری موشک های بالستیک آمریکایی در آلاسکا نصب شده است.

مسیر چنین سلاح‌ های قاره‌پیمایی از قطب شمال می‌گذرد، درحالی که موشک جدید مافوق صوت چین می‌تواند مسیر دیگری را از طریق قطب جنوب طی کند و این باعث می شود سپر موشکی آمریکا را از کار بیاندازد.

جوفیر تاکید می کند: اگر به اینها اضافه کنیم که یک موشک مافوق صوت می تواند کلاهک هسته ای حرارتی را در انتهای خود حمل کند که صدها برابر قدرتمندتر از بمبی است که هیروشیما را ویران کرد، آنگاه وحشتی را که در پنتاگون حاکم شده است، می توانیم درک کنیم.

شوک دوم

شوک دوم در روز سوم نوامبر ایجاد شد، زمانی که وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) پیش بینی خود را برای تسلیحات چینی در پایان این دهه منتشر کرد.

در گزارش پنتاگون آمده است: ارتش آزادیبخش خلق چین ذخایر کلاهک های هسته ای خود را چهار برابر خواهد کرد تا در آغاز سال ۲۰۳۰ میلادی تعداد آنها به یک هزارعدد برسد.

در گزارش سابق پنتاگون آمده بود که ارتش چین ۲۰۰ کلاهک هسته ای دارد و تنها می تواند آن را دو برابر کند.

به نوشته لوبس، علت این تغییر در ارزیابی ها و پیش بینی ها مشخص نیست اما استراتژیست ها را مجبور می کند تا برنامه های خود را به طور کامل بررسی و بازنگری کنند. زیرا چین تاکید کرده است که در مورد مسائل هسته ای به تحقق و دستیابی به بیش ازحداقل های لازم برای تضمین قدرت بازدارندگی خود و سپس حفظ آن نمی اندیشد.

با این حال، کارشناسان می گویند که حالا دیگر اینطور نیست، زیرا به نظر می رسد پکن به لطف موشک های مافوق صوت و هزار کلاهک هسته ای خود، به زودی و تا سال ۲۰۳۰ میلادی توانایی و قدرت وارد کردن« نخستین ضربه» را خواهد داشت و این احتمال وجود دارد قبل از اینکه واشنگتن بتواند پاسخ و واکنشی نشان بدهد، چین بتواند ایالات متحده را از بین ببرد.

رشد چشمگیر چین در صحنه بین المللی

ژنرال «جان هایتن» نفردوم ارتش ایالات متحده می گوید: همه این موشک های مافوق صوت که چینی ها می سازند و همه این کلاهک های هسته ای را به سمت شهروندانشان نشانه گیری نمی کنند بلکه همه اینها به سمت آمریکا است، پس ما باید این را فرض کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

لوبس نوشته است: علیرغم همه اینها، ایالات متحده در آینده نزدیک از نظر حجم تسلیحات قادر به پیشی گرفتن از چین نیست به خصوص اینکه طبق توافق نامه جدید امضا شده با روسیه در سال ۲۰۱۰ تنها می تواند دارای سه هزار و ۷۵۰ کلاهک هسته ای باشد که یک هزار و ۷۵۰ عدد از آنها دارای کلاهک جنگی می باشد.

مجله فرانسوی می افزاید: این شرایط بدان معناست که آمریکا در سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از چین کلاهک هسته ای دارد، اما چین به لطف فناوری مافوق صوت که آمریکا هنوز بر آن مسلط نشده است، به زودی خواهد توانست قدرت و توان خود را به واشنگتن تحمیل کند و تمام ماجراجویی های نظامی را که حزب کمونیست آرزوی تحقق آن را در منطقه نفوذش از جمله تایوان دارد، محقق سازد.

در پایان گزارش لوبس آمده است: چنین قدرت کوبنده هسته ای به چین اجازه داده تا در عرصه جهانی به ویژه در مقایسه با کشورهای آسیایی و همپیمانان واشنگتن از جمله چین و کره جنوبی و سپس اروپایی رشد چشمگیری داشته باشد.

این مجله فرانسوی همچنین با بیان اینکه «همه اروپا در تیررس سلاح های هسته ای چین قرار دارند»، می نویسد: تنها فرانسه ممکن است مدتی به تنهایی در برابر آن ایستادگی کند، زیرا موشک های اتمی دارد که می توانند به چین برسند.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس