کد خبر: 361581
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

رشد ۵۳ درصدی ترانزیت کالا در آذرماه

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از گمرک، «روح اله لطیفی» اظهار داشت: از مجموع تجارت ۱۲۲ میلیون تنی کشور به ارزش ۷۲ میلیارد دلار در ۹ ماهه امسال، ۱۳ میلیون و ۱۷۲ هزار تن کالا به ارزش هشت میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار مربوط به ماه آذرماه است.

وی افزود: صادرات ایران در آذر ماه ۹ میلیون و ۵۹۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۴۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نیم درصدی در وزن و ۲۳ درصدی در ارزش داشته است.

چین، مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی کشور در آذرماه، گفت: پنج کشور مقصد کالاهای صادراتی ایران در آذر ماه به ترتیب چین یا یک میلیون و ۹۷۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۸۳۹ هزار تن به ارزش ۶۴۹ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۱۳ هزار تن به ارزش ۴۹۹ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۸ هزار تن به ارزش ۳۶۳ میلیون دلار و افغانستان با ۲۶۹ هزار تن به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار بودند.

سخنگوی گمرک درباره میزان واردات در آذرماه خاطرنشان‌کرد: واردات کالاهای مورد نیاز کشور در ماه نهم سال، سه میلیون و ۵۷۹ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار بوده که نسبت به آذر سال قبل ۱۹ درصد در وزن و ۲۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

وی در خصوص کشورهای تامین کننده نیازها، گفت: کشور امارات با فروش ۸۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار، چین با ۲۸۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار، ترکیه با ۲۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۴۵۴ میلیون دلار ، سوییس با ۲۴۰ هزار تن به ارزش ۱۵۷ میلیون دلار و آلمان با فروش ۴۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار ، پنج کشور اول تامین نیازهای کشور در آذر ماه بودند.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور تا پایان آذرماه ۱۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد دلار بوده است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس