کد خبر: 362272
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
سفیر ایران در جمهوری آذربایجان:

معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای ایران مربوط به دو ماه قبل است و اصلا موضوع جدیدی نیست

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، « سیدعباس موسوی » روز دوشنبه در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران در جمهوری آذربایجان به دلیل وجود ویروس افزود: معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای ایران مربوط به دو ماه قبل است و اصلا موضوع جدیدی نیست و تاکنون این موضوع به طور رسمی به مقامات ایرانی اعلام نشده است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: این مهم در پی برگشت فلفل دلمه‌ای ایران از سوی روسیه، اتفاق افتاده است و هیچ ارتباطی به وجود ویروس در این محصول ندارد.

وی تصریح کرد: برحسب اطلاعات اولیه علت معدوم‌سازی فلفل‌های ایران به جمهوری آذربایجان خرید، واردات و عرضه آن در بازار این کشور بوده است بنابراین امکان برگشت محصول وجود نداشته و به ناچار جمع‌آوری و معدوم کرده‌اند در غیر این صورت محصول را به کشور مبدا برگشت می‌زدند.

موسوی گفت: برگشت محصول فلفل دلمه‌ای ایران از روسیه به دلیل نمونه‌برداری و آزمایش از بخشی از محصول بوده که توانستند کل محصول را مرجوع کنند اما وقتی محصول خریداری و وارد و در بازار توزیع می‌شود امکان برگشت وجود ندارد بنابراین می‌توانند محصول را جمع‌آوری و معدوم کنند.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: اکنون فروشنده و صادرکننده طرف ایرانی و شرکت خریدار از طرف جمهوری آذربایجان در دست بررسی و پیگیری هستند تا مشخص شود مجوزهای لازم برای صادرات و واردات را داشته‌اند یا خیر و چرا چنین محصولی به این کشور صادرشده است.

موسوی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان ترانزیت محصولات کشاورزی ایران به دیگر کشورهاست گفت: بر اساس آمارها سه محموله فلفل دلمه‌ای ایران در ماه نوامبر به جمهوری آذربایجان واردشده بود درحالی که ایران صادرکننده اصلی سیب‌زمینی به این کشور است.

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان افزود: بخش عمده محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر می‌شود و ایران برخی محصولات را به جمهوری آذربایجان صادر می‌کند و صادرکننده اصلی فلفل دلمه‌ای به این کشور نیست . با این وجود چون موضوع صادرات اهمیت دارد حتما پیگیری می‌کنیم تا خوشنامی ایران در صادرات محصولات کشاورزی حفظ شود.

به گزارش ایرنا، به تازگی برخی رسانه‌ها مدعی شدند که علت معدوم‌سازی فلفل‌های دلمه‌ای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان وجود ویروس قهوه‌ای چروکیدگی بوده که بر اساس قانون تجارت بین‌الملل با رعایت الزامات قرنطینه‌ای گیاهی باید معدوم شود.

بر اساس گفته این رسانه‌ها، ۱۴ تن فلفل از دو شرکت « آموتراد» و « تیس سوت» معدوم شده است اما ۱۱ تن از محصول وارداتی شرکت « پالن آس» علی‌رغم التزام به رعایت قوانین به بازار عرضه شده است که پرونده آن به مراجع ارجاع شده است.

این در حالی است که رحیم وهاب‌زاده نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان در واکنش به خبر معدوم شدن فلفل دلمه‌ای ایران توسط جمهوری آذربایجان این خبر را تکذیب کرده و گفته است این خبر دروغ است چون اصلا آذربایجانی‌ها از کشور ما فلفل دلمه‌ای وارد نمی‌کنند اگر هم وارداتی انجام شود در تناژ بسیار پایین بوده است و اگر کالایی مطابق استانداردهای کشور مقصد باشد، به صادرکننده اطلاع داده و مرجوع می‌شود معدوم کردن بدون هزینه امکان‌پذیر نیست.

به گفته وی، مسئله برگشت فلفل ایران از روسیه را نتیجه اهمال یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دانسته است که نامه روسیه را در مورد آزمایش‌های مورد نظر به استان‌ها ارسال نکرده بود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس