کد خبر: 358792
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

صنعت و معدن رقابت بین‌المللی به نفع ارتقای کیفیت تولید صنعت پوشاک است

«علیرضا حائری» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هرگونه شرایط انحصاری و گلخانه‌ای در بازار پوشاک داخلی، به نفع تولیدکنندگان زیرپله‌ای، شرکت‌های بی‌نام و نشان و تولیدکنندگان محصولات بی‌کیفیت است.

وی بیان‌داشت: در عین حال این انحصار به ضرر تولیدکنندگان محصولات باکیفیت است، زیرا آنها را از بازارهای بین‌المللی و فروش‌های صادراتی محروم می‌کند.

حائری با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین آلات، مواد اولیه منسوجات خانگی، ماشین‌های گلدوزی و محصولات نساجی (ایران تکس ۲۰۲۱)، خاطرنشان‌کرد: این نمایشگاه در بخش صنایع نساجی با شرکت ۹۲ شرکت داخلی و ۲۰ شرکت خارجی از چین، هند و ترکیه برگزار شد و در بخش پوشاک با حضور ۷۵ شرکت ایرانی و فقط ۲ شرکت خارجی در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: استقبال کمتر شرکت‌های داخلی به دلیل محدودیت‌های کرونایی و برگزار نشدن نمایشگاه‌ها در نیمه نخست امسال بود که سبب شده تا اکنون شاهد برگزاری نمایشگاه‌ها با تراکم بالایی باشیم و در نتیجه فضا به برخی شرکت‌هایی که مایل به حضور بودند، نرسید.

این کارشناس نساجی و پوشاک همچنین پاندومی کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا را دلایل اصلی حضور کم‌رنگ شرکت‌های خارجی در این دوره از نمایشگاه عنوان کرد.

وی گفت: برخی شرکت‌های داخلی که به دنبال توسعه انحصار خود در بازار کشور هستند، بر حضور کم‌رنگ خارجی‌ها دامن می‌زنند، هرچند باید گفت این مساله در نهایت به کاهش کیفیت تولید، گران‌تر شدن محصولات در آینده و محروم شدن از بازارهای بین‌المللی و درآمدهای صادراتی خواهد انجامید.

حائری هشدار داد: هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های اخیر برای حمایت از صنایع و تولیدکنندگان داخلی، مانع واردات محصولات مشابه خارجی شده است، اما این حمایت‌ها باید به‌تدریج کاهش یابد تا منجر به سوء استفاده داخلی‌ها نشود.

وی تاکید کرد:‌ وقتی داخلی‌ها با شرایط به‌وجود آمده، رقیبی برای خود نبینند، خود را مجبور نمی‌دانند روی بهبود کیفیت، کاهش‌ هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام شده کار کنند که این مسایل، رشد و توسعه صنعت نساجی و پوشاک کشور را به تعویق می‌اندازد.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران تصریح‌کرد:‌ باید مراقب بود تا این سیاست دولت که برای حمایت از شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های نوپا اعمال شده، صنعت کشورمان را از حالت برون‌گرا، بین‌المللی و صادرات‌محور به یک صنعت درون‌گرا، محلی و انحصاری بدل نکند.

وی یادآوری‌کرد:‌ در سال‌های گذشته سالیانه نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نساجی به‌ویژه نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات و تکمیل طرح‌ها انجام می‌شد، اما اکنون این سرمایه‌گذاری به کمتر از نصف رسیده است و به‌طور قطع در سال‌های آینده بر توسعه و به‌روز رسانی این صنعت اثرات نامطلوب خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، بیش از پنج‌هزار بنگاه صنعتی در زنجیره ارزش صنایع نساجی و پوشاک کشور فعالیت می‌کنند.

پیشتر «مهدی صادقی‌نیارکی» ‌معاون امور صنایع وزارت صنعت از افزایش ۲۰ درصدی صادرات زنجیره نساجی در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: بخش نساجی صادرات حدود ۳۰۰ میلیون دلاری در این مدت داشته است.

وی با اشاره به صادرات حدود ۴۵ میلیون دلاری بخش پوشاک تا پایان مهرماه امسال، از رشد ۱۷ درصدی در این بخش نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس