کد خبر: 362291
۰
PNAZAR
نسخه چاپی

صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای آسیای مرکزی سابقه‌ ۲۵ ساله دارد

حبیب الله حیدری روز چهارشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر این صادرات به صورت مداوم از طریق پایانه های ریلی و جاده ای سرخس تداوم دارد و در میان این اقلام، سیب زمینی بخش قابل توجهی از صادرات یاد شده را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تا امروز چهار هزار و ۷۵۰ تن سیب زمینی فقط از مبدا گمرک سرخس به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی صادر شده است که البته باید خاطر نشان کرد مقادیر قابل توجهی صدور پروانه صادرات نیز از دیگر مبادی گمرکی کشور برای کالاهای کشاورزی صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل گمرک سرخس گفت: کشورهای این منطقه شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان مقصد اصلی صادرات اقلام مختلف کشاورزی کشورمان از جمله سیب زمینی طی ۲۵ سال گذشته بوده اند.

مدیرکل گمرک لطف‌آباد درگز در شمال خراسان رضوی نیز پیش تر گفته بود: طی ۹ ماهه امسال ۱۲۲ هزار تن سیب‌زمینی از این گمرک مرزی خراسان رضوی به کشور ترکمنستان صادر شده است.

محمدعلی باقری افزود: در مدت صدور این محموله های صادراتی به همسایه شمالی، هیچ محموله برگشتی سیب زمینی به کشورمان نداشته ایم.

وی مهمترین محصول صادراتی از گمرک لطف آباد را سیب زمینی عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر سیب زمینی، طی بازه زمانی یاد شده به ترتیب سیب درختی، نارنگی، پرتقال و فلفل دلمه ای در رده های بعدی صدور محصولات کشاورزی به ترکمنستان قرار داشته اند.

بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی صادرات کالا از طریق مرزهای جاده ای سرخس و لطف آباد این استان به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی به میزان پیش از شیوع کرونا در سال ۹۸ رسیده است.

طبق این گزارش طی هشت ماه امسال ۴۳۷ هزار و ۶۱۲ تن کالا از طریق پایانه‌های مرزی سرخس و لطف آباد خراسان رضوی به کشورهای آسیای مرکزی صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ و قبل از شیوع کرونا ۴۳۲ هزار و ۶۷۰ تن بوده است.

پایانه مرزی "سرخس" در شمال شرقی خراسان رضوی و نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

گذرگاه مرزی "لطف‌آباد" شهرستان درگز نیز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۲ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد.

این نوار مرزی در محدوده شهرستان های قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد خراسان رضوی قرار دارد.

۱۴ درصد از مجموع مرزهای خاکی جمهوری اسلامی ایران به طول ۸۳۴ کیلومتر در شرق کشور و حوزه جغرافیایی استان خراسان رضوی همجوار با کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس