کد خبر: 358623
۰
۰
نسخه چاپی
حجت‌الاسلام صدر عنوان کرد

انتظار از دولت سیزدهم برای اتمام طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع)

مدیر اجرایی حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) گفت: امیدواریم در دولت جدید، شاهد حرکتی جهادی برای به سرانجام رسیدن طرح توسعه این آستان مقدس و محله چهل اختران باشیم.

انتظار از دولت سیزدهم برای اتمام طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع)

به گزارش قم پرس:اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام صدر در گفت‎وگوی رادیویی برنامه «قم گشت» صدای مرکز قم اظهار کرد: حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند امام جواد(ع) هستند و برادر بزرگ ایشان نیز امام هادی(ع) است؛ ایشان در سال 214 قمری دو سال بعد از ولادت امام هادی(ع) به دنیا آمدند.
وی افزود: یکی از کرامات امامزاده موسی مبرقع(ع) این است که متولی موقوفات و صدقات امام جواد(ع) بوده‌اند و این امر نشان‌دهنده تقوا و امانتداری ایشان است.
مدیر اجرایی حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) با اشاره به هجرت این امامزاده واجب التعظیم به قم در سال 256 قمری عنوان کرد: با توجه به سبقه تاریخی و شیعی مردم قم، این شهر را برای هجرت و تبلیغ دین انتخاب کردند؛ ایشان سرسلسله سادات رضوی هستند و هر سید رضوی در همه عالم، از نسل ایشان هستند.
وی ادامه داد: بقعه متبرکه ایشان در واقع خانه‌ای است که امامزاده موسی مبرقع(ع) در آنجا سکونت داشتند و امروزه به یکی از حرم‌های بزرگ قم تبدیل شده است.
صدر با اشاره به لقب «مبرقع» عنوان کرد: وجه تسمیه این لقب آن است که چون حضرت به یوسف اهل بیت(ع) مشهور بوده‌اند و چهره بسیار زیبایی داشته‌اند، برقعی روی صورت می‌کشیدند یعنی چیزی مثل نقاب و به همین دلیل این لقب به ایشان اطلاق شده است.
مدیر اجرایی حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) عنوان کرد: حضرت تا سن 82 سالگی در قم زندگی کردند و در همین شهر هم درگذشتند و در منزل شخصی خودشان به خاک سپرده شدند که امروزه به زیارتگاهی مهم در جهان اسلام تبدیل شده است.
وی به ویژگی‌های محله چهل اختران اشاره کرد و گفت: حدود 400 سال است که هیئت مذهبی این محله فعال است و دسته‌ای عظیم هم از حدود 140 سال قبل در روزهای تاسوعا و عاشورای به راه می‌افتد.
صدر با بیان اینکه شیعیانی از سراسر جهان به ویژه هند و پاکستان به حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) مراجعه می‌کنند خاطرنشان کرد: این افراد در دهه اول ماه محرم نیز به قم می‌آیند و همراه دسته عزاداری چهل اختران به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) حرکت می‌کنند.
مدیر اجرایی این بقعه متبرکه افزود: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند بنابراین تصمیم گرفتیم از طریق برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی، مردم را به سمت حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) سوق دهیم.
وی با اشاره به اجرای طرح ویزیت و داروی رایگان برای نیازمندان از محل عواید موقوفات گفت: با همکاری بسیج جامعه پزشکی استان و بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) طرحی را شروع کرده‌ایم که در قالب آن، پزشکان عمومی و متخصص در این بقعه یا دیگر حرم‌های مطهر امامزادگان و برخی مساجد حضور می‌یابند و به ویزیت رایگان بیماران می‌پردازند و دارو و خدمات پزشکی هم به صورت رایگان به آنها داده می‌شود.
صدر با بیان اینکه 30 مرحله از این طرح اجرایی شده است خاطرنشان کرد: تاکنون 800 میلیون تومان برای تامین داروی مورد نیاز بیماران و از محل عواید موقوفات هزینه شده است همچنین با توجه به شیوع کرونا، بیمارستان موقتی هم در همان اوایل در محله چهل اختران راه‌اندازی کردیم به طوری که می‌توان گفت حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) به یک بیمارستان صحرایی تبدیل شده بود.
مدیر اجرایی حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) تصریح کرد: رزمایش مواسات و همدلی هم بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب و با محوریت بقاع متبرکه شاخص استان قم از جمله این آستان مقدس اجرایی شده است؛ بیش از 10 مرحله رزمایش مواسات و همدلی در حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) به مرحله اجرا درآمد و هزاران بسته معیشتی بین نیازمندان محله چهل اختران و دیگر محلات توزیع شد؛ علاوه بر این هزاران پرس غذای گرم هم طی این مدت طبخ و در بیمارستان‌ها و محلات مختلف در اختیار نیازمندان و بیماران قرار گرفت.
وی به طرح توسعه حرم امامزاده موسی مبرقع(ع) و محله چهل اختران اشاره و ابراز کرد: چندین سال است این طرح هنوز اجرایی نشده و مشکلات بسیاری برای مردم این محله ایجاد کرده است.
صدر افزود: حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) مورد توجه امام خمینی(ره) و علمای بزرگوار بوده است؛ در سفر پر خیر و برکت رهبر معظم انقلاب به قم نیز بودجه‌ای برای اجرای طرح به تصویب رسید که در آغاز به صورت منسجم شروع شد ولی با مشکلاتی مواجه شدیم چرا که متولی خاصی برای آن تعیین نشد و هر دستگاه گوشه‌ای از کار را دست گرفت.
وی تصریح کرد: عدم وحدت رویه و نقشه راه برای اجرای طرح توسعه، سبب شد هم بودجه سفر رهبری به اتمام برسد و هم پروژه به سرانجام نرسد و وضعیت نامناسبی را در این محله شاهد باشیم مثلا تملک و تخریب املاک در طرح به صورت نامنظم بوده و همین مسئله آسیب‌های اجتماعی فراوانی را به وجود آورده و تصویری ناهمگون و زشت را از شهر ارائه می‌دهد.
صدر با بیان اینکه امیدواریم در دولت جدید، شاهد حرکتی جهادی و برای به سرانجام رسیدن طرح توسعه باشیم گفت: اینگونه نباشد که باز هم هر نهاد، کار را به گردن دیگری بیندازد البته در سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به قم درصدد تصویب بودجه‌ای مناسب برای طرح هستیم.
مدیر اجرایی حرم مطهر امامزاده موسی مبرقع(ع) با اشاره به پرچمداری مردم قم و محله چهل اختران در مبارزات انقلابی عنوان کرد: یکی از شهدای 15 خرداد به نام حسن کلهر در این بقعه متبرکه مدفون است؛ شهید شاخص دیگری که محله چهل اختران به اسلام و انقلاب تقدیم کرده، شهید مصطفی کلهری است که یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس بوده است؛ قصد داریم بانک اطلاعاتی شهدای محله چهل اختران را تکمیل و طرح تکریم از خانواده آنها را اجرایی کنیم.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید