کد خبر: 362377
۰
PNAZAR
نسخه چاپی
سرپرست معاونت امور زراعت:

همه چیز در داخل کشور برحسب منافع ملی انجام می شود

به گزارش ایرنا، «علیرضا مهاجر» روز سه شنبه در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران که در محل بوستان گفت‌وگو برگزار شد، افزود: اکنون فرزندان ما در وین در حال مذاکره هستند و آنچه امروز در جامعه ما مطرح می شود تبلیغات دشمنان در شرایط فعلی کشور است و برخی افراد ساده این مطالب را فروارد می کنند.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دشمن دشمنی می کند، اظهارداشت: همه چیز در داخل کشور برحسب منافع ملی انجام می شود.

وی با اشاره به معاهده ترکمنچای و گلستان که به ضرر کشور تمام شد گفت: حتی در جنگ جهانی اول بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون جمعیت کشور ما از گرسنگی و فقر از بین رفتند اما کسی اینها را بزرگنمایی نکرد.

مهاجراضافه کرد: دشمنان در این شرایط می خواهند همه چیز را در ایران بهم بریزند.

وی با تاکید براینکه حامی تولید داخلی هستیم، افزود: تولیدی در کشور باید انجام شود که برای کشور مفید باشد. ما سم را به عنوان آفتکش برای از بین بردن آفات استفاده می کنیم که باید بالاترین تکنیک دنیا در آن دیده شده باشد تا کمترین آسیب را برای انسان داشته باشد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: بهترین سم باید در داخل کشور تولید یا وارد شود.

وی ادامه داد: یک ماه پیش یک کشتی ذرت از برزیل به داخل کشور آمد اما برای اینکه این محموله یک ماه روی آب مانده بود به دلیل آلودگی برگشت زدیم. آیا کسی این موضوع را پررنگ کرد؟

مهاجراضافه کرد: پیش از این ۲۰۰ تن بذر از آلمان به ایران وارد شد اما به دلیل وجود ۲۰ تن بذر آلوده برگشت خورد.

وی با بیان اینکه هر کشوری فهرست سموم و گواهی بهداشت سلامت گیاهی مختص خود را دارد، اظهار داشت: بنابراین هرجا کالای ایرانی هم مشکل داشته باشد یا با فهرست حفظ نباتات سایر کشورها یکی نباشد برگردانده می شود؛ بنابراین جای نگرانی نیست.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره برگشت سیب زمینی از ازبکستان گفت: ازبکستان چندی پیش به دلیل سرمازدگی اقدام به واردات کرد. بنابراین ۵۰ تن سیب زمینی ایران توسط عده ای فرصت طلب با خاک جمع آوری و ارسال شده است بنابراین ازبکستان نیز این محصول را به دلیل خاک برگردانده است.

وی تصریح کرد: این درحالی است که امسال ۶۰۰ تن سیب زمینی تولید به کشورهای هدف صادر شده و مشکلی نداشته است.

به گفته مهاجر، محصول کیوی به دبی که قرنطینه گیاهی ندارد صادر شده بود و به دلیل مازاد واردات این کشور اقدام به صادرات کیوی ایران به هندوستان کرده بود که آنها به دلیل شپشک این محصول را برگشت زدند این درحالی است که ما برای تولید کیوی در داخل کشور از سم استفاده نمی کنیم.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: علیرغم همه فشارها و تحریم ها ما تلاش داریم محصول سالم و کیفی تولید و وارد کنیم تا مردم کشورمان آسیب نبینند.

وی افزود: کیوی، سیب زمینی، فلفل دلمه ای، برنج و سیب درختی ایران سالم است و هیچ گونه آلودگی ندارد.

وی اضافه کرد: ایران بیش از ۳۰۰ روز آفتاب دارد که خود آفتکش خوبی است و کمترین سم را مصرف می کنیم درحالی که در اتحادیه اروپا ۶ برابر ما سم مصرف می کنند. به طور مثال در دنیا برای تولید گندم ۴ تا ۶ دوره سمپاشی استفاده می شود درحالی که اگر ما در کشور دو دوره سمپاشی داشته باشیم، می گویند گندم تولید ایران آلوده است.

مهاجر، علت بهم ریختگی بازار محصولات کشاورزی داخلی را آزادسازی ناگهانی واردات برخی کشورها دانست و گفت: ازبکستان به دلیل سرمازدگی یک دفعه اعلام می کند واردات سیب زمینی یا گوجه فرنگی آزاد است و همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما به دنبال صادرات می روند که همین بازار داخلی ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی بر این باور است که کشورهای واردکننده لازم است که از ابتدای هر سال اعلام کنند چه میزان واردات می خواهند همان میزان تولید و صادر شود بنابراین بازار داخلی ما هم دچار بهم ریختگی نخواهد شد.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی نقشی در تولید و صادرات محصولات کشاورزی ندارد، گفت: این وزارتخانه متولی برنامه ریزی و سیاست گذاری است و ۱۰۰ درصد تولیدات محصولات کشاورزی ایران برعهده کشاورزان و صادرات آن برعهده صادرکنندگان است.

مهاجر با انتقاد از اینکه رسانه های ما به دام دشمنان می افتند، گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم زمانی که ایران محصول دیگر کشورها را به دلیل مسائل بهداشتی برگشت می زند، این موضوع را نیز منعکس کنند. انتظار می رود در چنین مواردی کارهای نظارتی و قرنطینه ای کشورمان نیز مورد تشویق قرار بگیرد نه اینکه برخی مدعی و ناراحت شوند که چرا محصولی که به این زحمت وارد کشور شده مرجوع شده است.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی اجازه نمی دهد سم بی کیفیت و نامناسب در داخل تولید یا وارد کشور شود و با افراد متقلب برخورد خواهیم کرد.

مهاجراضافه کرد: اکنون ۶۶ کارخانه تولید کننده سم درکشور فعال است که امیدواریم روزی تعداد این کارخانجات کم و کیفیت تولیداتشان همانند کشورهای پیشرفته دنیا افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران با شعار «رونق کشاورزی، توسعه پایدار» از امروز بیست و هشتم دی ماه آغاز و تا یکم بهمن ماه به مدت چهار روز در محل نمایشگاه های بوستان گفتگو برگزار می شود.

منبع : مهر

قم پرس منتظر دریافت اخبار و پیام های هموطنان عزیز می باشد.

آپلود عکس