به گزارش خبرگزاری قم پرس/علی عربی؛ مهندس رضا انصاری طادی با تأکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب نظارت دقیق و بدون وقفه‌ای بر سلامت و بهداشت شبکه و تأسیسات آب دارد، خاطرنشان کرد: در همین راستا روزانه آزمون‌های مختلف میکروبی، فیزیکی و شیمیایی و کلر سنجی به‌منظور اطمینان از سلامت آب بر روی شبکه و تأسیسات انجام می‌­شود.

وی در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان قم از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه پرداخت و گفت: در این مدت با 19 هزار و 355 نمونه‌برداری تأسیسات آبرسانی مورد پایش کیفی قرار گرفته‌اند.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در 9 ماه امسال بیش از 59 هزار آزمون کلر سنجی به‌صورت آزمایشگاهی و تجهیزات آنلاین در سطح شهر انجام شده است، یادآور شد: تمام آزمون‌ها و پایش‌ها بر روی شبکه، تأسیسات و آب قم به‌صورت روزانه و بر نقاط مختلف شبکه انجام می‌شود.

وی با اشاره به نظارت بر شستشوی شبکه، مخازن، کلر شویی شوک کیفی تصفیه‌خانه آب اظهار داشت: از ابتدای سال جاری هزار و 261 کیلومتر از خطوط انتقال و شبکه آبرسانی و 7 هزار و 540 مترمکعب از مخازن آب شستشو شده‌اند.

انصاری نظارت کیفی بر بهره‌برداری تصفیه‌خانه آب و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و سامانه‌های گندزدایی، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای و آزمایشگاهی به دانش‌پژوهان در غالب تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها، تمدید گواهی‌نامه‌های ایزو17025 (معتمد محیط‌زیست، کفایت تخصصی انجام آزمون میکروبی و شیمیایی، کالیبراسیون دستگاهی) را از دیگر اقدامات مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب قم برشمرد.

وی پایش شبکه آب فضای سبز سطح شهر در راستای جداسازی شبکه آب فضای سبز از شبکه آب شرب را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در 9 ماه گذشته این مرکز برشمرد و گفت: نظارت بر پژوهش با موضوع "تهیه منعقد کننده‌های شیمیایی پلیمری تصفیه آب و فاضلاب، نظارت بر تأمین حدود 344 تن مواد گندزدا و 273 تن مواد منعقد کننده از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب استان قم در پایان با اشاره به شیوع بیماری کرونا و لزوم نظارت هر چه بیشتر در زمینه سلامت و بهداشت آب اظهار داشت: این مهم نیز با راه‌اندازی آزمایشگاه اختصاصی سلولی و مولکولی در مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب و فاضلاب برای شناسایی و پایش ویروس کرونا به روش PCR با دقت موردبررسی قرار می‌گیرد.